Teljesítmény: |
2 x 100 Watt (1% THD + N, 8 Ohm) 2 x 200 Watt (1% THD + N, 4 Ohm) |
Frekvenciamenet: |
0 Hz – 100 000 Hz (teljes kivezérlésnél -3 dB) |
Jel- zaj viszony: |
kisebb, mint 10 µV / ≈ 5 µV (0 Hz – 80 kHz, „A”-súlyozva) ≈ 100 dB |
Méretek: |
92 x 445 x 400 mm |
Tömeg: |
14 kg |
|
|
A klasszikus kivitelezési jellemzők szerint szögletes, vastag, nehéz, mégis kívánatosan szép. Az AAcento integrált erősítő előlapjának minden sarka enyhén lekerekített, anyaga feketére eloxált, szálcsiszolt alumínium, amely fényes és matt változatban is rendelhető. Az oldalak és a tető erős acéllemezből készül, a felső lemez előlap felőli éle besüllyed az előlapba, így tökéletesen illeszkedik. A robusztus és aszkéta, sőt megalkuvást nem tűrően szimmetrikus kivitel nagyon pontos illesztéseket takar. Minden centiméteren csak a legszükségesebbek találhatók. Az erősítő működtetésének egyetlen eleme a középen lévő lapos gomb, amelynek köszönhetően a készülék könnyen kezelhető. A tökéletes szimmetriát mutatja, hogy a frontlap egy központi bemélyedéssel ketté lett osztva. A bal oldali hat darab fehér LED a jelforrás-választó visszajelzése, míg a jobb oldalon tizenhat LED mutatja a hangerő állását. Mindkét LED sor, mindkét oldalon ugyanannyi helyet foglalt el! Összesen két elektronikai elem bontja az egybefüggőség látványát, az egyik az infra vevő „szeme”, a másik egy 6,3 mm-es fejhallgató kimenet aljzata. A távvezérlő tömör alumíniumtömbből faragták és alumínium fenéklemezzel van ellátva. Súlya 250 gramm, ami a stabilitás jelképe. A készülékben meglehetősen fejlett vezérlőrendszer található. A központi gombról vagy a távirányítóról minden funkcióhoz hozzáférhetünk.
A tápegység „lelke” egy 480 Watt teljesítményre képes toroid transzformátor. A lineáris analóg tápegység, kiváló minőségű passzív alkatrészekből, különböző stabilizáló szekciókkal épült. (a konstrukcióra és a cégvezetés tápegység fontosságával kapcsolatos véleményére egy következő interjúban kitérünk)
Az AAcento erősítő „mikrokontroller” vezérlő- és védelmi áramköröket használ, amik lehetővé teszik, hogy az erősítő összes funkcióját az előlapon található egyetlen forgatógombbal vezéreljük. A mikrokontroller forgatógombja egyben a készülék ki-/be kapcsolója és hangerőszabályzója is, az általa kezelhető vezérlések saját szoftverrel működnek. A mikrokontroller áramkört, a maximális hő stabilitás érdekében, túlméretezett SMD alkatrészekből építik. Miután az erősítő bekapcsolt a belső áramkörök stabilizálódtak és a védelmi áramkör ellenőrizte az állapotokat, a bemeneti áramkör alapértelmezés szerint az utoljára használt bemenetre áll be, a hangerő pedig nullára csökken. Természetesen az állapotjelző LED-ek, a megfelelő üzemállapot szerint, világítani kezdenek. A LED-fényerő beállítására három alternatíva létezik, az egyik a „közepes” fényerő, a másik a nagy fényerő, a harmadik az Audio Analogue által „sötét módnak” nevezett, amikor a LED-ek csak akkor világítanak, ha valamelyik kezelőszerven állítunk. A bemenetek váltásához is az előlapi vezérlőt kell megnyomni, és legalább három másodpercig lenyomva kell tartani, míg átvált a következő bemenetre. A menü működtetését, bár néhány különleges „tánc-lépésből” áll, néhány perc alatt meg lehet szokni.
A digitális hangerő szabályozás nem tartalmaz műveleti erősítőt. A hangsugárzó érzékenységétől függően négyféle hangerő szabályzási karakterisztika közül választhatunk. Az egyes módok között vannak a különbségek.
Minden audiofil, aki megtanulta a házi feladatot, tudja, hogy az erősítő teljesítménye és a hangnyomás közötti kapcsolat logaritmikus. Vagyis a dupla teljesítmény nem egyenlő a decibelben kifejezett kimenő teljesítmény dupla értékével. Egy erősítő teljesítményének duplája mindössze 3 dB-lel növeli a hangerőt. A tízszeres teljesítménynövelés 10 dB-es növekedést jelent. Az is tudvalevő, hogy egy erősítő bármely zene élvezethez csak maroknyi (2-3 Watt) teljesítményt szolgáltat és máris hangosan szól. Az AAcento integrált erősítő 100 Watt leadására képes. Jelentős ez? Igen. Nos, az emberi fül által érzékelhető legkisebb hangerő-különbség (zenehallgatáskor) 3 dB! Tehát ahhoz, hogy egy erősítő kétszer akkora hallható teljesítmény-különbséget produkáljon 10-szer nagyobb erősítésre van szükség. Ebből a szempontból egy 100 Watt teljesítményű erősítőt egy 1000 Wattos tud kiváltani.
A szimmetrikus bemeneteken, sem az előerősítő- sem a végerősítő-szekcióban, nem használnak visszacsatolást. Andrea Puccini erősítő-tervező szerint az AAcento modellt már a kezdettől fogva, differenciál bemeneti fokozattal tervezték. A relékkel kapcsolt bemenet választó a nonlinearitás csökkentése érdekében, túlméretezett SMD ellenállásokkal minimalizálja a hő okozta torzítást.
Akkor beszélünk visszacsatolásról, amikor az erősítő kimeneti jelének egy részét visszavezetjük a bemenetre. A visszacsatolásnak alapvetően két fajtája van, pozitív és negatív visszacsatolás. Pozitív visszacsatolásnál a bemenő jellel azonos fázisú jelet csatolnak vissza, tehát a bemenő jel is egyre nagyobb lesz, valamint a kimenő jel is. Eredménye „oszcillálás”, tehát pozitív visszacsatolást oszcillátorok építésénél alkalmaznak. A különféle erősítőkben általában negatív visszacsatolást használnak. Ilyenkor a visszacsatolt jel ellentétes fázisú a bemenettel. Célja az erősítő jellemzőinek megváltoztatása (sávszélesség, kimeneti és bemeneti impedancia). A negatív visszacsatolás hatására a visszacsatolás módjától függően az áram, vagy a feszültségerősítés csökken. A visszacsatolási folyamat, amelyben az erősítő kimenetén lévő zenei jel egy kis részét vissza hurkolják, és újra bevezetik az erősítő bemenetére, és ezt azzal a céllal készítik, hogy kompenzálják az erősítési folyamat hibáit – az Audio Analogue mérnökei ezt a módszert nem használják.
Valójában sok erősítő-tervező még mindig abban a hitben él, hogy a negatív visszacsatolás zenei jelekkel jól működik. Az Audio Analogue ezt a megoldást azért nem használja, mert a kimenetről visszavezetett jel – éppen amelyet korrigálni kellene – nem része a zenének,. A tényekhez az is hozzátartozik, hogy bár a negatív visszacsatolás kimutathatóan csökkentheti az alacsony rendű, 2., 3., 4. felharmónikusok torzításait, sajnálatos módon, magasabb rendű torzítási összetevőket is bevezet. A probléma itt az, hogy míg az alacsony rendű felharmónikusok torzításai „jól” hangzanak, azt maga a zenei jel takarja el, míg a magasabb-rendű komponensek torzításait nem takarja el a zenei jel – mivel magas frekvenciákon fordulnak elő – durva hangzást eredményeznek.
A készülék minőségi alkatrészekben (WIMA, Omron, Lelon) bővelkedik, ideértve a kiváló minőségű RCA és XLR aljzatokat és a hangszórókábel csatlakozókat is. A hátlapon közvetlen módot találunk az integrált erősítő teljesítmény-erősítőként való használatához. Ezen kívül lehetőség van az AAcento előerősítőként történő használatára is. Találunk két mono kimenetet is. Ez a modell nem a maximális kimeneti teljesítmény folyamatos fenntartására lett tervezve. Az AAcento teljesítménye 100 Watt/csatorna, ha mindkét csatorna 8 Ohm átlag impedanciával van terhelve. A 90 Watt elérésekor bevezetett korlátozásra azért van szükség, mert a maximálisan kivezérelt kimenet 0,1% torzítást produkál az 1 000 Hz-től 20 000 Hz-ig terjedő tartományban. Valóságos képet kapunk az erősítő kimeneti teljesítményéről, amikor zenét hallgatunk, mert 2 Ohm terhelésre akár 300 Watt (1% THD + N) dinamikai csúcsokat is kaphatunk. Nem tilt le! Tehát a hektikus impedanciamenetű hangsugárzók csatlakoztatása nem okoz problémát.
A készülék hátoldalán, a három vonalszintű bemeneten kívül, egy Phono bemenetet találunk, ami a távirányítóval átkapcsolható, akár mozgó mágneses (MM), akár mozgó tekercses (MC) hangszedők használatához. Az ugyanazon bemenet használata MM és MC típusokhoz azt jelenti, hogy csak a bemeneti fokozatok erősítését lehet váltani, ez a megoldás nem teszi lehetővé a bemeneti kapacitás vagy a terhelési ellenállás beállítását. Az MM jel-zaj arány: 85 dB, az MC esetében a jel-zaj arány: 65 dB. A phono-egység frekvenciamenete 5 Hz-től 20 000 Hz-ig terjed, ami kiemelkedően jó, ez ±0,2 dB tűréshatáron belül mérhető, ez a minimális különbség természetesen észrevehetetlen az emberi fül számára. A fejhallgató-erősítő rész tiszta „A”-osztályban működik, kimeneti teljesítménye: 16 Ohm esetén 500 mW, 32 Ohm esetén 1000 mW, 300 Ohm esetén 120 mW (mindhárom érték a tiszta „A”-osztályú működésre vonatkozik) Fontos paraméter a pontosan 100 dB-es jel/zaj viszony.
MEGHALLGATÁS
Mi már tudjuk, soha nem szabad szem elől téveszteni azt a tényt, hogy a zene az, ami igazán számít. Csábító az apró részletekre figyelni, a sztereó képalkotásra vagy a tónusegyensúlyra koncentrálni, de a legjobb, ha hátradőlünk és inkább átadjuk magunkat a holisztikus szemléletnek. A kérdés az, hogy az Audio Analogue AAcento erősítő készülék jól kommunikálja-e a zenében rejlő érzelmek kifejezését. Igen, mert hangzásában nagyon kellemes kombinációt ad a dinamikából és a visszacsatolás nélküli tervezésre jellemző természetes hangszínekből. A kiváló felhasználói élmény megtapasztalása felől nincs kétség. Ahogyan az Audio Analogue AAcento reprodukálja a zenéjét, az pompás. A hangzás tiszta, színezetlen és részletgazdag, magával ragad bármilyen zenét is hallgatunk.
Már a bekapcsolás utáni negyed óra múlva eléri a bemelegedéssel járó pozitív hangzás változás 70-80%-át. A többi javulás is gyorsan bekövetkezik, nincs szükség egy órás bemelegítésre. Meghálálja a nagyobb érzékenységű hangsugárzók hozzákapcsolását, és nem kompenzálja a dünnyögő, hangot rendesen ki nem adó hangsugárzók hiányosságait. Mindenképpen a kvalitásokban hozzáillő modellekből válasszunk!
A teljesebb, gazdagabb hangzás egyik ismérve a zongora hangjának reprodukálása. Ebben a vonatkozásban a hangszínek teltsége és az impulzusválasz ami megragadó. Derűs hangzása inkább közelít egy igazi zongorához, mint az elektronikus, billentyűs hangszerekéhez. Gondoskodik arról, hogy minden „elefántcsont hangjegy” sajátosan kidolgozott dallamot és valósághoz közeli hangszínt kapjon. A zongoratest rezonanciái nem befolyásolják az organikus hangszínt és könnyed zeneiséget. Azok, akik ismerik a DECCA híres FFRR sztereó hangzásának felvételi technikáit, élvezni fogják, ahogyan a zongorák megszólalnak. Az AAcento elképesztő dinamikai képességet mutat, hangzása dinamikusabb, mint azt a korábbi AA modellektől lehetett hallani. Más felvételek meghallgatása esetében is nagyon precíz hangzást kelt, például a zongora a terem közepén egy holografikus színpadon áll – minden bámulatos fenségében – a tónusegyensúly ekkor is nagyon természetes, viszont a hangzás nagyon dinamikus. Megfelelő mélység megjelenítésével közelít az alsó frekvenciákhoz.
Kivételesen szemléletes a basszusgitár játéka. Éppen azért mert nem dünnyög, nem dohog és nem mos össze hangzatokat. Az AAcento pontosan tartja a tempót és szemléletes a ritmusképletek megvalósításában. Az a mód, ahogyan az AAcento el tudja választani a több, egymással kontrasztosan szinkronizált ritmust, ugyanolyan lenyűgöző, mint muzikális képességei.
Az AAcento hangzási erősségei közé tartozik, hogy csodálatos módon kezeli a férfi és női énekesek produkcióját. Ha egy kórust vagy egy kis létszámú vokált hallgatunk, a térben minden énekes megkülönböztethető helyen áll, minden hang különálló, mégis teljesen összefüggő, a szólamok finom ötvözete gazdag textúrájú. A hangszínpad nagyon természetes, lekerekített mélységű. A hangszórók között és azon túl egy képzeletbeli vonal mentén felfűzött hangszerek helyett a háromdimenziós valódi érzést kapjuk. Az AAcento egy kritikusa szerint: …”ez az erősítő nem hagy ki egyetlen részletet sem, ehelyett a zene jelentésének, drámaiságának és érzelmi történetének pontosítására törekszik”…- egyetértünk. Azért értünk egyet, mert minden hang érzelmi súllyal bír, érezni is lehet, nemcsak hallgatni.
KONKLÚZIÓ
Ezt a márkát mérnökök és az elektronika területéről nagy gyakorlattal érkezett profi tervezők tették naggyá. Az AAcento integrált erősítő azért készült, hogy újra és újra bebizonyítsa a Audio Analogue kulcsfontosságú termék-filozófiáját. Az egyszerű külső párosul a referencia szintű hangzással, ami a jelenlegi audio-piacon elérhető legjobb ár-érték arányt is kifejezi. Minden készülék rendkívüli körültekintéssel készül és kompromisszumok nélküli megoldásokat tartalmaz. A cég mérnökei kézműves építési minőségre alapozva minden modellt úgy hoznak létre, hogy csak azt tegyék bele, ami a termék célja. Viszont úgy tűnik, az Audio Analogue AAcento, vetélytársaitól különbözve, egységnyi pénzért, mégis többet kínál. Az AAcento hat az érzelmi intelligenciára. Csak csatlakozik a forrás készülékekhez és a művészek szándéka szerint szolgálja hallgatóságát.
Pro
+ Négy, különböző, választható hangerő-karakterisztika
+ „A”-osztályú, visszacsatolás nélküli erősítés
+ Phono-bemeneti MM/MC lehetőségek, fejhallgató-erősítő
+ Közvetlen mód végerősítőként történő használathoz
+ Tiszta, energikus hangzás
Kontra
– Elsőre kissé bonyolult beállítás – meg kell szokni
Forrás: Hangzásvilág.hu