Hírek, újdonságok

A Phasemation EA-350 tesztje

bartimex
2024.09.29 14:51
A Phasemation EA-350 tesztje

A folyamatosan zsugorodó világunkban, ahol pár nap alatt gyakorlatilag bármi meg- és beszerezhető, szívet melengető érzés látni és hallani, hogy vannak még erős nemzeti érzelmek. Vegyük csak például a csúcskategóriás japán szórakoztatóelektronikai termékek világát! Japán mindig is kivételesen jó termékeket gyártott ebben a kategóriában a lehető legszigorúbb szabványok szerint. A meg- és nagyrabecsülés kultú-rája, az egyszerű, de nagyszerű, kimagaslóan jó minőségben összerakott, kifinomult megjelenésű és csúcsteljesítményű eszközök világa. Pont az ellenkezője annak, amit egyre gyakrabban látunk a legfelsőbb kategóriás audió eszközök „csili-vili” világában. Japánban kevesebb a ‘Hublot Big Bang’ és még most is sokkal több a ‘Grand Seiko Spring Drive’.

A Phasemation tökéletes mintapéldája a japán teljesítmény iránti tiszteletnek és elkötelezettségnek. Kicsi, de igen dinamikus audió készülékeket fejlesztő és gyártó, az analóg lemezek lejátszására alkalmas eszközök iránt elkötelezett vállalkozásról van szó. Egy félvezetős előerősítő és három elektroncsöves mono teljesítményerősítő mellett a Phasemation öt sztereó és egy mono mozgótekercses hangszedőt, négy hangszedő illesztő transzformátort (ezek közül kettő kettős mono felépítésű), kettő hangszedő tartó papucsot, négy, kifejezetten a hangszedő jeleit továbbító összekötő kábelt és egy lemágnesező (degausser) eszközt is gyárt.

A figyelmünket azonban elsősorban a hangszedő illesztő erősítői keltették fel. Manapság, amikor már két ilyen szerkezetet gyártó cég is „komoly szereplőnek” tekinthető, a Phasemation hat hangszedő illesztő eszközt gyárt! Ezek közül három több dobozos, kettős mono kivitelű (miközben a csúcsmodell, az EA-200 összesen hat egységből áll). Mi azonban most a három egydobozos szerkezet egyikre fókuszáltunk.

Ambiciózus

Itt nincsenek kompromisszumok. Az EA-350 a Phasemation legambiciózusabb egydobozos hangszedőillesztő előerősítője, a javasolt fogyasztói ára 4.500 angol font. Az áramköri felépítése visszacsatolásoktól mentes, ez a csöves elektronikák világában nagyra becsült műszaki megoldásnak számít. A Phasemation korábban említett EA-2000 hangszedő illesztő erősítője és a teljesítményerősítői is elektroncsöves készülékek és a cég állítása szerint a visszacsatolás hiánya alacsonyabb zajt eredményez.

Az EA-350 szépen kivitelezett, kívülről nézve minden felesleges díszítőelemtől mentes MM/MC hangszedő illesztő egység. Teljes mértékben szimmetrikus kialakítású, aszimmetrikus és szimmetrikus bemenetekkel és az erősítőre való csatlakoztatásához egy pár aszimmetrikus (RCA) kimenettel van ellátva. A belül szimmetrikus felépítésű készülék csak aszimmetrikus kimenettel csak első hallásra tűnik furcsa megoldásnak: a hangszedők természetüknél fogva szimmetrikus eszközök, több cég is (többek között az Origin Live is) szimmetrikus bemenetet javasol a jeleik fogadására, ahol csak lehetséges. A Phasemation két kábelt is gyárt az ilyen kapcsolathoz.

A japán lemezgyűjtők kényesek arra, hogy mono lemezek (is) legyenek a gyűjteményeikben. A lejátszásukhoz a szabványos RIAA opció mellett két mono ekvalizálási beállítást is használnak. A Mono 1-et a Decca és hasonló nyomású lemezekhez, a Mono 2 beállítást pedig a Columbia lemezekhez. A készüléken külön sztereó/mono kapcsolóval választhatjuk ki az üzemmódot, ha sztereó hangszedővel játszunk le egy mono lemezt. Egy másik hasznos funkció a lemágnesezés. Ezt a mozgó mágneses hangszedők tekercsei fémmagjának lemágnesezésére lehet használni. A műveletet 30 másodperc alatt végzi el a készülék, eredményeként pedig az idővel felhalmozódó mágneses telítődés megszüntetésével feltisztul a készülék hangzása.

Változtatható erősítési tényező...de kinek van szüksége rá?


Az EA-350 nem kínál változtatható erősítési tényező beállítási lehetőséget és a kapacitás, de a bemeneti impedancia értéke sem változtatható. A gyári adatlap szerint a bemeneti impedancia 117,5 Ω értékre van állítva, az erősítési tényező fixen 64 dB az MC hangszedőkhöz. Az MM hangszedők szabvány szerint hagyományosan 47 kΩ kimenő impedanciát várnak. Az MC bemenet 1,5 Ω és 40 Ω érték között egy igen széles kimeneti impedancia tartományt fed le. Ez a legtöbb forgalomban lévő MC hangszedőhöz bőségesen elegendő és különösen ideális a Phasemation által gyártott hangszedőkhöz. Érvelhetünk persze azzal is, hogy ugyanaz a kimeneti impedancia ajánlott a gyártó T-320, T-550 és T-1000 MC illesztő transzformátoraihoz is, ha ilyen eszköz beszerzésén gondolkodik. Az EA-350-es készüléket a Phasemation PP-2000-es hangszedőjével teszteltük, amelyet hangszedőt egyébként a következő számban tervezünk külön tesztelni. Egyes vélemények szerint minél több paraméter állítható egy készülékben, annál jobb lesz a végeredmény, vagyis az adott eszköz hangzása. Ugyanakkor az is igaz, hogy minél több mindent lehet állítani egy eszközön,
annál nagyobb a lehetőség is arra, hogy valamit elállítsunk, ami meg persze nem tesz feltétlenül jót a természetes hangzásnak. A Phasemation a jelek szerint az utóbbi álláspontot képviseli: Csak kevés beavatkozási lehetőséget nyújt a felhasználói számára, mindössze csak az ekvalizálási görbét és a hangszedő lezáró ellenállását választhatja meg. Amennyiben azon zenebarátok közé tartozik, akik „soha sem tudnak megülni a fenekükön”, vagyis örökké állítgatnak valamit a rendszerükön, akkor számukra talán csalódást okozhat az EA-350 a szűkre szabott beállítási lehetőségeivel. Viszont a többiek -én is közéjük tartozom- nyugodtan élvezhetik a kifinomult hangzást, anélkül hogy a kezelőszervekkel babrálnának.


A készülék meghallgatását ezután a PP-2000 helyett a Rega Planar 10-es lemezjátszómba szerelt Rega Aphelion 2 hangszedővel folytattam. Ez az MC hangszedő 100 Ω bemenő ellenállást remél, a kimeneti impedanciája 10 Ω… és ezzel a két értékkel semmi kivetnivalót sem találtam a hangzásában. Az EA-350 egy örvendetesen megnyugtató hangzású hangszedő illesztő egység, lágyan és könnyedén szólal meg és mentes minden olyan tipikus torzítástól, amivel mi tagadás számos sokkal drágább riválisa küszködik. Különösen megragadott az igazán kifinomult hangzása, ilyet régen nem volt szerencsém hallani. Igen gyakran hallgatom Gary Burton New Quartet albumát a rendszeremen és most abba az EA-350-ös készüléket beiktatva képletesen úgy szólalt meg a vibrafon, mint ahogyan a cseresznyevirág illatát érezzük virágzáskor a lágy tavaszi szellőben. A készülék a hangszer minden apró rezdülését tökéletesen életszerűen adta vissza, szólaltatta meg, mindenféle erőlködés nélkül. Különösen megkapó a középtartománya és a felső regisztere.
Úgy tűnik, hogy elég ideje van a készüléknek arra, hogy minden hangot tökéletesen kibontson és olyan meggyőző erővel tudja kiolvasni a lemezbarázdákba rejtett energiát, hogy még véletlenül sem támad az az érzésem, hogy netán enyhén zilált lenne a szerkezet hangzása.

Tükörfényesre csiszolva


A Phasemation EA-350 kétségtelenül jobban szeret a legato kottákból olvasni, az agresszív zene nem annyira a kedvére való. De ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy dinamika hiánya lenne, vagy erőtlen lenne a hangzása. Inkább arra szeretnék utalni, hogy kivételesen természetesen szólalnak meg vele az akusztikus hangszerek és a kevésbé vad zenék. Az igen alacsony zajszintje sokat segít abban, hogy az erőlködés legcsekélyebb jele nélkül hihetetlen mennyiségű részletet tárjon fel zenéből, még a jól ismert lemezeit is képes úgy fényesre polírozni képletesen, hogy soha korábban nem hallott részletek táruljanak fel róla. A készüléken még az olyan „karcosabb” hangszerek, mint a rézfúvósok is sokkal élvezetesebben szólalnak meg, igazán megnyugtatóvá, élvezetessé válik vele a zenehallgatás.
A készülék megszólalásainak időzítése is tökéletesen pontos a legtöbb zenefajtán, a kimagaslóan
részletgazdag középtartomány okán pedig igazán élvezetes hallgatni vele az énekhangot, különösen a női előadókat. Igen jó a tónusa és a színpad leképezése, bármilyen hangot hallgatunk is éppen. Valódi három dimenziós előadásban lehet részünk a szó legszorosabb értelmében. A készülékkel nagyon könnyű különbséget tenni a jó és a kevésbé jól sikerült felvételek között: nem hangsúlyozza a hibákat, csak finoman megmutatja azokat. Még többet javul a felbontás, az életszerűség, a részletgazdagság, ha a PP-2000-es hangszedőt használjuk. Ry Cooder Paris, Texas lemezét hallgatva ritkán hallható elevenséggel szólalt meg az előadó és nagyon is valódinak tűnt az akusztikus gitár hangja. Ez az MC még több részletet tár fel az előadásból és különös érzékkel kezeli a legfinomabb alkotó elemeket is, az alacsony zajszintje révén pedig vele a zene olyan halk finomságai is tisztán tárulnak fel, amelyek más eszközzel rejtve maradnak. Éppen ennek köszönhetően kapunk minden korábbinál teljesebb és őszintébb képet egy-egy felvételről.

Az előadás artikuláltsága is példaértékű, bár enyhén korlátozott a dinamikája. A Chasing the Dragon
előadásában Mendelsohn Oktettjének lejátszásával jól demonstrálható az előadás kifinomultsága, a lemezről lejátszott felvétel igen közel került az eredeti produkcióhoz. Különösen kiemelném a vonósok fenomenálisan természetes hangzását. A félvezetős elektronikák túl gyakran adnak némi finom élt az általuk megszólaltatott zenének és ez igen jól áll sokféle műfajnak, de a nagyzenekari felvételek esetében már nehéz így azt a lágyságot megteremteni, amit a hangversenyteremben élvezhet a hallgató. A Phasemation páros sokkal közelebb kerül ehhez, az általa megszólaltatott zene kitölti a termet. Hasonlóképpen ezzel a hangszedő/illesztő egység kombinációval lejátszva a Rain Tree Crow album a korábbi japán tagokkal mesés atmoszférát teremt, igen széles dinamika tartománnyal. Élvezem azt, hogy semmit sem hangsúlyoz túl a hatás kedvéért és hogy nem válik a basszus uralkodóvá. Más szóval ez azt jelenti, hogy amikor igazi mély hangok szólalnak meg, érezni ugyan azok erejét és dominanciáját, de nem az egyéb zenei történések rovására.
A Phasemation EA-350 előadásmódja letagadhatatlanul japán és az első meghallgatási próbák után kissé visszafogottnak és tartózkodónak tűnhet a nyugati fülek számára. De ahogyan több időt tölt vele és egyre több lemezt hallgat meg a készülék közreműködésével, annál jobban belopja magát a szívébe és nagyon is kedvező benyomást fog kelteni. Talán a legfontosabb az, hogy művészi módon tud eltűnni a jel útjából és hagyja, hogy szabadon adhassa át a zene az üzenetét. Azok, akik a legfinomabb részleteket is szeretnék meghallani a felvételeken, rajongásig szeretni fogják ezeket a készülékeket!


A készülék műszaki adatai

  • Típusa: Félvezetős MM/MC hangszedő illesztő egység szimmetrikus bemenetekkel.
  • Hangszedő jel bemenetei: Két pár aszimmetrikus/szimmetrikus bemenet (RCA aljzatokkal/XLRcsatlakozókkal), egy pár aszimmetrikus bemenet (RCA aljzatokkal)
  • Analóg kimenetei: Egy pár aszimmetrikus kimenet (RCA aljzatokkal)
  • Bemeneti érzékenysége: MM 2,5 mV, MC 0,13 mV
  • Bemeneti impedanciája: MC 1,5–40 Ohm, MM 47 kOhm
  • Nincs megadva a bemeneti kapacitása
  • Kimenő impedanciája 47 ohm
  • Kimenő szintje 200 mV (1 kHz-en)
  • RIAA linearitása +/- 0,5 dB, 20 Hz–20 kHz között
  • Nincs megadva a készülék torzítása
  • Jel/zaj aránya: A bemeneti ekvivalencia MM -1120 dBV, MC -140 dBV
  • Méretei: 93 mm magas × 430 mm széles × 362 mm mély
  • Tömege: 8,8 kg

Forrás: Hifiplus.com