Ausztriában Peter Trenner és Andreas Friedl 1994-óta türelemmel és hozzáértéssel alkotja a márka újabb és újabb hangsugárzóit. Nem készítenek típus-sorozatokat, hanem egy-egy speciális modellt, amiket kifejezetten adott méretre, adott igényhez terveztek. A koncepció mögött rengeteg munka áll. A RA hangsugárzó egy egész audiofil-embert, teljes odafigyelést igényel, nem lehet összehasonlítani másokkal, még akkor sem, ha tudjuk, hogy van Zu, vannak nyitott hátfalú (open baffle) vagy tölcséres egyedek és más ezoterikus darabok.
A T&F előszeretettel nevezi el termékeit egyiptomi istenségekről, köztük az Osiris és az Isis modellek. RA az ókori egyiptomiak Nap-istensége volt. Az ötödik dinasztia idején, Krisztus előtti 25. és 24. században az ókori egyiptomi vallás egyik legfontosabb istenévé vált, amelyet elsősorban a déli nappal azonosítottak. RA uralkodott a teremtett világ minden részén: az égen, a Földön és az alvilágban, a nap, a rend, a királyok és az ég istene volt. A tudósok úgy gondolják, hogy az ókori Egyiptom első fáraójaként uralkodott. A modellnév választás más vonatkozását is felfedhetjük, nevezetesen, hogy a T&F cég társalapítója és fő tervezője, Andreas Friedl jazz-zenészekkel azonosítja a hangsugárzókat. Ezért a „Pharoah” is nagy valószínűséggel hivatkozási alap, Pharoah Sanders szaxofonos, és a „Ra” modell Sun Ra zenekarvezető, zeneszerző, hangszerelő, billentyűs, költő és filozófus emlékének ajánlva, aki szintén a Nap-istentől kapta nevét.
A RA típus a Trenner & Friedl „Natural Fidelity Line” koncepciójának eredeti tagja, amely követi a cég hitvallását, miszerint a forma követi a funkciót! A kabinet különböző sűrűségű multiplex nyírfából készült, többrétegű lakkozással, tömör bükkfából készült alappal. A teljes hangszekrényt és annak hangolását újratervezték, hogy minden helyiségbe jobban beilleszthető legyen. A legtöbb mai hangsugárzóban sok közös dolgot lehet felfedezni, de a RA kivitelezése minden túlzó dizájn-allűröktől mentes. Az aranymetszés arányait figyelembe véve készül, és támaszkodik a koaxiális hangszóró zene-reprodukciós kvalitásaira. A lehető legjobban kiaknázza felhasznált anyagok, alkatrészek adta, és persze a mérettel járó lehetőségeket. A hangdobozok esztétikája megkérdőjelezhetetlen, a furnérozás gyönyörű, semmi felesleges elemmel, anyaggal nincsenek felcicomázva. A RA12 immáron zászlóshajó, a kétutas, koaxiális hangszóró konstrukció harmadik generációja. Amit a RA modell kínál, az a lehető legaprólékosabban ki van dolgozva. Ezért tartott a fejlesztés hosszú évekig és ezért dolgoznak rengeteget egy-egy már bevált modell újabb változatán. Az „aranymetszés” irracionális szám, amelynek matematikai, építészeti és misztikus jelentősége van. Az aranymetszés mértékével tervezett kabinet elkerüli az átfedő belső rezonanciákat – bár ez csak iránymutatás, nem pedig szigorú szabály.
A belvilág a technológia és a kézi megmunkálás tökéletes harmóniáját képviseli. Ez a hangsugárzó elkerüli a hagyományosan felhalmozott hangszórókat, egy időkoherens, széles frekvenciatartományú, koaxiális kialakítást helyez előnybe. A nagyfrekvenciás régióban egy 4,45 mm-es titán/nitrid bevonattal ellátott anyagú, kompressziós elven működő magas hangszóró segítségével működik a mágia. A TiNi bevonatot fizikai gőzleválasztással hordják fel vákuumkamrában, a membrán így hatszor nagyobb rugalmasságot ér el, mint a titán és kétszer akkorát, mint a berillium. A közép/mély feketére eloxált alumínium 30 cm átmérőjű membránja szállítja a basszus energiáit. A mély membrán hét réteg olasz hegedűlakkal van bevonva, hogy optimalizálja a rugalmasságot, a csillapítást és a merevséget, valamint csökkentse a kúp-rezonanciáit és torzítást. A membrán pereme szövetből készül, ez garantálja a nagy stabilitást, a meghosszabbított konzisztenciát és a kivételes hosszú élettartamot. A keresztváltót, mint minden hangszóró lelkét, gondosan tovább finomították. A kézzel készített crossover a legfinomabb Mundorf komponenseket, olaj/ezüst fóliatekercs kondenzátorokat és kiváló minőségű MOX ellenállásokat tartalmazza. A belső vezetékezés és a csatlakozó-terminálok a Cardas cégtől származnak. Az eredmény egyenletes amplitúdó- és fázis-koherencia valamint nem hektikus impedancia. Türelemmel kell lenni, mert az egyiptomi istenségnek hosszú az ébredése, másképpen fogalmazva: hosszadalmas a bejáratási (betörési) időszaka.
A RA hangsugárzók a falakhoz közel helyezhetők el, soha nem válnak domináns szobrokká a helyiségben, üzemeltetés tekintetében tökéletes partner a kiváló minőségű elektroncsöves erősítőkhöz. Sztoikus külseje mögött muzikalitást szabadít fel, amely egyszerűen nem enged – a szem megnyugszik, a fül örül. Egy Ra páros játszik az erővel és a dinamikával – ha szükséges, még a hangerővel is. A hangzás mindvégig ragaszkodik a valóság leképezéséhez és kiegyensúlyozottsághoz, ezért nagy stúdió monitorként is jó használni. Ez nem utolsósorban a reflex-nyílások radikálisan új kialakításának köszönhető. A RA visszafogottan de, inspiráló muzikalitással szolgál. Ugyanakkor az RA, a legfinomabb árnyalatok iránti érzékenységgel, őrzi a muzsika finom szellemiségét. Egy Ra hangsugárzó nem értelmezi a zenét, inkább közvetíti, semleges, pontos, és csodálatosan következetes. A koaxiális építése folytán abban a helyzetben van, hogy tökéletesen ábrázolja a rögzített hang-eseményt. A leképezett hangteret meghatározza a 93 dB/1 Watt/m érzékenység, kimunkált és jobban definiált hangszínpadot képes létrehozni mind szóló, mind instrumentális, mind az együttes felvételekből. A tisztaság, a részletgazdagság és a természetesség tekintetében minden konkurens hangsugárzóval felveszi a versenyt. Csakúgy, mint a nap az égen, világít egész nap, és muzsikával tölti meg a szobát.
…”A zene pontosan kiszámított rend, és félig racionális és absztrakt mozgásában titokzatos, ami káoszt sejtet”… -Thomas Mann
Forrás: Hangzásvilág.hu