Bevezetés:
Nehéz dolog a Cambridge Audio új hálózati lejátszójának lenni. Hatalmasat kell előre lépnie, és nagyot kell villantania. Komoly feladat előtt áll a CXN100, mert a cég korábbi streamer készülékei akkora sikereket értek el, ami több konkurens márkát is fejlesztésre inspirált. Ez felveti a kérdést, hogy vajon a Cambridge Audio újabb lökést adott a hálózati lejátszók kategóriájának, vagy sárba ragadt?
Elérhetőség:
Az Egyesült Királyságban 899 fontért, az Egyesült Államokban 1099 dollárért, míg Európában 1049 Euróért vásárolható meg. Elfogadható összeg, de meg kell küzdenie a piaci sikerért.
A tervezés módja:
A CXN100 jellegzetes Cambridge Audio termék. A „holdszürke” nagyon egyedi dolog egy olyan világban, ahol az ezüst szín tényleg ezüstöt jelent. Letisztult megjelenés, messziről csak egy bekapcsoló és egy forgató gomb látható, ha el tudja szakítani a pillantását a középső színes kijelzőről. Az építési módja és a kivitel tisztességes, árkategóriának megfelelő.
Aztán közelebbről megnézve hat fizikális gomb fedezhető fel a kijelző két oldalán. Hogy őszinte legyek az esetek túlnyomó többségében valószínűleg a Cambridge Audio StreamMagic alkalmazását fogja használni, így nem kerül hozzá közel. Könnyű használni, áttekinthető és stabil, hiába próbáltam provokálni.
A telepített Deezer, Qobuz, Spotify Connect és Tidal Connect lehetőségek mellett MPEG DASH internet rádiók is hozzáférhetők. Mindezek miatt tényleg értelmetlennek tűnik a külön megvásárolható távvezérlőre költeni.
Jellemzők:
A CXN100 első ránézésre nem sokban különbözik az előd modelltől. A műszaki adatokat megnézve viszont azonnal nyilvánvalóvá válnak az eltérések. Az egyik leg látványosabb, hogy a Wolfson DAC-ot az ESS Sabre ES9028Q2M váltotta fel. Ez lehetővé teszi, hogy a leggyakrabban hozzáférhető fájl formátumokat 32 bit 768 kHz-ig, illetve DSD512-ig fel tudja dolgozni. A streaming modul a legújabb 4. generációs StreamMagic, ami az EVO sorozatban mutatkozott be elsőként.
Vezeték nélkül kétsávos Wi-Fi, és Bluetooth 5.1 áll rendelkezésére. A két kisebb méretű antenna jobban néz ki, mint az előd modell nagy karói. Apple AirPlay 2, Chromecast, és Roon Ready áll rendelkezésére.
Fizikai kapcsolatokban is széles skálát biztosít. Ethernet, USB-A, USB-B, Toslink, és koaxiális bemenetek mellett koaxiális és optikai kimenetek állnak rendelkezésre, ha külső DAC-ot akar hozzá csatlakoztatni. Analóg kimenetei RCA és XLR csatlakozások. Ezen túl van rajta még Control Bus, ha más Cambridge Audio készülékekhez csatlakoztatná.
A hang:
Első és legfontosabb, amit mondani szeretnék róla az, hogy szereti a szinergiát. Természetesen egy audió lánc minden alkotó eleme befolyásolja a hangzást, ám a CXN100 nem fogja megköszönni, ha túl fényes hangfallal, vagy magasba húzó elektronikával párosítja. Ha ilyet a rendszere nem tartalmaz, érdemes tovább olvasnia, mert ezen kívül csak jó híreim vannak…
A Cambridge Audio CXN100 nem válogatós a zenei stílusokban, és csak kisebb mértékben olvassa rám a felbontás hiányosságait. Természetesen akkor a legjobb a hangja, ha információban gazdag digitális fájlokat dolgozhat fel, ám nem húzza az orrát akkor sem, ha a Spotify ingyenes anyagait, vagy a tömörített internetes rádió adásokat hallgatja rajta. Ám ez máris több, mint amit a versenytársairól el lehet mondani.
Ha úgy érzi, hogy mindent megtett a tartalom minőségével kapcsolatban, a CXN100 izgalmasan szórakoztató zenehallgatást biztosít. A tesztelés során meghallgattam rajta Etienne de Crécy Super Discount 16 bites/44,1 kHz-es FLAC Tidal, a Sly and the Family Stone There’s a Riot Goin’ On valamint a DSD128 formátumú Bill Evans’ Live at Art D’Lugoff Top of the Gate számokat, és egyik sem zökkentette ki a nyugalmából. Minden formátumot lebilincselőnek találtam, és végül sokkal hosszabb ideig hallgattam, mint ami feltétlenül szükséges lett volna a bemutató megírásához. Egyszerűen azért, mert tetszett, és hallgatni akartam.
A tonalitás nem túl meleg, de nem is hideg, amolyan aranyfüstös, éppen kellemes. A mély textúrált, és ütős ha kell, a felső rész szépen csillog, és az átvitel egyenletes. A közép tartományban buzgó a kommunikáció, felfedi az énekhang karakterét, hangnemét és technikáját. A bemutatója nagy és szervezett, a leg összetettebb felvételek minden szálát le tudja követni, és azok nem gubancolódnak össze. Minden résztvevő elegendő teret kap, az énekes pedig a színpad elején áll, és artikulált marad még akkor is, ha a zenekar felpörög.
A dinamika tartomány széles, a támadások határozottak, ha a felvétel megköveteli, de emellett tud finom részleteket is ábrázolni, mint például Bill Evans zongora játékának billentyű leütés erőssége. Nem fed el információt, de nem analitikus, egyszerűen teljes képet fest.
A ritmika és a basszus lecsengés szigorúan ellenőrzött, természetes, és meggyőző. Valójában minden tartományban kontrollált. Közvetlen stílusa szórakoztató és hosszan hallgatható.
Záró gondolatok:
Nekem úgy tűnt, hogy semmi nem változott. A Cambridge Audio CXN100 jó, és nem több. Mindent tud, amit elvárhat egy hálózati lejátszótól. Az a baj vele, hogy jobb, mint a többszörösen díjnyertes elismert előd, de szerencsére nem túl drága a frissítés.
Ajánlás:
Rövid értékelés az eredeti nyelven:
Fontos tudnivaló – a Fordító megjegyzése
A Trusted Reviews minden általa tesztelt streamert hosszú ideig használ, mielőtt véleményezi. Talán a legfontosabb az, hogy soha nem fogadnak el fizetséget a termékek értékeléséért.
Írta: Simon Lucas
2024 Február 27.
Forrás és képek: Trustedreviews és Cambridge Audio
Forrás: Audiophile-szalon.hu