Sok év kihagyás után ismét Focal hangfal került elém, ráadásul az általam jól ismert Aria 926-ra erősen hasonlító utód, a Focal Aria EVO X N2. Relatív rövid ideig vendégeskedik nálam, így szűkebb tesztelésre volt lehetőség, de kezdjük is a beszámolót.
Ezt a cikket a GedeonAudio.hu portál engedélyével, tartalmi változtatások nélkül közöljük.

A Focal Aria EVO X N2 hangfal 3 utas konstrukció, 25 mm-es alumínium/magnézium TAM invertált dóm magassal, 165 mm-es közép- és 2 x 165 mm-es FLAX mély hangszóróval. Front és alsó bass-reflex-es a doboz, tehát elviekben jobban rátolható a falra és kevésbé jelenik meg az ebből fakadó káros hatás.

A talprendszere kiemelkedően masszív, vastag fémből készült, kicsomagolást követően nekünk kell felcsavarozni, majd a tartozék tüskéket a helyére illeszteni. Ez utóbbi praktikus tervezése engedi, hogy felülről állítsuk a vízszintet, ami mindig egy plusz pont a tervezőknek.

A doboz tetején a gyártóra jellemző üveglapot találunk és a demó példány esetében gyönyörű dió furnér látható a két oldalon. Nehezen tudnék dönteni a “Moss Green High Gloss” szín és e között, de valószínűleg inkább az előbbit választanám, hiszen szépen illeszkedik a növényekhez.

Kivitele, építési minősége hibátlannak bizonyult, jó masszív és stabil minden pontja. Egy az egyben a régebbi Aria széria dobozát, talpát, csatlakozóját kapja az új Aria EVO család is.
Őszintén szólva, ha nem tudnám, hogy ez egy új modell, akkor egy az egyben Aria 926-nak nézném. Azt tudom, hogy a magason és a hangszóró felfüggesztésen javítottak az évek alatt, illetve feltételezem a keresztváltón is. Viszont az “Aria” nevet lecserélni egy ilyen bonyolult “Aria EVO X N” névre kicsit erősnek hat, főleg hogy a hangkaraktere sem áll távol a régebbi modelltől, de ezt mindjárt részletezem. Más gyártók ilyenkor szoktak MKII-t rakni a terméknév után, jelölve hogy ez már nem ugyanaz, hiába pontosan ugyanúgy néz ki és 95%-ban ugyanúgy is szól, cserébe kétszer annyi az ár…

A teszt környezet a jól bevált Norma IPA-80 erősítővel, Fezz EVO Silver Luna Prestige erősítővel (PSVane csőkészlet), Hegel H190 erősítővel, Fezz EVO Equinox DAC-kal, Silent Angel B1 futóművel és VIABLUE, Titan Audio kábelezéssel történt.

A Focal Aria EVO X N2 hangfal közép és felső tartománya jellegzetesen hozza a Focal hangzást, ami fényes, fókuszált és részletorientált. Nem annyira kiélezve, mint a Bowers & Wilkins 603 S3, de hegyesebben, mint a 700 S3 széria. A francia gyártóra szinte minden kategóriában jellemző volt korábban is az intenzív magas jelenlét, ami a sistergő nesz információkat határozottan kiemeli. Ez jelenti azt, hogy rengeteg apró részletet hallunk a zenéből, mint akár szájnyitás hangja, gitárhúr rezgések, nyikorgások és ehhez hasonló minden pici melléktermékét az adott felvételnek. Az előd Aria 926-nál is hasonló volt az arány, de több erősítővel tesztelve körvonalazódott, hogy ez az új változat egy fokkal selymesebbre lett hangolva. Alternatívákkal összevetve egyértelműen magas erős, de magához képest egy könnyebben hallgatható élmény, mint a korábbi, vagy akár olcsóbb modellek voltak.

A közép szekció hasonlóképpen tiszta és éles, de nem bántó vagy harsány módon. A két említett Bowers & Wilkins 600 S3/700 S3 széria közé ugyancsak behelyezhető. Elvékonyított részletek és fő motívumok, mint akár vokál, akusztikus gitár és zongora. Ettől szállós és légies hatása van, enyhe üveghang jelenléttel, amit René Aubry – La grande cascade számánál vettem észre elsőként. Billie Eilish – Your Power szokásos módon előkerült. Kellemes, de egyértelmű tisztaság, enyhe fehér zaj hatású részletekkel. Érdekes, hogy a tér mégsem annyira fényes, mint amennyire a vokál, ettől lesz egy egészen ellentmondásos hatása, mert a sötét téren belül élesen látható Billie Eilish. Mindez kísértetiesen emlékeztet a Hegel hatásra, szóval részben a H190-nek is köszönhetjük ezt, de hallhatóan a Focal is hajlandó erre.

A Hegel és Focal páros egyébként elég jónak bizonyult, mivel a Focal basszusaival küzdöttem végig. A Fezz EVO Silver Luna Prestige brutális basszusokat adott a hangfalnak, amivel nem tudott mit kezdeni. Sajnos rávilágított egy gyenge pontra, ami történetesen a basszusok egésze, viszont ez már az Aria 926-nál is jelen volt (érdemes visszanézni a régi Aria 926 vs Fyne F501 összevetésemet. (Igen, az F501 ugyanannyiba kerül, nem lett kétszer annyi és még mindig kapható). Túl mélyre nem megy ebben a 25 m2-es szobában, tehát inkább közép basszus fókuszált, kemény és kötött. Valamiféle szaftosság érzékelhető egy-két zenén, de összességében a feszes a legjobb jelző rá. Öblös, testes és lendületes basszusokat nem sikerült kihozni belőle egyik erősítővel sem. Hegel-el volt a legkeményebb, de ez nem is volt gond, mert így adta a legkevésbé búgós stílust. Fezz EVO Silver Luna brutálisan megküldte, ami kontrasztosabbá tette az alsó frekvenciák hiányát, előrébb került a közép és felső része a basszusoknak. Norma se volt rossz neki, mert valamennyit enyhített a keménységen és inkább a puhább, lágyabb hangulat felé húzta. Mindennek az eredménye, hogy a basszusok enyhe búgást okoztak ebben a szobában, pedig már a végén tüskealátéteket is teszteltem, hogy hátha a parkettát nem szereti a Focal. Artikuláció nem igazán jött át, inkább mintha ugyanazon mély tónus lett volna mindegyik zenén, egészen Tanita Tikaramtól kezdve a Luigi Tozzi technoig bezárólag. Simán lehet, hogy nem ebbe a szobába való vagy az említett erősítők egyike sem jó hozzá, vagy csak nem az én világom ez a mély.

Összességében nehéz kérdés, hogy miként tudom értékelni. Meghallgatnám egy egészen más szobában, hogy ott mit csinál, viszont azon a tényen nem változtat, hogy ez az Aria EVO X N2 rendkívül közel áll az egykori Aria 926-hoz, ami nagyjából 650 000 ft volt akkoriban (tudom, covid…). Jelenlegi 1.3-1.4 milliós áráért drágának érzem, aminek nyilván szerves része, hogy Franciaországban gyártják és valóban igényes a kivitel. Kivitele makulátlan és példaértékű. Közép és felső tartománya rendezett, részletfókuszált és feltáró, határozott mértékű felbontással fűszerezve. Erősítők terén bőven lehet játszadozni és különféle tónusokkal hangolni akár selymesebb, melegebb irányba. Mélyek terén szerintem más szoba kell neki, mert itt egyszerűen csak nem működött a hangzás, illetve alátétekre, tüskékre érdemes kicsit áldozni, hogy minél kevésbé szóljon bele a padló a végső hangzásba. Amennyiben régi felvételeket, klasszikus zenéket hallgat valaki, akkor az említett basszus kritikám nem lesz jelen olyan mértékben.