A „térbeli hang” kifejezés azt jelenti, hogy a hang felülről, valamint a hallgató körül lévő térből érkezik, de tükrözi a hangtervező azon szándékát is, hogy „hang-objektumokat” helyezzen el a térben, hogy a hallgató találkozhasson, sőt interakcióba is kerülhessen velük. Az ilyen háromdimenziós hangzásképek fokozhatják a történetmesélést és az élvezetet az otthoni szórakoztató rendszerekben, a házimozikban. A magával ragadó hangzás keresése új szakaszba lépett amikor megjelentek a térhatású kodekek. A Dolby Atmos, az Auro 3D és a DTS:X, valamint a gyártóspecifikus technológiák, például az Apple Spatial Audio és a Sony 360 Reality Audio széles körű elérhetőségével a térbeli hangzás megvalósítása szinte határtalan mértékben fejlődött.
A történelemhez hozzátartozik, hogy amikor az 1956-os harcokban kritikus állapotba került, majd újjáépített Corvin filmszínházat átadták, a felújítást összekötötték a korszerűsítéssel. Ekkor, közel egy év renoválás után, a mozi úgy nyitotta meg újra kapuit a közönség előtt, mint a város első állandó szélesvásznú filmszínháza. A nyitás utáni első film a King Vidor rendezte Háború és Béke volt, amelynek forgatókönyve Lev Tolsztoj 1869-ben megjelent könyve alapján íródott.
...”Az első percekben még csak álmélkodik a néző, amíg ráérez a kinemaszkóp ízére a Corvin-mozi szépen újjáépített, kényelmes nézőterén, figyelve az új technikát. Aztán önfeledt gyönyörűséggel merül a film távlatainak, színeinek élvezésébe. Fülel a legkisebb neszre, sóhajra, lélegzetvételre – ami úgy hangzik, mintha közvetlenül mellette szólna – a hangorkánra, mely mégsem tör recsegve a hangszórókból, hanem úgy, mint fortissimo a hangversenyteremben”… – Esti Hírlap 1957. szeptember 14.
Azt már régen tudjuk, hogy a tökéleteshez közeli élmény otthonunkban is létrehozható, bár az átlagos berendezések nem kerülnek elég közel a házimozi teljes kép- és hangzás-potenciáljának megvalósításához. Ha sokkal árnyaltabb és részletesebb hangzást akarunk elérni, az AV-rendszernek több csatornával kell rendelkeznie, és támogatnia kell az új fejlesztésű audio-formátumokat, mint a Dolby Atmos, DTS:X, Audyssey MultEQ és a Dirac Live. A készülékgyártók „csatorna bőséggel” állnak rendelkezésünkre. Lehet 7.2.4, 7.2.6, 9.2.2 vagy 9.2.4 konfiguráció. Az utolsó számok a felső csatornákat jelölik. Így pl.: az 5.2.4 felállításának 5 hangsugárzója van a szokásos surround hanghoz, 2 aktív mély-sugárzó, és 4 felső sugárzó kerülhet használatba. Gondoljuk végig, hány hangsugárzót tudunk telepíteni a házimozi szobába, rögtön adódik a kérdés, van-e lehetőség felső hangsugárzók hozzáadására! A szoba méretei a hangsugárzók sokasága határozzák meg, hogy melyik AV-készülék legyen a kiépítés alapja.
A McIntosh nevet bárkinek említve, valószínűleg két szó jut mindenki eszébe: „gyönyörű” és „High-End”. Tehát be kell mutatnunk három jellemző készüléket és két modern szoba-korrekciós megoldást a házimozi hangzás legjavát képviselő választékból.
Az McIntosh MX 100 házimozi processzor a mai magas igényekhez tervezték, olyan forrás-készülékhez, amelyeknek csak digitális kimenete vannak, illetve csak digitális bemenetre van szükségük. 4 HDMI bemenettel és 1 HDMI kimenettel rendelkezik (TV vagy vetítő részére), amelyek mindegyike HDCP 2.2 kompatibilis. Mindegyik HDMI-port, a Dolby Vision™, HDR10 és HLG nagy dinamikatartományú (HDR) formátumok megvalósításához, 18 Gbps sávszélességgel rendelkezik. Hét, prémium minőségű, 32 bites digitális-analóg konvertert tartalmaz, audiofil minőségű jelfeldolgozást biztosít. Az MX100 13 szimmetrikus (XLR) kimenetén keresztül csatlakoztatható a végerősítőkhöz. Az MX100 11.2 különálló audio-csatornájának konfigurációja 7.2.4. Az MX100 kompatibilis a vezető, objektumalapú 3D hang-formátumokkal, a Dolby® Atmos és DTS:X™ formátumokkal. Teljesen kompatibilis a 4K Ultra HD video-forrásokkal. A lehető legtisztább és legnagyobb hangzásélmény elérése céljából rendelkezik az Audyssey MultEQ®XT32 kalibrációs szoftverrel.
Az Audyssey MultEQ XT32 rendszer képes a szoba kedvezőtlen akusztikai sajátosságait kiküszöbölve tökéletes mozi élményt nyújtani. Az Audyssey MultEQ-X egy új szoftver, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy kalibrálják azt az új házimozi processzort, ami beépített Audyssey MultEQ szoba-kiegyenlítő technológiával rendelkezik. Ezáltal a felhasználók jobban ellenőrizhetik a kalibrálási paramétereket és részletesebb információkat kapnak a helyiség akusztikájáról. A komplett Audyssey MultEQ-X számos fejlesztést tartalmaz. Mérések részletes frekvencia-menetre, minden csatornára és pozícióra. Teljes célgörbe testreszabás parametrikus EQ-val, dőlésszöggel és egyebekkel. Az alacsony frekvenciájú válaszidő több alacsony frekvenciájú célszabályzóval, EQ limit vezérlővel és mélyhang-kezelési beállításokkal szabályozható. Az aktív mélysugárzó szintjének beállítása lassú és szuperlassú idősebességgel. Változtatható Parametric EQ értékek az Audyssey FIR EQ testreszabásához. Egyedileg kalibrált Audyssey mikrofon (külön vásárolható meg) a MultEQ-X-ben letöltött egyedi kalibrációs fájllal. Ezeken kívül az MX100 rendelkezik a Connects with Control4, egyszerű eszközfelderítési protokollal (SDDP), amely lehetővé teszi, hogy könnyedén integrálható legyen a Control4 automatizálási rendszerekbe. Emellett megkapta a Works with Crestron Home tanúsítványt is, ami feltárja az okos otthonban rejlő lehetőségeket. Kiválóan alkalmas rejtett berendezés rack-be történő beszerelésre.
A MultEQ-X a felhasználók számára nagyobb ellenőrzést biztosít a kalibrációs paraméterek felett, részletesebb információkat a helyiség akusztikájáról és számos egyéb kulcsfontosságú funkciót tartalmaz. A felhasználók teljes mértékben szabályozhatják a hangátvitelt, és testre szabhatják a rendszer egyes hangszóróinak frekvencia tartományát és hangszín egyensúlyát.
McIntosh MHT 300 házimozi receiver, amely egy jellemző, teljes igényű erősítőket is tartalmazó receiver. Az új MHT300 hét csatornás AV-receiver előkelő megjelenésével és teljes szolgáltatás kínálatával minden bizonnyal a csúcskategória reprezentánsa. Mind a négy HDMI-bemenetén és a HDMI-kimenetén a lélegzetelállító 8K/60Hz-es és 4K/120Hz-es videó tartalmakat is leképezi, így a kép ugyanolyan valósághű lesz, mint a hangzás. Hét független, „D”-osztályú erősítő-csatornát tartalmaz, emellett a hozzáadott teljesítményerősítők segítségével akár 7.2.4-ig képes dekódolni a Dolby Atmos és a DTS:X jelű hanganyagokat. A MHT300 az összes hangsugárzón hűen reprodukálja a hang-eseményeket, akár teljes hangerővel is. Már a fedélzeten lévő erősítő 120 Watt teljesítményt ad le csatornánként, miközben mind a hét csatorna egyidejűleg működik. Az MHT300 házimozi erősítőt úgy hozták létre, hogy ne csak páratlan hangzást biztosítson, hanem testre szabható és bővíthető is legyen. A 7.2.4-es beállítás a legtöbb AV-rajongó számára elegendő, de mivel ez egy csúcstermék, előerősítőként 11.2 csatornát hasznosít. Egyedi erősítőmoduljai sokféleképpen konfigurálhatók, hogy megfeleljenek bármilyen hangsugárzó-készletnek. További külső erősítők csatlakoztathatók a mellékelt Heights 1 és Heights 2 audio-kimenethez, így az MHT300 hatékonyan 7.2.4-es házimozi-vevőkészülékké változtatható.
Az MHT300 számos tényezőben „első”. Az egyik ilyen a Dirac Live Room Correction, az egyik legjobb szoba-korrekciós hangrendszer. Szobánkban a hang viselkedése kulcsfontosságú szempont. Fokozott minőségű és hatású hallgatási élményt hozhatunk létre ami kevésbé függ az alkalmazott hangsugárzó-készlettől és a felhasznált kábelektől. A Dirac Live Room Correction szoba-korrekciós rendszer kiváló megoldást jelent a hallgató helyiség hangzásbeli jellegzetességeinek optimalizálására. Saját moziszobánk adottságainak átértékelésével, a legjobb hallgatási élmény elérése érdekében, az algoritmusok alapján, rendkívül pontos méréseket lehet elvégezni, ezzel optimalizálva a hangzást. Kezelése egyszerű, nem igényel szakértelmet, az algoritmus világszerte elégedettséget váltott ki a felhasználók millióiból.
A Dirac Live Room Correction a jelenleg legmodernebb, szabadalmaztatott algoritmussal dolgozik, ami a szoba hangzás jellemzőit figyelembe véve optimalizálja a hangzást. Nemcsak az átviteli sávszélesség és a linearitás állítható be, de az egyes hangtartományok hallgatási pozícióba érkezésének idejét is pontosítjuk, így sztereó és multi csatornás módban is koherens, tiszta hangzás érhető el. A Dirac akusztikus élmény javító szoftver minden hangzási paramétert digitálisan kezel. A Dirac segítségével átalakítható a zenehallgatási élmény. A szabadalmaztatott audio-technológiának köszönhetően a komplett hangrendszer hangzása az adott helységhez képest jobb lesz.
Primare SPA25 Prisma 9-csatornás házimozi erősítő éppen olyan erős a zenei megvalósításban, mint a térhatásban, kiválóan alkalmas arra, hogy a hangsugárzókhoz és a házi-mozi szobához igazítsa a reprodukciót. Az újdonságok listája meglehetősen hosszú: Dolby Atmos, Dolby Plus, Dolby Prologic IIx, Dolby Surround, Dolby TrueHD, DTS X, DTS, DTS ES, DTS Neo:6, DTS HD Master Audio, DTS HD High Res Audio, MULTI/2 CH PCM/LPCM, 4K videó, HDR, streaming zenei szolgáltatások, fejlett szoba-kalibrációs szoftver. A Primare SPA25 9-csatornás házimozi erősítőnek előnye az őrült mennyiségű fejlesztés, a korábbi modellekhez képest. Ezzel a 9.1 csatornás készülékkel különféle hangsugárzó-konfigurációkat táplálhatunk.
Kilenc erősítő-csatornán jó térhatású 5.1.4 vagy 7.1.2 konfiguráción keresztül a magassági csatornák is megvalósíthatók, akár mennyezeti hangszórók formájában is. Az audiofilek számára az SPA25 Prisma két nyolc csatornás DAC chipet használ, amely lehetővé teszi az egyedülálló digitális-analóg átalakító áramkört, amely négy konverziós csatornát allokál az első bal és jobb csatorna kimenetére a jobb sztereó teljesítmény érdekében. Ez az adaptív tápegységgel kombinálva 145 Watt (8 Ohm) és 250 Watt (4 Ohm) terhelésre sztereó módban, valamint a fő bal és jobb csatornák 290 Watt 8 csatornára történő kettős erősítését teszi lehetővé. Így az SPA25 Prisma a Primare valaha gyártott legerősebb „sztereó” integrált erősítője. Előerősítő kimenetek tekintetében korlátozott, de a sztereó csatornákat külön végerősítőre küldhetjük a 7.1.4 eléréséhez. Ez az érdekes lehetőség megnyitja a High-End sztereó erősítők házimoziban történő használatát a zenehallgatáshoz.
A szoba-kalibrálás megvalósításáért a mérnököknek nem kellett messzire utazni – Malmö-től Uppsala-ig – hogy behozzák Dirac rendszert. Már a teszt-időszakban három frissítést kapott a készülék, többek között azért, hogy javítsa a Dirac teljesítményét, és kicsit nyugodtabban reagáljon a kezelőfelület a bemenetek és a felbontások megváltoztatásakor. Így a funkciók köre, ha korlátozott mértékben is, de bővült, a márka elvei szerint sohase mondvacsinált hang-módokat és szimulációkat mutat. A Dirac Live Room Correction rendszer választása azt jelenti, hogy ezzel a szoftverrel az SPA25 teljesen hozzá igazítható a helyéhez. Az SPA25 modellhez 500 Hz-ig terjedő korrekciós licenc tartozik. Ez számos illesztési problémát megold. Ha tovább szeretnénk módosítani a teljes frekvencia tartományon, frissíteni kell egy teljes Dirac licencre. Érdemes megfontolni, mert a Dirac a világ legjobb szobakalibrációs szoftvere, de ez nem az a szoftver, amely egy gombnyomásra kész eredményt kínál. Időre és tudásra van szükség ahhoz, hogy a legtöbbet hozzuk ki belőle. Érdemes beruházni egy mérőmikrofonra is, például az UMIK-1 típusra.
Az SPA25 AV-receiver nagy teljesítmény tartalékokkal rendelkezik ahhoz, hogy egyes jeleneteknél a csendből a nagyon intenzív hangzású jelenetek felé hirtelen átmeneteket hajtson végre. …„A Primare közel 40 éves történetében a hangszínszabályzók egyszerűen nem képezték a tervezés részét. A Dirac Live képességeivel most először érezzük, hogy olyan digitális jelfeldolgozó szoftverrel rendelkezünk, amely ugyanolyan gondosan kidolgozott és átgondolt, mint a mi hardver, és rendkívül rugalmas és hasznos a teljesítmény optimalizálásához”… – nyilatkozta Terry Medalen, a Primare marketing munkatársa.
Forrás: Hangzásvilág.hu