Ezek az új állványosok a KEF frissített R sorozatának darabjai, egy megújult hangszórócsalád, amely tartalmazza a cég elismert MAT innovációját.
Az eredeti KEF R3 igazán kiváló termék, de a MAT (Metamaterial Absorption Technology) beépítése, teljesen átalakította a KEF hangszóróinak teljesítményét és egészen új szintre emelte az új hangszórók hallgatásának élményét.
Felépítés és design
A KEF R3 Meta hangsugárzók csábítóak. Első ránézésre nem tűnik úgy, mintha sok minden változott volna, és valójában nem is változott. A méret, az építési minőség és a meghajtó méretét tekintve az R3 Meta nagyjából teljesen megegyezik az előző modellel, de ez egyáltalán nem probléma, hiszen ezek a hangszórók kifogástalan minőségűek. A kivitelezés és az építés színvonala magas szintű, és elegánsan néznek ki, akár a tesztelt indigófényű (felár nélkül kapható) különkiadásról, akár a fényes fekete, fényes fehér vagy diófa kivitelű változatokról van szó.
Mint korábban, az R3 Meta háromutas kialakítású, és az új R sorozat egyetlen állványos hangfalpárja. A KEF ikonikus Uni-Q meghajtócsoportja (egy 25 mm-es alumínium dómos magassugárzó egy 12,5 cm-es középsugárzó közepén ül) és egy 16,5 cm-es hibrid alumínium mélysugárzó alkotja. Az Uni-Q meghajtótömb immár a 12. generációjánál tart; úgy tervezték, hogy javítsa a hangszórást, miközben egyetlen sugárzópontként szolgál a magas és középfrekvenciák számára.
Ezt a fajta meghajtókialakítást nehéz lehet sikeresen megvalósítani, de a KEF-nek a legutóbbi modellekben sikerült megalkotni az egységes, integrált hangzáshoz. Egy másik kulcsfontosságú fejlesztés itt a fent említett MAT (Metamaterial Absorption Technology) beépítése. A díjnyertes LS50 Meta hangszórókkal (amelyek az R sorozat alatt helyezkednek el) való debütálása és sikere után elkerülhetetlen volt, hogy ez a megújult termékcsalád is tartalmazza ezt a MAT technológiát.
A MAT egy korong méretű, labirintusszerű műanyag szerkezet, a magassugárzó mögött helyezkedik el, és elnyeli a házba irányuló nem kívánt visszasugárzást. A KEF azt állítja, hogy a MAT (ami 30 csőből áll, és mindegyike egy adott magas frekvencia elnyelésére lett tervezve) elnyeli ezeknek a torzító hanghullámoknak a 99 százalékát. Az eredmény: kevesebb torzítás, tisztább magas hangok az általunk hallott hangszórókban, és amelyekben ez megtalálható, ott óriási különbséget jelentett.
Az R3 Meta Uni-Q hangszórótömbjét is módosították, hogy a magassugárzó mögötti új MAT-szerkezet elférjen benne. Ide tartozik egy kifinomult tweeter réscsillapító a jobb rezonancia-szabályozás érdekében, rugalmasabb tehermentesítő váz a jobb rezgéscsillapítás érdekében, egy továbbfejlesztett keresztváltó kialakítás és egy finomhangolt jelút, a korábbiaknál még transzparensebb hangzás érdekében.
A hátsó panelen most visszatér a basszusreflex-nyílás és a kétvezetékes hangszórócsatlakozók. A precíziósan kivágott lyukakkal ellátott mikroszálas rácsokat úgy tervezték, hogy a hangszórók lefedése esetén maximális teljesítményt (és stílust) nyújtsanak.
Kompatibilitás
A hangszórók beállítása és elhelyezése nem tart sokáig. Javasoljuk, hogy a hangszórókat külön erre a célra szolgáló állványokra helyezzük, és hagyjunk elegendő helyet a faltól, nem kell sok időt tölteni a tökéletes sweet spot eléréséhez. Ha a rendszer többi része is megfelel a feladatnak, az R3 Meta is ragyogni fog.
Hangzás
Az R3 Meta bármilyen típusú zenével kiválóan teljesít. Egyenletes hangszínegyensúlya és átláthatósága itt is jelen van, amely azonnal észrevehető. És igen: azonnal hallható, hogy a MAT technológia beépítése milyen hatással van ezekre a hangszórókra. A KEF hangszórók hosszú hallgatás során is fenntartják a lendületet.
A hangterjedelem szélesre tárul, és lélegzetvételnyi teret ad az olyan komplex hangszereléseknek, mint Agnes Obel intim, túlvilági éneke az Aventine albumon kristálytisztán és gyönyörűen árnyaltan szólal meg. Ez egy elegáns, megható előadás.
Megdöbbentő az a részletgazdagság és textúra, amit az R3 Meta kihámoz minden egyes dalból. A hegedű és a cselló húrjainak kezdeti pengetése Obel The Curse című dalában, a vonó súlya a húrokon – minden hangszer mélységének és gazdagságának meggyőző érzetét keltik, így hallgatás közben a szobában szinte háromdimenzióssá válnak.
A hangszórók Uni-Q hangszórócsoportjának egyik előnye, hogy a hangközpont a magas- és a középsugárzó esetében azonos, ami azt jelenti, hogy a hangzás mintha ugyanabból a pontból érkezne. Ez az integráció a kulcsa az R3 Meta zeneileg koherens teljesítményének, és ezt tovább erősíti a dedikált mélysugárzó, amely egy egész extra hangteret és mélyebb basszust ad.
De a KEF nem csak a kifinomultság és a pontosság a főszereplője; a hangzásuk is nagyon szórakoztató. A rég nem játszott dalok új energiával és játékossággal lepnek meg minket, húsos, lendületes basszusvonalak és ritmusok ugyanolyan természetesek a KEF-ek számára, mint ahogyan az énekben rejlő érzelmeket közvetítik.
A KEF-ek csodálatosan transzparensek, bármilyen műfajjal könnyedén megbirkóznak: a tesztidőszak alatt heavy metalt, kilencvenes évekbeli popot és klasszikus műveket játszottunk le és a zenéket a KEF-ek könnyedén, egyszerűen, a lehető leghűségesebben adták vissza. Az R3 Meta alacsony és magas hangerőn is élvezetesen szólt – ami nem kis teljesítmény egyetlen hangszórótól sem.
Összegzés
Az, hogy az új R3 Meta lehetővé tette számunkra, hogy egy idő után leállítsuk az analitikus megfigyelésünket, és egyszerűen csak élvezzük a zenék hallgatását, mindent elmond. Meg kell még egyszer erősítsük: ezek a hangszórók úgy dizájnban, mind teljesítményben rendkívül csábítóak. Ha a családi költségvetés lehetővé teszi, megéri kipróbálni az új KEF R3 Metát. Ígérjük, nem fog csalódást okozni.
(Herkovits Tamás)
Forrás: Sztereómagazin.hu