A KEF állványos hangfalai a részletgazdagság, a dinamika és a részletezett hangzás kiegyensúlyozott egységét nyújtják.
A KEF a metamateriális abszorpciós technológiát (MAT) néhány évvel ezelőtt a továbbfejlesztett LS50 Meta hangszóróiban alkalmazta először. A hokikorongra emlékeztető MAT elem a magas hangszóró hátsó részén helyezkedik el. Ennek a háznak a belsejében egy labirintusszerű szerkezet található, amelyet úgy terveztek, hogy elnyelje a magashangszóró kupolájának hátuljáról érkező hangokat, miáltal tisztább, kevésbé torzított hangzást produkál. A KEF szerint a technológia elnyeli ennek a nem kívánt, hátrafelé irányuló hangsugárzásnak akár a 99 százalékát is.
A MAT hozzáadása a KEF védjegyének számító Uni-Q hangszórócsoporthoz – ahol a 25 mm-es alumínium tweeter a középsugárzó torkában helyezkedik el – sokkal bonyolultabb, mint a technológiát egyszerűen a hangszóró hátuljára helyezni. Mindez jelentős áttervezéssel járt, amivel a gyártó megragadta a lehetőséget, hogy a jobb teljesítmény elérése érdekében egy sor finomítással egészítse ki az egység szerkezetét, motorrendszerét és geometriáját. Az Uni-Q tömböt még a Reference 1 Meta házától is leválasztották, hogy csökkentsék a házba jutó zavaró rezgések mennyiségét.
Ha eltávolodunk a MAT-felszerelésű Uni-Q-tól, a Reference 1 többi része nagyjából változatlan, ami nem rossz dolog. Ez egy háromutas állványos hangfal, dedikált 16,5 cm-es alumínium kúpos mélysugárzóval, amely 450 Hz alatt szólal meg. A mélyeket egy hátulról tüzelő port hangolja, bár itt van egy kis csavar.
Az eredeti Reference 1 modellhez hasonlóan a kétféle hosszúságú port segítségével a hangszóró mélyhangjait is be lehet hangolni. Azért, hogy elkerüljék a tipikus kemény műanyag kivitelek rezonanciaproblémáit, ezek hajlékony habszivacsból készültek. A rövid port 40 Hz-ig, míg a hosszabb port 37 Hz-ig emeli a hangszóró mélyhangjainak tartományát. A portok cseréje egy dedikált kupak elforgatásával egy mozdulattal elvégezhető.
Felépítés és kompatibilitás
A Reference 1 Meta felépítése elegáns. A ház a kiterjedt belső merevítésnek, a visszafogott rétegcsillapításnak és a merev, kompozit előlapnak köszönhetően rendkívül masszívnak tűnik. Jó a színválaszték: a doboz diófa, magasfényű fekete és magasfényű fehér színekben kapható. A kivitelezéstől függetlenül ezek a hangfalak a legtöbb környezetben modern, visszafogott és elegáns megjelenést nyújtanak.
Az ilyen magas minőségű hangfalak megkövetelik, hogy csúcsminőségű felszerelésekkel legyenek társítva. A hangszóróknak rendkívül részletgazdag a hangzása, így minden olyan hiányosság, amely a hallgatási láncban feljebb található, azonnal hallhatóvá válik. A Reference 1 Meta érzékenysége is alacsony, 85 dB/W/m, a névleges impedancia pedig 4 ohmon van megadva, 3,2 ohm a minimum, így azt javasoljuk, hogy a hozzákapcsolt erősítőnek legyen kellő szintű a teljesítménye.
A Reference 1 Meta nem különösebben kényes, ha szobai elhelyezéséről van szó. Az UniQ tömb egyik fő erőssége, hogy iránytól függetlenül egységes szórásképet produkál, így kevésbé válik kritikussá, hogy hol ül a hallgató. A sztereó „sweet spot” lenyűgözően széles és ha a hangszórókat csak egy kis szögben állítjuk fel a hallgatói pozíció felé, csodálatosan széles és gyönyörűen fókuszált hangképet produkálnak.
Hangzás
Sibelius V. szimfóniáját hallgatva nagyon könnyű pontosan meghatározni a hangszerek helyét. A hangszínpad tágas, rétegzett és stabil, még akkor is, amikor a zene sűrűvé válik. Csukott szemmel nehéz pontosan meghatározni a hangfalak tényleges helyét, ami a gondosan megtervezett burkolatról árulkodik.
A 44 cm-es magasságukkal nem lesznek különösebben hivalkodóak egy átlagos szobában, 42 cm-es mélységüknek köszönhetően a dobozok térfogata megfelelő. Ebből azonban még nem vonhatunk le következtetéseket a hangfalak előadásmódjára, ugyanis sokkal „nagyobbnak” hangzanak, mint amekkorák, és olyan vaskos basszust adnak, amit inkább álló hangfalaknál szoktunk tapasztalni.
A KEF hangos is. A zene dinamikai változásait meggyőződéssel adják vissza. Hangzásuk egyszerűen csak tiszta és a zenét a benne rejlőt dinamikával adják vissza. A kifinomultságból sincs hiány, a teljesen fémből készült meghajtóegység mentes a kevésbé jó konstrukciók durvaságától és éles jellegétől. Lenyűgözött bennünket a feltárt zenei részletek gazdagsága, valamint az a zenei hangzásmód, ahogyan a panorámán megjelenik. A hangfal kontrolláltan szólal meg, de a zenében rejlő szenvedélyt hatékonyan közvetíti.
A KEF-ek könnyedén váltanak sebességet, amikor elindítjuk Calvin Harris/Dua Lipa One Kiss című dalát. Mozgékonyan, lendületesen szólalnak meg, és remekül adják át a dal ritmikus lendületét. A basszushangok kemények, a mélyek pedig feszes és dallamos módon szólnak. A magasabb frekvenciatartományban a hangok tisztán szólalnak meg; minden árnyalatot valósághűen és arányosan adnak át.
A felső tartományban is bőséges a hangerő, de soha nem olyan mértékben, hogy a hangfalak a nem tökéletes felvételekből is élvezetet csináljanak. Bár a Reference 1 Meta nagyfokú transzparenciája tagadhatatlan, nem tapasztaltuk, hogy kiemelné a felvétel hibáit. Ha ezek a hibák ott vannak, akkor – bár hallani fogjuk –, de nem lesznek zavaróan a reflektorfényben.
Ítélet
A KEF mérnökei nagyszerű munkát végeztek ezekkel a hangfalakkal. Az eredeti Reference 1 kiváló volt, de a Meta frissítéssel elért hangzásbeli finomítások még magasabbra emelték a teljesítményt.
(Herskovits Tamás)
Forrás: Sztereómagazin.hu