Műszaki felépítése
Az X1 a legfeljebb 768/32 PCM és DSD 512 formátumú digitális fájlokat tudja fogadni (felskálázást is kínál a PCM és DSD fájlok esetében). Emellett természetesen a szabványos fájlformátumokat, így többek között a FLAC, ALAC, WAV, DSD, DSF, AIFF és MP3 fájlokat is kezelni tudja, emellett az MQA kódolású fájlokat is kicsomagolja és dekódolja. Támogatja a Tidal és Tidal Hi-Fi, Roon, Spotify Connect, Qobuz, Apple AirPlay és TuneIn rádió digitális adatfolyam protokolljait, DLNA és UPnP kompatibilis. Programfrissítéssel többhelyiséges üzemmódra és több lejátszási lista párhuzamos kezelésére is alkalmassá tehető.
Az X1 lelke a kettős ES9038Pro Sabre DAC áramköri lapka, amely 140 dB-es dinamika átfogásra képes és kettős mono, teljesen szimmetrikus üzemmódban tud működni. A digitális/analóg jelátalakító elektronika órajelét egy FPGA-kat használó Femto órajel generátor szállítja. Az X1 analóg kimenete két Lundahl LL7401-es kimenő transzformátorral készült.
Az X1 (AC – DC, vagyis váltóáram/egyenáram) tápegysége külön dobozba van építve és egy „köldökzsinórral” kapcsolódik a készülékhez. Az egy tömbből CNC gépekkel kimart készülékház külön rekeszben tartalmazza az analóg és digitális áramköröket, a készülék működését egy alacsony zajú szabályozó áramkör vezérli, amely nem csak az X1-et tudja irányítani, hanem programfrissítéssel a Lumin S1, A1, vagy T1 készülékekben is használható.
Amint az várható, az X1 programja is frissíthető és saját vezérlő alkalmazással rendelkezik, amely az iOS 8.0, vagy frissebb operációs rendszert használó iPhone, vagy iPad eszközökön, illetve a 4.0, vagy frissebb változatú operációs rendszer alatt működő Android alapú eszközökön futtatható. Később még visszatérünk erre az alkalmazásra.
A Lumin X1 többféle bemenettel van ellátva. A legfontosabb ezek közül az egyedi optikai hálózati csatlakozó, amelyhez egy csatlakozó doboz közbeiktatásával két optikai kábel és egy szabványos Ethernet lengőkábel csatlakoztatható. A Lumin X1-en digitális USB bemenet is található. Az USB aljzat kétirányú – merevlemez csatlakoztatható hozzá lejátszásra, illetve az USB aljzaton natív DSD512, illetve 768/32 formátumú digitális jel jelenhet meg. Az aljzat FAT 32 fájlrendszerrel egyetlen partícióra formázott merevlemezt tud fogadni, amely akár a NAS meghajtó szerepét betöltve zenei felvételek forrásául is szolgálhat. Az X1 része a szimmetrikus és analóg audió kimenet, valamint egy BNC aljzat formájában SPDIF digitális kimenet is található rajta.
Több digitális adatfolyam kezelő eszközzel ellentétben a Lumin X1-be nem építhető merevlemez a fájlok tárolására. Bár több felhasználó is előnytelennek tarthatja ezt a megoldást, ez azzal az előnnyel jár, hogy soha sem kell megbontani a készülék házát, hogy merevlemezt helyezzünk bele, vagy cseréljünk benne. Azok számára pedig, akik már most is NAS meghajtót használnak, vagy a felvételeiket tartalmazó USB merevlemezt csatlakoztatnak az X1-hez, eleve érdektelen, hogy merevlemez legyen beépíthető a készülékbe.
Beállítása/üzembe helyezése és ergonómia
A Lumin X1 előlapjára tekintve rögtön a távvezérlő után nyúlna az ember, hiszen egyetlen kezelőszervet sem látunk a készülék elején. Helyette az előlap kivágásába süllyesztve egy 1″ x 3¼”-es kék monokróm kijelzőt találunk. Ennek elsődleges funkciója számomra az volt, hogy jelezte a készülék bekapcsolt állapotát. Minden más funkcióhoz a Lumin, vagy a Roon alkalmazást használtam.
Így az új felhasználó első feladata, hogy letöltse a számára szimpatikus alkalmazásboltból, vagyis a Google Play Store, vagy az Apple App Store vegyeskereskedésből a Lumin alkalmazást. Az X1 használatához nélkülözhetetlen egy okostelefon, vagy táblagép használata. Én két eszközre, egy iPhone SE telefonra és egy Sony Experia táblagépre is letöltöttem az alkalmazást. Mindkét eszközre gond nélkül feltelepült és semmi gondom sem támadt a használatával.
Miután már letöltötte a vezérlő alkalmazást, rákötheti az X1-et a számítógép hálózatra. Én a Lumin optikai hálózati csatlakozóját használtam, amelynek előnye, hogy galvanikusan le van választva a hálózat többi részéről. A próbaidőszak első hónapjában az X1-es szimmetrikus analóg és SPDIF digitális audió kimenetét használtam a Mytek Manhattan II készülékhez való kapcsolathoz, amely eszköz analóg előerősítőként és/vagy digitális/analóg jelátalakítóként szolgált. Ezután az X1-et közvetlenül az egy pár Spatial X2 hangsugárzókat meghajtó Pass X150.8-as erősítőre csatlakoztattam az X1 szimmetrikus kimenetén keresztül, az aszimmetrikus RCA kimenetére pedig egy pár JL Audio Fathom f112 mélynyomót csatlakoztattam.
Az X1 fizikai formája nem a megszokott fekete doboz, hanem kissé ívelt előlapja van, a tetőlapja pedig kissé túlnyúlik a hátlapon. A hátlap több mint 2 1/2”-re van besüllyesztve, ami nem lenne gond egy magasabb készülékház esetében, de az X1 olyan lapos készülék, hogy alig maradt hely az XLR csatlakozók alatt és felett ahhoz, hogy bedugjuk, vagy leválasszuk a kábeleket. Különösen az XLR csatlakozókkal szerelt kábelek leválasztása nehézkes, hiszen itt a rögzülő csatlakozók leoldásához meg kell nyomni a kis rögzítő fület a csatlakozón, ami vastagabb ujjak, vagy nagyobb kézfej esetében már kihívásnak tekinthető. Amúgy a Lumin tetőlapjának éle által az ujjaimon okozott apróbb sérülésektől eltekintve fájdalommentes volt a készülék csatlakoztatása.
A Lumin X1 esetében néhány beállítási lehetőség van csak, beleértve azt is, hogy a kimenetét rögzített erősítési tényezőjűként, vagy a hangerő szabályozóval állítható változó szintű kimenetként állíthatjuk be. Mindkét módon kipróbáltam a Lumint. Mikor az X1-et a Manhattan II szimmetrikus analóg bemeneteire csatlakoztattam, akkor a rögzített szintet választottam. Amikor pedig a Lumin közvetlenül a Pass erősítőre volt csatlakoztatva, amely 26 dB-es erősítést alkalmaz, az X1 hangerő szabályozóját használtam, de ritkán mentem az X1 0-100 között skálázott hangerő szabályozójával a 60-as álláson túlra. Így bőven maradt még hangerő tartalék, így azoknál a felvételeknél is, amelyek szándékosan alacsonyabb kivezérlési szinten készültek, könnyen beállíthattam a megszokott hangerőt. A készülék felskálázási lehetősége elsősorban a digitális adatfolyamok és az Internet-rádióadók hallgatása során bizonyult hasznosnak.
Kétféleképpen vezéreltem az X1-et – egyrészt a saját dedikált alkalmazásával, másrészt a Roon alkalmazásával. Mivel már egy ideje több eszközön is használom a Roont, „házon belüli” előnyt élvezett a Lumin saját alkalmazásával szemben, hiszen már jól ismerem és kezelem a Roon vezérlő programját. A Lumin alkalmazása jól sikerült termék, de nem Roon. Inkább az Audrivana+, vagy az Aurender alkalmazásával ütköztetném a Lumin vezérlőt. Mindezeket figyelembe véve inkább táblagépen, vagy iPad eszközön javasolnám használni a Lumin alkalmazást a viszonylag kisfelületű kijelzővel rendelkező okostelefonokkal szemben. Az iPhone SE telefonom egyszerűen kicsinek bizonyult erre a feladatra, nem volt elég hely a 8½” x 5½”-es kijelzőjén. Ezt leszámítva öröm volt dolgozni a Lumin alkalmazásával. Nemcsak bármit elértem vele a NAS meghajtón, amit akartam, de a Tidal és a Qobuz kedvenceim is csak egy ujjhegynyi távolságra kerültek.
A készülék hangminősége
A csúcskategóriás audió világa olyan ponthoz érkezett, ahol a gyártók és a marketing szakemberek elvárásai okán már gondot okoz a „zászlóshajónak” minősített termékek tesztelése. Amennyiben az ilyen kivételesen jónak vélt eszközök esetében a tesztelők nem minősítik az adott terméket valamilyen soha nem hallott, soha nem látott, soha nem tapasztalt extraorbitális minőséget, vagy szolgáltatást sugalló jelzővel, vagy mondatsorral, a sima elismerés számukra inkább sértésnek, mintsem dicséret-nek számít. Aki már régóta olvassa az Absolute Sound tesztjeit, tudhatja, hogy én nem igen szoktam magam elragadtatni, legalábbis emlékezetem szerint igen ritkán fordult elő, hogy gátlástalanul áradoz-tam volna bármely általam tesztelt termék jóságáról, vagy rendkívüliségéről.
Amikor összehasonlítottam a Lumin X1 hangzásbeli képességeit az aktuális referenciáimmal, amely termékkör magában foglalja a Mytek Manhattan II és az Aurender ACS10 készülékeket, úgy tapasztaltam, hogy az X1 gyakorlatilag velük azonos minőségben képezi le az adott zenei eseményt. Mivel most nem volt lehetőségem a közvetlen, valós idejű, azonos kimeneti szintet és egyéb feltételeket jelentő A/B tesztre a Lumin és a saját referencia DAC, illetve DAC/előerősítő készülékeim között, igazán mértékadó, hiteles összehasonlítást nem tudtam végezni. Ennek ellenére biztosan állíthatom, hogy a Lumin kivételesen jó teljesítményt nyújtott, legalábbis számomra semmilyen említésre, vagy figyelemre méltó hiányosságot nem mutatott a hangzásában. A saját felvételeimet visszahallgatva minden hangszer, minden énekhang a helyén volt, pontos volt a zenei események háromdimenziós leképezése, különösen jónak találtam a zenei kép rétegezettségét. A többi referencia minőségű digitális forrásomhoz hasonlóan az adott felvétel tere, a színpadkép mérete felvételfüggő volt. A mono Charlie Christian felvételt hallgatva a színpad alig volt szélesebb egy kis szobánál, miközben Michael Morgan Holst “Uranus” műremekének felvételén szinte már kozmikus méretet öltött a színpad.
Az alacsony szintű jelek részletgazdagsága ugyancsak figyelemreméltóan jó volt a Lumin X1-et hallgatva, legalább olyan jó, mint bármely más kiváló minőségű digitális forrás esetében, bárhol, bármikor. Van egy felvételem, amit pár éve készítettem a Rockygrass akadémián Bryan Suton és Chris Eldridge „gitárpárbajáról”. A felvételi helyszín kültéren volt, egy nagy sátorlap alatt, mintegy huszonöt yardra jobbra a St. Vrain folyótól, balra pedig kicsit távolabbról, mintegy 75 yardról egy mandolingyárból valamilyen fa elemet kalapáló gőzkalapács hangja szűrődött be. A Lumin X1 ezeket a hangkulissza elemeket tökéletes hitelességgel adta vissza és ugyanolyan kristálytisztán hallatszott Sutton háború előtti D-28-as és Eldridge a késő negyvenes években gyártott Martin D-18-as gitárjának hangzásában tapasztalható apró hangzásbeli eltérés is. [Steven Stone szaktekintélynek számít a régi gitárok és mandolinok terén. —RH]
Az X1 a mélyhang átvitel terén is remekelt, inkább a forrás, semmint a készülék képességei szabtak határt a megszólaló mélyfrekvenciás jeleknek. Meglepett, hogy az X1 nemcsak a feszes ritmust tudta tartani, de a mélyfrekvenciában gazdag felvételek zenei szövetének épségét is megőrizte. Különösen feltűnő volt ez a sok mélyhangot, elektronikus basszust tartalmazó elektronikus popzenei felvételeknél, nem volt nehéz azonosítani a hangzáselemeket. Kivételesen jónak találtam a mélyhangok dinamikáját, a legkevésbé sem tapasztaltam a dinamikus energia összeomlását, vagy homogenizálását a készülék hangzásában.
A frekvenciaspektrumban felfele haladva a Lumin X1 középtartománya tiszta és teljesen színezetlen volt, a legkevésbé sem színezte vagy hangsúlyozta túl az alsó középtartományt. De korántsem vált hűvössé a hangja azáltal, hogy nem adott a kelleténél kicsit több romantikát a középtartományhoz, nem keményedett fel, nem vált mechanikussá a hangzása. Épp ellenkezőleg, a középtartomány zenei szövete és hangzásegyensúlya makulátlannak tűnt, az X1 tökéletesen kiegyensúlyozott dinamikával, a legfelső frekvenciáktól az alsó középtartományig harmonikusan, kiemelés, vagy vágás nélkül szólalt meg.
Öreg fickó vagyok már, szomorúan, de tudomásul kellett vennem, hogy mi tagadás, a korral arányban csökkent a hallószerveim magas frekvenciát érzékelő képessége, a felső határ nálam most nagyjából 13 kHz. De ahogy az az idősebbeknél lenni szokott, a csilingelő magasak helyett hangsúlyozottabban érzékelem az általam még hallható tartomány terén tapasztalható apróbb-nagyobb rendellenessége-ket, sokkal jobban, mint megboldogult ifjúkoromban, a teljes audió sávot érzékelve azonosítani tudtam az ilyen hangleképezési hiányosságokat. Így azután meggyőződéssel mondhatom, hogy olyannyira példaszerűen jó az X1 leképezése a felső regiszterekben, hogy azt már akár „zeneinek” is mondhatnánk. Bár jómagam már nem tudom megítélni, hogy „levegős” volt-e a készülék hangja a 13 kHz feletti tartományban, az addig terjedő skálán az X1 tökéletes munkát végzett, a legkisebb mértékben sem változtatott semmit sem az általam jól ismert referencia felvételek magasfrekvenciás hangzásában.
Összefoglalás
Miután elég sok időt töltöttem az X1-gyel, most már tudom, hogy miért olyan büszke a Lumin a zászlóshajójára. Mindent megtesz, megad, amit joggal várhat el egy prémium audiofil terméktől—jól néz ki, hibamentesen működik, a rendszerprogramja gond nélkül, on-line frissíthető és még saját alkalmazása is van. Hangzásminőségét és szolgáltatásait illetően az eddig általam kipróbált bármely digitális adatfolyamkezelővel/digitális-analóg jelátalakítóval állja a versenyt.
Az X1 nemcsak egy első osztályú termék, de a Lumin mögött álló támogatás is mintaszerűnek mondható. A Source Systems, a Lumin amerikai forgalmazója tökéletesen ismeri a készülék működését és minden műszaki kérdésemre azonnal választ tudott adni.
Nem vitás, hogy meglehetősen sok digitális adatfolyam kezelő/digitális/analóg jelátalakító/előerősítő közül választhat napjainkban és ezek közül csak egy a Lumin X1 (hogy átvegyek egy klasszikus audiofil mondást). De a sok közül egy kimagaslóan jó termék, ami mindent jól csinál és emellett még stílusa is van.
Műszaki adatok
Típusa: Ethernet hálőzatra csatlakoztatható digitlis adatfolyam kezelő/DAC/előerősítő
A támogatott formátumok: DSD veszteségmentes: DSF (DSD), DIFF (DSD), DoP (DSD); PCM; veszteségmentes: FLAC, Apple lossless (ALAC), WAV, AIFF tömörített (veszteséget eredményező); audio: MP3, AAC (in M4A csomagolásban)
Kimenetei: Szimmetrikus (XLR) analóg, aszimmetrikus (RCA) analóg, SPDIF, BNC
A meghajtók kapacitása: Nem építhető be a készülékbe meghajtó
Digitális adatfolyam szolgáltatások: UPnP AV protokoll audió digitáélis adatfolyam keuzelési képességgel (OpenHome), Roon Ready, Spotify Connect, Apple AirPlay, szaggatásmentes lejátszás, a készülék kijelzőjén megjeleníthető lejátszási listák. Tidal, Tidal High Res, TuneIn, Qobuz, és MQA támogatás.
Méretei: 350 mm x 60 mm x 345 mm (a készülék); 106 mm x 60 mm x 334 mm (a tápegység)
Tömege: 8 kg (a készülék); 4 kg (a tápegység)