Impozáns darab, ami nem kevesebb, mint 16 bemenetet kínál. Ezek közül hét digitális, a többi kilenc pedig analóg. Fel van készítve lemezjátszó direkt csatlakoztatására, többféle okos otthon rendszerrel vezérelhető, sőt az Ethernet csatlakozása arra is lehetőséget ad, hogy a dedikált iOS és Android appon keresztül setup és más beállításokat lehessen végezni rajta.
Ha úgy véli, az elektroncső nem az Ön világa, vessen egy pillantást a McIntosh C55 előerősítőre. A bemenet kínálat, a konfiguráció és az ár megegyezik a C2800-zal, de az tisztán félvezetős. Azt választhatja, amelyik jobban tetszik…
A design:
A C2800 megjelenése összetéveszthetetlen McIntosh. Nagy kék VU műszerek, zölden világító logo, festett üveg előlap, kétsoros dot-matrix kijelző. Két forgató gomb, egyik a bemenet választás, másik a hangerő, és még néhány funkció gomb az előlapon. Ez ugyan kicsivel több, mint amennyit egy egyszerű csöves előerősítőn látni lehet általában, de egyáltalán nem zavaróan sok.
A hátlapon található Ethernet és USB-A csatlakozások nem zene lejátszás funkciót szolgálnak. Az utóbbi szerviz célokat, az előbbi pedig az otthoni hálózaton keresztül történő vezérlést teszi lehetővé a McIntosh Connect alkalmazással. Minden beállítás elérhető az előlap kezelő elemekkel, de az alkalmazás áttekinthetőbb. És természetesen jár hozzá a jól megszokott rendszer távvezérlő is.
A digitális bemenetek a McIntosh DA2 DAC modul kínálata. Ez 384 kHz 24 bit és DSD512 jelfeldolgozásig mindent támogat. A digitális bemenet kínálata teljes, beleértve a HDMI (ARC) – is. Roon kompatibilis, amit a modul USB-B bemenetén keresztül érhet el. A TV hangjelét, ha az Dolby Digital, vagy DTS Surround, az egység sztereóra lekeveri, és állítható a Lip-Sync késleltetés. Természetesen megtalálható a McIntosh dedikált CD és SACD transzportok csatlakoztatását lehetővé tevő MCT bemenet.
Egyéb csatlakozások:
Mi a helyzet az analóg bemenetekkel? Nos, rengeteg van belőlük. A lemezjátszó előerősítő bemenet konfigurálható MM és MC hangszedőkhöz különböző lezárás beállításokkal. Négy RCA és három XLR bemenete is van. Bekapcsolás vezérlés, állítható bemenet érzékenység, és átnevezés lehetőség egészíti ki a konfigurációs beállításokat, de ez még nem a vége. A kimenetek szokásos teljes sávú beállításain kívül aktiválhatja az alul és felül áteresztő szűrés módokat, amivel kettős erősítés rendszert építhet több végfokkal. Egy, vagy több aktív mélysugárzó csatlakoztatható, amelyek monó és sztereó módra konfigurálhatók. A processzor hurok bemeneteihez külső jelformázó egység, mint például EQ, vagy házimozi processzor csatlakoztatható, ha multi csatornás rendszerbe építi be.
A funkció lista további része még mindig hosszú, csak címszavakban érintem. Fejhallgató kimenet a McIntosh szabadalmaztatott High Drive Headphone Amplifier erősítőjével, amiben választható a Headphone Crossfeed Director, hogy mást ne mondjak. Ez a fülesben hangfalhoz hasonló hallgatási élményt nyújt.
Nem szabad megfeledkezni továbbá a 12 V-os trigger, infravörös érzékelő, és egyéb vezérlés csatlakozásokról, amiből nem kevesebb, mint 14 található. Ez minden installátor álma, korlátlan szabadságot ad a konfigurációs beállításokban.
A fentiekből nyilvánvalóvá válik, hogy ez nem egy fapados csöves előerősítő, aminek misztériumát csak az elektroncsövek hangja biztosítja. A C2800 inkább egy olyan berendezés, ami az elektroncsöves előerősítőt felhasználó baráttá, és minden igényt kielégítővé teszi, minden elképzelhető konfigurációs módban.
Ráadásul méretei nem igazán haladják meg egy félvezetős verzió méreteit. Megmaradt 444 mm szélesnek, kb. 20 centi magasnak a gyönyörűen kivitelezett 12,5 kilós fém dobozában.
Forró ölelés:
A McIntosh C2800 hallgatása közben derül ki, hogy a gyártó igyekszik bebizonyítani azt, hogy téves minden előítéletem, amit az elektroncsöves előerősítőkről az évek alatt kialakult bennem. A sebességéről ismert Naim NAP250 végfokkal párosítva nehéz lenne nem észrevenni az édességet, és a folyékonyságot amit a McIntosh nyújt.
A Maxwell Quartet 2021-es kiadású Haydn Op. 74 String Quartets [Linn 96kHz/24-bit download, CKD641] előadását hallgatva a hangzás sokkal melegebb, mint amihez a végfokhoz eredetileg tervezett Naim NAC 52 előerősítő hozzászoktatott. Annak vintage hangjával összehasonlítva a C2800 mélyebb betekintést ad úgy az előadás, mint a keverés módjába.
Steeleye Span Good Times Of Old England válogatás [Chrysalis Catalogue CRB1491] a skót népzene által ihletett szerzeményekből. A drámai módon vitriolos Cam Ye O’er Frae France a mély basszusokkal és a gitár bekezdésekkel. A szerzemény stúdió felvételen és koncert felvételen is meghallgatható a 12 lemezes válogatáson. A McIntosh előadásában az érzelmek és a mondanivaló nyilvánvaló, még az olyan kevésbé ismert számokon is, mint a Fighting For Strangers.
Az elektroncsövek ünnepe:
Egy teljes hétvégén át élveztem a Coldplay Glastonbury 2024 felvételeit úgy, hogy a Samsung TV készülékem HDMI kimenetéről vittem át a hangjelet a C2800 HDMI bemenetére. Az előerősítő gazdag, nyílt előadás módja elvarázsolt a Prospekt March’ edition of Viva La Vida [Parlophone 2647112] hallgatása közben. A hang rétegezett, hatalmas dinamikával és ritmussal, de megőrizte a feszességet a húros hangszereken. Csak a fényjáték, és a konfetti eső hiányzott, az előerősítő rácáfolt mindenre, ami az elektroncsövek lassúságára és lágyságára vonatkozó tévhit. A hang határozottan meleg és gazdag, de nincs hiány sem lendületből, sem pedig felbontásból.
Intim jellegű felvételeken a C2800 megvillantotta a fogait, és nem csak a tonalitásba, de a térélmény ábrázolásba is betekintést adott. Kiváló példa erre Rebeca Omordia Salim Dada ‘Miniatures Algériennes’ [African Pianism, Vol. 2; SOMM CD0688, 96kHz/24-bit] ahol a ritmus együtt táncolt a zenével, a dinamika és a sebesség pedig együtt lélegzett a stúdió akusztikájával.
Jól ismert muzsikára váltottam megújult formában. A Yes Roundabout című felvételét indítottam el, amit Steven Wilson újra kevert. 2024 Super Deluxe edition of Fragile [Atlantic R2 726068]. A McIntosh nyílt utat adott egy hatalmas komplex hangzás világnak, amelyben Steve Howe akusztikus gitárja, Mr. Wakeman billentyűs játéka, Chris Squire basszus aláfestése, és Bill Bruford erőteljes dobjátéka áll a fókuszban. Ez egy lenyűgöző muzsika, amelynek kiváló bemutatás módjából a C2800 is kivette a maga részét. Minden lendületet és részletet átadott a Naim végfoknak, és lehetővé tette az ütős, de teljes kontroll alatt tartott előadást.
Záró gondolatok:
Minél tovább hallgattam ezt az előerősítőt, annál inkább nyilvánvaló lett a tiszta fókuszált hangzás világa. A legtöbben beérnék egy kevesebb szolgáltatást nyújtó, vagy kevésbé komoly műszaki jellemzőket nyújtó előerősítővel is. Még olyan is elképzelhető, hogy fontosnak ítéli meg például a félvezetős C55-be beépített több csatornás hangszín szabályzót. Be kell vallanom, hogy én ezt a funkciót akkor sem használtam volna, ha a C2800-ban benne lenne. Őszintén mondom, hogy így is elvarázsolt a C2800 hangja és mindent elsöprő funkció kínálata, bár ez utóbbi a hangját nem befolyásolta.
Reálisan nézve egy 12 ezer fontos előerősítőt egy legalább ilyen értékű végfokkal javasolt párosítani. Véleményem szerint a McIntosh egy olyan csöves előerősítőt alkotott, ami kiváló teljesítményt nyújt, és több bemenetet kínál, mint amennyire bárki vágyhat. Nincs benne semmi jele a csöves felépítés mód olyan általános furcsaságainak, amitől a lovak hátrahőkölhetnének.
Hi-Fi News ítélet:
A McIntosh C2800 karakteres, meleg hangja nem biztos, hogy tetszeni fog azok számára, akik a „tolós” hangzást keresik. A bemenet kínálat elképesztő. Vajon létezik olyan felhasználó, aki minden vezérlő kimenetet és jel bemenetet ki tud használni? A karaktere gazdag, merész, gyors és dinamikus. Ki meri ezek után azt állítani, hogy a csöves eszközök csak a jazz felvételek lassú húros basszusaihoz, és háttérzenéléshez alkalmazhatók? Itt az idő a dolgokat újra értékelni.
Mérési adatok:
Bár a Mac műszerei szerint 4,3 V a kimeneti jelszint 0 dB beállításban, a C2800 ki tud adni akár 15,3V (analóg bemenetről), vagy 13,8V (digitális bemenetről) jelszintet is. 92% beállításban érte el a vágás szintet. A 97 ohm forrás impedancia 310 ohmra növekedett az átvitel alsó szélén, 25 Hz-en. Csekély mértékű, mindössze 0,2 dB letörés mérhető 20 kHz-en, és -6 dB 3 Hz-en. 100 kHz-en -3,2 dB az analóg hurok be és kimeneten.
A digitális bemeneteken a McIntosh által választott linear digitális szűrő -0,1 dB 20 kHz, -1,4 dB 90 kHz 48 kHz/96 kHz/192 kHz mintavételezési frekvenciákon.
Az analóg harmonikus torzítás rendkívül alacsony 0.001-0.0013% (re. 0dBV, 20Hz-20kHz) ami csekély mértékben nő a digitális bemenetekről 0.008-0.011% (0dBFs). A digitális jelszint csökkenésének függvényében 0.003-0.006% (–10dBFs) és 0.012-0.013% (–30dBFs, 20Hz-20kHz) a torzítás természetesen emelkedik, ami enyhe elszínezést okoz a hangzásban (ezért nem javasolt a szoftveres hangerő szabályzás a forrás készülékeken, bár ez még mindig szinte semmi, csak a nagyon gyakorlott fül veszi észre – Fordító megjegyzése)
48 kHz 24 bit fekete 1 kHz, kék 20 kHz
A saját zajszint rendkívül alacsony -94,5 dB A-súlyozott az analóg, és 106,7 dB a digitális bemenetekről. A súlyozatlan méréssel a saját zaj mértéke 93 dBV vagy 22 uV. Az alábbi ábrán egy nagyon tiszta jitter spektrum látható. A tápegység által okozott hiba elsősorban enyhe mélytartomány kiemelést jelenthet, ami extra súlyt adhat az ultra mély tartománynak.
Egyéb mérési adatok:
Maximális kimeneti jelszint XLR: 15,2Vrms 97-310 ohm kimeneti impedancia
A-súlyozott jel/zaj viszony (USB/preamp kimenet) 106,7/94,5 dB
Torzítás 1 kHz 0 dBFs/-30 dBFs: 0,008%/0,0115%
Frekvencia átvitel: 20Hz – 20 kHz/45 kHz/90 kHz 0,0-0,1 dB/-0,9 dB/-1,4 dB
Írta: Andrew Everard
Mérés: Paul Miller
Forrás és képek: Hi-Fi News 2024 szeptember fizikális kiadvány és McIntosh
Forrás: Audiophile-szalon.hu