Frank McIntosh és Gordon Gow 1949-ben Maryland-ben alapították meg a vállalkozást. Néhány év múlva a cég átköltözött Binghamton (New York állam) városába, oda, ahol ma található a gyár. Aztán néhány éven belül kivívták úgy a profik, mint a fogyasztók körében az elismertséget a nagy teljesítményű erősítőikkel. A folyamat hét évtizede töretlen. A Grateful Dead koncerteken például 48 darab MC2300 végfok állította elő a dobhártya szaggató 28.800 Watt teljesítményt. Annak ellenére, hogy a McIntosh az erősítőiről híres (úgy az elektroncsöves, mint a félvezetős típusok), számos más területen is jelen van. Hangfalakat, DAC egységeket, lemezjátszókat, CD lejátszókat, és más média lejátszókat is tartalmaz a kínálat. 1990-ben mutatták be az első THX minősítésű AV rendszerüket.
High-End:
Mikor a márkanév szóba kerül, mindenkinek két szó jut eszébe: gyönyörű, és drága. Az új McIntosh MHT300 hétcsatornás AV receiver mindkét kritériumot teljesíti elegáns megjelenésével és a rajta lógó árcédulával. Ez nyilvánvalóvá teszi, hogy a High-End rajongó tábornak épült, akik nem sajnálják a pénzt a minőségre. Jelen pillanatban az MHT300 az egyetlen AV Receiver a palettán, mellette három processzor található a kínálatban.
És mit tartalmaz ez a csomag ennyi pénzért? Hét csatornás D-osztályú erősítés mellett képes feldolgozni a Dolby Atmos és DTS:X formátumokat 7.2.4 csatornáig, ám megszólaltatni ennyi hangsávot csak külső hozzáadott végfokokkal lehetséges. A beépített erősítők 120 W 8 ohm teljesítmény leadását teszik lehetővé hét csatornányi terhelés mellett. Fontos megjegyezni, hogy más gyártók a kimeneti teljesítmény adatokat egy csatornás vagy legfeljebb sztereó alkalmazás módban adják meg, ami így értelemszerűen magasabb lehet, de nem életszerű.
Annak ellenére, hogy a legtöbb felhasználónak bőven elegendő lehet a 7.2.4 konfiguráció, ez kicsit szűkmarkúnak tűnhet a versenytársakhoz képest, akik 13 vagy 15 csatornás hangfal rendszereket is tudnak kezelni. A bemutatóban az Arcam AVR31, Denon AVC-A1H, és a JBL Synthesis SDR-35 készülékekkel hasonlítottam össze.
Az MHT300 több újdonságot is tartalmaz, amik korábban más McIntosh készülékekben nem voltak jelen. Egyik ilyen a Dirac Live EQ, ami napjaink egyik legjobb szoba korrekciós rendszere. Tartozék mérőmikrofont és mikrofon állványt talál a dobozban, ami 3,5 mm-es jack csatlakozón keresztül juttatja be a mérés adatokat a dedikált bemenetre.
Másik újdonság a HDMI2.1, ami 8K60Hz, vagy 4K120Hz felbontás kezelésére képes minden HDR verzió és eARC támogatása mellett. Egy HDMI kimenete van, a négy bemenet mellett.
A versenytársak legtöbbje ennél többet kínál. Két további digitális bemenet formátuma a Toslink optikaiból kettő, és a koaxiálisból is kettő. Analóg bemenete nincs. A hátlapon található USB port csak a szoftver frissítésre szolgál. Mivel a McIntosh a teljesítményt és a minőséget helyezte előtérbe, vezeték nélküli csatlakozást nem építettek bele. Található a hátlapon Ethernet, RS232, IR bemenet és Trigger aljzat a rendszervezérlésekhez.
A hét fedélzeti erősítő bemenetei gyárilag össze vannak kötve a jelfeldolgozó processzor kimeneteivel, ezek felett négy magassági csatorna kimenet és két szub kimenet található RCA csatlakozókkal. Balra fent FM antenna bemenet van. Ez egy olyan AV receiver, ami a McIntosh építési minőségét és megjelenését hordozza, és ennek megfelelő a teljesítménye is.
A fekete szépség:
Nem gyakran mondom ezt egy AV receiverről, de az MHT300 kifejezetten szexi. A fekete festett üveg előlap az ezüst színű kerettel, a megvilágítással egyszerűen gyönyörű. Az eleganciája és a minimalista megjelenése annak ellenére kirívó, hogy elsősorban rack beépítésre tervezték. Középen nagy és informatív kijelzője van, ami alatt csatorna kijelzések és egyéb funkciók kijelzése található. Van neki egy kifejezetten elegáns távvezérlője is, azok számára, akik nem a lépcső alatti állványba, hanem a nappaliba telepítik majd.
A beállításokat el lehet végezni a front panel gombokkal, a távvezérlővel, de a leginkább javasolt a web alapú menü használata, ami az összes opciót áttekinthető és intuitív megjelenítéssel mutatja meg.
Az alapbeállítások elvégzése egyszerű. A Dirac beállításokat egy laptoppal kell elvégezni, ami az otthoni hálózaton keresztül kapcsolatba van a receiverrel. A szoftver felhasználó barát, gyerekjáték a beállítása. Egyszerű a szubok integrálása, a hangzástér beállítása és a szoba akusztikus hibáinak kompenzálása.
Elsőként klasszikus 7.2 konfigurációban próbáltam ki, majd 5.2.2-re váltottam, végül külső erősítő hozzáadásával a 7.2.4 beállításban teszteltem a képességeit.
Mission to Mars:
Ziggy Stardust filmjének felújított BluRay kiadásán frissített 5.1 hangsávok találhatók. A marsi spiderek erejük teljében mutatkoznak meg. Az előadásban érzékelhető a McIntosh évtizedes tapasztalata. Erőteljes, de ugyanakkor érzékeny és leleplező a hang. A film keverés módja front hangsúlyos, és az MHT300 ezt zsigerekig ható módon tudatta a dobok dübörgésével és a bőgő gitárokkal a zenés részeken.
Mick Ronson szólója a Moonage Daydream-ben olyan volt, mintha egy ketrecbe zárt vadállat szeretett volna kiszabadulni. A dob ritmusa pontosan időzített, az egyes hangszereket tökéletesen külön lehetett választani. Woody Woodmansey buzgó hi-hat használat módja tényleg könnyedén tetten érhető.
David Bowie hangja a Width of a Circle epikájától kezdve a My Death finom akusztikájáig végig rendben volt a bemutatóban.
Kong: Skull Island 4K lemezemet tettem be, hogy az MHT-300 Atmos képességeit tesztelhessem. Mielőtt belemennék a részletekbe, gyors megjegyzésem lenne. Ha belekóstol az 5.1.2 hangzásba, hiányérzete lehet a háttér hangképben. Ehhez a filmhez inkább javasolnám legalább a 7.1.2 hangfal konfiguráció beállítását, amire a McIntosh lehetőséget biztosít, igaz külső erősítőt kell hozzá csatlakoztatni. És most vissza a filmhez…
Az összetett Dolby Atmos keverés mód alaposan kihasználja majd a magassági csatornákat. Repülők húznak el lent és fent látványos módon, miközben a pilóták egymás ellen harcolnak. A címszereplő majom drámai belépőjét masszív front effekt kíséri hatalmas mennyiségű LFE aláfestéssel.
A McIntosh MHT300 képesnek bizonyult arra, hogy fenntartsa az izgalmat és a drámaiságot még akkor is, ha egyszerre hét csatornán terheltem. Érett, tiszta hang, széles átvitel, és elegendő erő áll rendelkezésre még ahhoz is, hogy a majom által keltett zűrzavar se izzassza meg.
A film későbbi részében Samuel L. Jackson tűzcsapdába próbálja ejteni a szörnyet, de hamar kiderül a tévedése, mikor a majom fölé magasodik. Az MHT300 fantasztikus munkát végzett a lángoló dzsungel hanghatásaival, és kiválóan érzékeltette az ember apró méretét a hatalmas szörny mellett.
A lemezgyűjteményem másik tagja a Fast X (4K BD). A franchise egyik filmjének hangsávjától sem várható finomság, de a római nyitó jelenet igazi szónikus show. Hatalmas fém gömb gurul végig a városrészen, és mindenki össze-vissza száguldozik, miközben kétségbeesetten próbálják megállítani. A jelenet zűrzavarát jól egészíti ki a hangsáv. Az MHT 300 minden csatornájából áradt a pörgés. Motorok bőgnek, kerekek csikorognak, miközben a fémgomb minden egyes pattanását erőteljes basszus effekt kíséri.
Valószínű, hogy a Dirac is szerepet játszott abban, hogy a vérontás ellenére kiegyensúlyozott, és szépen integrált maradt a mélyhang tartomány. Amikor aztán a fémgömb felrobban akkor valódi alacsony frekvenciás lökéshullám terjed szét a szobában, de az aktív keresztváltók ettől megóvják a hangfalakat, és a mélysugárzóké a főszerep.
Összefoglalás:
A McIntosh MHT300 egy kiváló multi csatornás erősítő, ami képes az összetett erőteljes hangzásra és a méretarányok pontos ábrázolására. A beépített erősítők jól kezelik a dinamika csúcsokat, és az előadás módja tiszta, pontos. Szégyellje magát a gyártó, hogy nem épített bele több csatornát, és mégis ilyen drágán adja.
Ítélet:
Rövid ajánlás
Értékelés:
Írta: Steve Withers
Forrás és képek: Home Cinema Choice 2023 Október fizikális kiadvány, és McIntosh
Forrás: Audiophile-szalon.hu