A jelenlegi csúcsmodell, versenyszintre kigyúrva. Nem megfáradt visszatérést kaptunk, hanem féktelen diadalmenetet. Robbanékony erőt, lúdbőröző izgalmat és hipnotikus atmoszférát. Ezen a szinten meglehetősen könnyű szégyenlősködés
nélkül házimoziról beszélgetni.
11.2 csatornás szörnyeteg
Az Onkyo jelenlegi zászlóshajója azoknak készült, akik nagyobb méretű házimozi rendszerhez keresnek egy naprakész funkcionalitást nyújtó központot. Vagy bárkinek, aki a gyártó jelenlegi legerősebb és legjobb hangminőségre alkalmas házimozi erősítőjére tart igényt. Mennyibe kerül? E sorok írásakor 1,3 millió forint, ezáltal közvetlen riválisa olyan fenevadaknak, melyekhez hasonlókat az Anthem, Arcam, Denon vagy Marantz (vagy akár Pioneer) tenyészt. Erős felhozatalban kell érvényesülnie, de lentebb még kitérünk rá, hogy az Onkyo mérnökei nem ültek tétlenül babérjaikon.
A cég kínálata egyébként több minőségi szintet tartalmaz. Kisebb teljesítményű és kevesebb kimenetet tartalmazó készülékek ugyancsak találhatók. Aki nem tudna kihasználni 11.2 csatornát, dönthet az eggyel kisebb TX-RZ50 mellett (melyre, ha érkezik belőle tesztelhető darab, mindenképpen visszatérünk). De most másé a főszerep.
Manapság egyre több tartalom készül objektum alapú, magassági hanginformációt tartalmazó hangsávval (Dolby Atmos és DTS:X formátummal), zenék, filmek és videójátékok egyaránt. Az új technológia eleinte sok vitát szült. "Újabb reklámfogás, hogy még több hangfalra költsünk." "Az asszony megöl, ha meglátja, mit műveltünk a plafonnal." vagy a leggyakoribb indok, mely egyre kevésbé állja meg helyét: "úgyis alig készül Atmos tartalom".
Számtalan hallgatói teszt és demonstráció után meggyőződésünk, hogy megfelelő minőségű és szakszerűen beállított rendszerben a Dolby Atmos képes erősebb, izgalmasabb, tartalmasabb kapcsolatot létesíteni a hallgató és a műsor között. Az Onkyo TX-RZ70 tudása különösen akkor mutatkozik meg, ha leendő használója hajlandó magassági sugárzókat alkalmazni. Utóbbi esetén akár 7.2.4 csatornás (2 db frontsugárzó, 1 db centersugárzó, 2 db oldalsó háttér és 2 db hátsó háttérsugárzó, valamint 2 db aktív mélyláda, továbbá 4 db - optimális esetben mennyezetre vagy mennyezetbe épített - magassági sugárzó) hangrendszer meghajtására is alkalmas a készülék.
A legyakoribb, teljesen jogos kérdés, hogy bírni fogja-e az erősítő a terhelést. Kiindulva abból, hogy a kipróbálás során beüzemelt hangfalszett szétrázta alattunk a kanapét, kijelenthető, hogy észszerű igényekhez bőségesen elegendő, amit az Onyko csúcsragadozója nyújt. Számszerűen 210 wattot ígér mind a 11 végerősítőjéhez, de itt illik pontosítani. 210 wattot hivatalosan úgy ért el a gyártó, hogy csak egy végerősítőt terhelt, 6 ohm mellett, 1% teljes harmonikus torzítással.
Mi van akkor, ha kevésbé érzékeny hangfalak hajtása vagy átlagosnál nagyobb szoba betöltése lesz a küldetés? Amennyiben szükséges, a TX-RZ70 kiegészíthető további végerősítővel. És ha nem is kell 11 csatorna, akkor nem pénzkidobás? Az AVR gyártók feltételezik, hogy a leendő tulajdonos nem kizárólag egy házimozi szobával, hanem egy körülötte lévő otthonnal is rendelkezik. Második és harmadik zónát is képes vezérelni az Onkyo zászlóshajója. Utóbbi azt jelenti, hogy a moziszobán kívül két másodlagos helyiségben lévő hangfalpár vezérlésére is alkalmas. Egy multiroom erősítő önmagában többszázezer forintba kerülhet, ezért egyáltalán nem baj, ha lapulnak ilyen opciók a tarsolyban.
Hangos vagy hangzatos szolgáltatások?
A referencia AVR-ek számos formátumot, szabványt és technológiát vetnek be a lehető legjobb kép és hangminőség érdekében. Nézzünk most hármat az Onkyo eszköztárából. Adott az IMAX Enhanced üzemmód. Használatával a képformátum 1,90:1 lesz, ami arany középutat jelent a hagyományos, mozitermekben használatos 1,43:1 és otthoni televíziós/projektoros 16:9 között. Emellett megnöveli a kép fényerősségét és csökkenti a képzajt. Feltétlenül szükséges?
A képarány optimalizálást leszámítva szerintünk nem, mert ha jó képminőségben gyártották a filmet, akkor eleve élvezhető lesz. Ha pedig kásás a kép, akkor éppen a zaja miatt okoz majd filmes élményt. Nem baj - legalább tudja.
A THX meghatározott követelményeket köt ki minden gyártó cég felé, akik e tanúsítványnak meg kívánnak felelni. AVR körökben leginkább minőségigazolásnak tekinthető. Nem azért alkalmazzák, hogy szebben szóljon tőle az eszköz (bár érdemes hozzátenni, hogy a TX-RZ70 THX cinema, gaming, music és surround EX módokat egyaránt tartalmaz), hanem megerősítést ad a vásárlónak az elektronika rátermettségéről. Feltétlenül szükséges, hogy THX Certified matrica csillogjon a csomagoláson? Nyugodtabb alvást talán okozhat, de az alapján, amit különböző házimozi erősítőkből hallottunk, nem egyedül ezen múlik a siker. Hangtisztaság és terhelhetőség szempontjából, ami meghatározza az eredményt: a felhasznált alkatrészek minősége és az áramköri topológia hatékonysága.
A harmadik eszköz viszont kifejezetten fontos: a kiforrott szobaakusztika korrekció. Az erősítő Dirac Live korrektort tartalmaz, ami óriási előny. Feltétlenül szükséges? Szerintünk határozottan igen, még akkor is, ha átlagosnál jobb akusztikájú szobába kerül majd a hangrendszer. A hangsugárzók frekvenciagörbéjét a szoba sajátosságainak megfelelően kompenzálja, emellett időzítés és fáziskorrekciót is végez (tehát nemcsak egy mezei EQ). Egyesek bosszúsan moroghatnak,
mondván: "Kell a csudának Dirac, csak belenyúl a jelbe!" Bárki meghallgathatja korrekcióval és anélkül az Extreme Audio szaküzletében, hogy mi a különbség. Nekünk egy pillanatig sem volt kétséges, hogy a fakóbb, préselt dinamikájú, élettelen (alapszintű, manuálisan meghatározott beállítások) vagy a gazdag felbontású és több mélységre épülő hangkaraktert válasszuk (Dirac profil). Opcionálisan, további licenszdíj megfizetése ellenében Dirac Live Bass Control vezérlés is igényelhető.
Külsőre egy időutazás
A formatervezők egyszerre voltak kényelmesek és bölcsek, mert nem erőltették meg magukat. Ami egyszer bevált, azon felesleges változtatni, gondolhatnánk, ahogy rátekintünk a TX-RZ70 előző év(tizedek)et idéző előlapjára: fekete előlap, sok gomb, lehajtható takarólemez, zöld betűs kijelző, óriási jelszint vezérlő (hangerő szabályzó). Kritikával illethető olyan szempontból, hogy manapság már menőbb, letisztultabb, modernebb arculattal is lehet találkozni. Főleg ennyiért.
Azonban a sztereó és házimozi, ha prémium szinten közelítjük meg, két gyökeresen eltérő műfaj. Totálisan más hozzáállású személyek játékszerei, függetlenül attól, hogy mindkettőn lehet bármikor zenét hallgatni és filmet nézni. A hifi célra épített audiofil erősítők szobadíszek, sokszor a komód tetején tündökölnek, a napnyugta fényeit verik vissza, ahogy tekintetünk rájuk téved a borospohár üvegén keresztül. Aki prémiumszintű házimozi rendszert épít, nem a készülékeiben szeretne gyönyörködni, épp ellenkezőleg.
Minél kevesebb elektronikát enged a látómezőjébe, hogy csak a műsor képére és hangjára összpontosíthasson. Sejthető, hogy a legtöbb Onkyo TX-RZ70 rack szekrényben vagy médiabútorban szolgál majd. Manapság, mikor már az öntözőrendszer is vezérelhető telefonról, nem kell fizikailag az AVR előtt dekkolnunk és a bemenetek, térhatású módok között váltogatni. Ezért a leendő birtokosok zömét talán az se zavarná, ha hupikék előlapja lenne sárga gombokkal. Bár egy OLED kijelzőt lehet, hogy megérdemelt volna. De a minőségérzete így is kellően komoly. Fém lábakon áll, szálcsiszolt alumínium előlappal öltöztették, a jelszint vezérlő nem lötyög, a kijelző kiválóan olvasható. Katonás fegyelmet ad, ezért régimódisága elnézhető.
Mit tud még?
E cikkben elsősorban személyes benyomások kerülnek fókuszba, ezért nem sorolunk fel minden egyes csatlakozót és hálózati funkciót. Csak a fontosabbakat. Más korszerű riválisokhoz hasonlóan az Onkyo sem spórol olyan előrelátó szolgáltatásokkal, mint a 8K/60 és 4K/120 képes HDMI támogatottság és teljesértékű streaming (Roon Ready tanúsítvány, beépített Chromecast kliens, AirPlay támogatás, Spotify és TIDAL kliens, internetrádió stb.). Vezérelhető az Onkyo Music Control alkalmazáson keresztül és a Dolby Vision sem maradt ki tudástárából. De legyünk őszinték. Nem az a fő kérdés, hogy mit ígér, hanem hogy hogyan valósítja meg ígéreteit?
Meghallgatás
A rövid, ám hatásos ismerkedés Klipsch hangfalakkal történt. Az Onkyo és Klipsch nemrég hivatalosan együttműködésbe lépett, aminek köszönhetően az erősítő menürendszerében Klipsch-optimalizált üzemmód is fellelhető. De milyen volt a hang?
A japán cég csúcs AVR készüléke döbbenetes energiával és hatalmas hangmezővel lepett meg minket. Herkulesi erejét meggyőző részletességgel kombinálta. Belepillantottunk a Ford v Ferrari egyik versenyjelenetébe (amikor nem sikerült becsukni a Ford ajtaját). Őszinte elismerést váltott ki, ahogy a vetítővászonra belibbenő piros Ferrari 330 P3 V12-es motorjából minden egyes henger jól hallhatóan, gyönyörű textúrával muzsikált. A menetszél alaposan rázta a kanapét alattunk (pontosabban a Klipsch mélynyomók hangszóróját), de a következő pillanatban a vezetőtér zörgései, a nyikorgó ajtók, műszerfalak és kattanó sebességváltók tették hihetőbbé, személyesebbé a párbajt.
Belepillantottunk a The Dark Knight (A sötét lovag) ikonikus éjszakai hajszájába is. Annak ellenére, hogy ezt nem natív Dolby Atmos hangsávval keverték, a dudáló teherautó, alagútban visszhangzó motorbőgés, gumicsikorgás széles, magas és mély térből jelent meg. Eközben a beszédhang tisztán érthető maradt, nem torzította el a basszus a képen történő eseményeket. A robbanásoknál kapott mélyhang dózisok kolosszális mértékűek voltak, de értelemszerűen a mélysugárzók beállításain ízlés szerint módosíthatunk.
A csendre épülő jeleneteknél is fontos szerepet kapott az Onkyo agilis dinamikakezelése. Amikor a Quiet Place (Hang nélkül) egyik lélegzetvisszafojtó jelenetét néztük, a háttérben ketyegő konyhai
időzítő minden egyes ketyegése csákányként zúzta szét a síri csendet. Eleinte nem volt hangos az óra, de olyan precízen helyezkedett el a térben, hogy szinte elvonta figyelmünket a vizuális cselekményről.
A Dolby Atmos hangsávot tartalmazó műsoroknál mesteri volt az első (jobb, center és bal csatornás hangfalat tartalmazó) és hátsó (surroud és magassági sugárzókat tartalmaz) oldal összekovácsolása. Az átfújó szél, koncertszínpadon játszó zenészek hangvisszaverődése és elhaladó járművek, állatok, űrlények tágas, de egybefüggő hangmezőben jelentek meg. Magas, széles és szokatlanul mély virtuális teret érzékeltünk. A távoli részletek térbeli mozgása elfeledtette velünk a szoba valós méreteit. Nemcsak abban segített, hogy jobban beleéljük magunkat a lejátszott műsorba. Azt is jobban megértettük, hogy a képen lévő szereplőknek milyen érzés ott tartózkodni. Legtöbbször az erő és részletek ügyes párosítását dicsértük. Azonban a terebélyes hangtér volt, ami legegyértelműbben megkülönböztette a TX-RZ70-et bármely más Onkyo házimozi erősítőtől, amit eddig kipróbáltunk.
Záró gondolatok
Számunkra egyértelművé vált, hogy az Onkyo zászlóshajója nem próbálkozás, hanem elégtétel céljából tér (tör) vissza a prémium szintre. Az áráért cserébe olyan felhasználói élményt és karaktert nyújt, ami megfelelő környezetben, hozzá illő hangfalakkal nehezen kifogásolható. Kell vele szöszölni, szakértőt igényel, hogy minden beállítása optimális és a körülötte lévő rendszer céltudatosan egységes legyen, de megéri. Itt nem a hibákat keressük, teljesen máshova helyeződik a figyelem. Egyszerűen csak élvezzük a tartalmakat, ameddig jól esik. Az Extreme Audio budapesti szaküzletében mindenki számára kipróbálható az Onkyo TX-RZ70 zenével és filmmel is. Egyetlen gomb megnyomásával összehasonlítható a Dirac Live és annak hiánya. Rengeteg népszerű film jelenete közül lehet csemegézni, előzetes bejelentkezést követően pedig az alapértelmezett Klipsch helyett más hangfalszett opciók is lehetségesek. Moziszoba építők, mi szóltunk előre!
Forrás: AV-Online.hu