Hírek, újdonságok

Rose RA280 bemutató - Parttime Audiophile

bartimex
2025.02.12 19:14
Rose RA280 bemutató - Parttime Audiophile

Mikor felkértek, hogy értékeljem a Rose RA280 integrált erősítőt, visszaemlékeztem az első és valaha birtokolt legnagyobb teljesítményű erősítőmre. Több mint 30 éve vettem egy Yamaha A-1020 integrált erősítőt, másodkézből 350 dollárért. Igazi erőmű volt a 8 ohm 125 W teljesítményével. Bőgettem rajta a The Black Crowes The Southers Harmony and Musical Companion dalát rendesen a kis hálószobámban, abban a házban, amin a banda tagokkal osztoztunk. Történt valami vele, és megkértem a barátomat, hogy próbálja megjavítani. Futottunk vele néhány kört, de 2001-ben teljesen beszüntette a működését. Az utolsó muzsika, amit hallgattam vele a Pish A Live One című szám volt.

Az élménybe még mindig beleborzongok, de sajnos menesztenem kellett a Yamahát. Mai eszemmel talán hagyhattam volna neki több helyet hűlni, vagy ventilátorral fújathattam volna, de akkoriban időm legnagyobb részét turnézással töltöttem. (Tudni kell, hogy a cikk írója zenész volt, most hangmérnök, és zenei producer – Fordító megjegyzése)

Több mint tíz évnek kellett eltelnie, hogy felmerüljön bennem egy csúcskategóriás rendszer építésének ötlete. 2015-ben vásároltam egy Hegel H80-at amit hatalmas javulásként éltem meg. Mondanom sem kell, a mai napig szeretem, de ennyi bevezetés után lássuk, most miről lesz szó.

Az RA280 (2995 USD) egy AD osztályú, duál mono rendszerű integrált erősítő GaN FET félvezetőkkel, ami 250W teljesítményre képes csatornánként.

Az analóg műszer világítás három fokozatban kapcsolható, a mély hangszín 100 Hz, a magas pedig 10 kHz tartományban szabályozható. Az előlap kapcsolóval bypass választható. A Yamaha távozása óta én nem használtok hangszín szabályzást, de kipróbáltam, és jól működik. Aki akarja, tudja majd használni, nálam a kritikus meghallgatás során ki volt kapcsolva.

A bemenet kínálat, és a felépítés:

Egy XLR, három RCA és egy MM phono bemenetet kínál. Egy pár hangfal kimenete van, és aktív mélysugárzót lehet a vonal kimenetéhez csatlakoztatni. Mivel nincs beépített DAC, külső streamerre és analóg konverterre van szükség a hálózati tartalmak lejátszásához.

Az építési módja nagyon igényes, minden oldalról csupa fém. Még a távvezérlője is fém, igaz ennek súlya nem mérhető a burkolati elemekhez. A HiFi Rose használati útmutató arra biztatott, hogy töltsem le a Rose Amp Connect alkalmazást, és azzal használjam, de nem tudom miért. Nem tudtam vele használni, de lehet, hogy én csináltam valamit rosszul.

Nekem tetszett a megjelenése, imádtam az analóg VU műszereit, és kellemes volt a bemenet választó kapcsoló érintése. A rendszeremben az XLR bemenetét használtam.

Az első hangoknál azonnal nyilvánvalóvá tette az erejét és a tekintélyét. A sztereó képe igazi 3D, a mélység nagy hátrafelé, a szélesség meghökkentő. A színpad mély, pontos és a háttér fekete. Személyes véleményem szerint a magas átvitel kiterjesztése felfelé több mint elegendő.

The Tragically Hip Day for Night a kedvenc albumon, ezt indítottam el. Mint mindig, most is bárdolatlan a hangzás, de a dalokat annyira szeretem, hogy boldogan hallgattam így. A basszus dob nagy, az alja szép kerek, de a hangerő növelésével átveszi az uralmat, mivel a szobám csillapítatlan. Az RA280 tökéletes időzítéssel üt, igaz nem hatalmasakat. A felső közép tartományban rengeteg textúrát jelenített meg, többet mint a megszokott rendszerem. Az egész albumot végig hallgattam, és minden hangját imádtam.

Az AD-osztályú erősítés:

Miután végig mentem a szokásos hanganyagokon, amit a tesztelés során szoktam használni, már világossá vált számomra, mit jelent, amit a Rose a honlapján állít az új technológiáról. Idézem:

„ A HiFi Rose az RA280-ban a D-osztályú erősítés továbbfejlesztett változatát használja. Az új GaN FET félvezetők messze túllépnek a hagyományos szilícium félvezetők korlátain, a hang ennek köszönhetően folyékonyabb, analógos jellegű, természetes, alacsonyabb torzítással. A 20 Hz – 100 kHz közötti szinte lineáris átvitele részlet gazdag, valósághű hangzást garantál.”

A fent leírtakat meg tudom erősíteni. Egy olyan integrált erősítőt hallgattam, amely minden zenei stílussal extrém könnyedén birkózott meg. Betekintést ad a zenébe, a hangok feneketlen fekete háttérből szólalnak meg. Szinte csak a muzsika volt, nem érzékeltem határát sem lent, sem pedig fent.

A tény, hogy csak analóg komponens, valószínűleg hozzájárul a sötét háttérhez, és ahhoz, hogy az átlagnál több részletet tudjon mutatni (ennek ellenére a készüléken van egy Hi-Res Audio matrica, amiről nem tudom, hogy mire utal)

Hónapokig hallgathattam a Rose RA280 integrált erősítőt. Számolgattam a pénzemet, miként tudnám megvásárolni a vizsgálati mintát. Véleményem szerint kettős mono konfigurációja miatt képes többre az átlagnál, hiszen köztudott, hogy ez a kialakítás mód nagymértékben javítja a teljesítményt. A csúcskategóriás analóg konverterektől kezdve mindenhol ezt alkalmazzák, nem csak a stúdiókban. Logikus, hogy a Rose ezt a lehetőséget is beépítette.

A gyártó honlapja:

„Az RA280 két teljesen különálló mono erősítő modult alkalmaz egységenként 250 W teljesítménnyel Két fokozatú analóg szűréssel kiváló a hangzás teljesítmény. Az LC szűrő -1 dB csillapítást ad 65 kHzig, és -3 dB csillapítást 85 kHz-ig, így hatékonyan csökkenti a modulációs zajt.”

Az RA 280 kiváló volt, mélyebbre vitt a felvételek hallgatása során, mint a H80. Többet elárult róluk, nem csak a jót, de a rossz dolgokat is. TV műsorok hallgatásakor a filmnézés közben ennek megvannak a maga hátrányai. A dialógoknak tud éle lenni, bár nem minden esetben. A magas tartomány határtalan átvitele feltárta a tömörítés hibákat a hangfolyamban. Ez hosszabb hallgatáskor lehet fárasztó.

Akik a cikket olvassák, tisztában vannak azzal, hogy szinergiára kell törekedni a rendszer építésekor. Egy alkotó rész nyilvánvalóvá teheti a többi rendszer elem hibáját. Az RA-280 esetében például időnként enyhe durvaság jelent meg a hangban. Lehet ennek forrása az általam használt MacMini, vagy az Audirvana Studio, sőt akár az olcsó DAC is. Minden esetre ez az integrált erősítő azt mondta el számomra jól érthető módon, hogy több pénzt kell költenem a rendszerem többi tagjára, hogy megmutathassa igazán mire képes.

Amikor a Hegel visszakerült a helyére a prezentáció analógosabb lett, és egy csomó minden eltűnt. Azt kell mondanom, hogy az RA280 jobb darab, de pénzügyi örvénybe sodorna. Új hangfal, új DAC, stb. Ráadásul minden kábelem ezüst, emiatt valószínűleg azokat is cserélnem kéne, ezért mégsem merek belevágni.

Ha abban a helyzetben lennék, hogy birtokoljam a Bowers 705 S3 Signature hangfalat, amiről nemrég írtam bemutatót, a Rose RA280 tökéletes választás lenne, és véget vetne a rendszer fejlesztés törekvésemnek. Valódi mennyország lenne a páros, de ezért még sokat kell dolgoznom.

A beépített MM phono előerősítő:

Mivel csak digitális forrásom van, nem tudtam kipróbálni az analóg képességeit. Gyanítom, hogy amit a Rose a honlapon állít róla, ebben az esetben is igaznak bizonyulna.

Rose RA280 felnyitotta a szememet. Nagyra értékeltem a hangját, és azt is, amit megmutatott. Ráébresztett arra, hogy mit kell tennem a rendszerem fejlesztése érdekében. Mivel többféle készülék is található a gyártó kínálatában, szemet vetettem az RS520 streaming erősítőjükre. Familiáris tervezési módja egy csapásra lehetővé tenné több eszközöm eltávolítását. Úgy vélem, hogy minden audiofil zenehallgatónak meg kellene fontolnia a Rose meghallgatását, ha rendszer fejlesztést tervez.

Írta: Alex Smolinski

2025 február 2

Forrás és képek Parttime Audiophile és Rose

Forrás: Audiophile-szalon.hu