Hírek, újdonságok

Sonus faber Guarneri G5 bemutató - HiFi+

bartimex
2025.01.14 15:29
Sonus faber Guarneri G5 bemutató - HiFi+

Ha akadna olyan hangfal gyártó, aki az ajánlásában használná a „nem csak szép” kifejezést, valószínűleg sokan a Sonus faberre gondolnának elsőként. A legtöbb más gyártó elsősorban az akusztikus tervezési szempontokat helyezi előtérbe, ám az olasz üzem tényleg sokat ad a megjelenésre. Ez természetesen támadási felület azoknak, akik nem tartoznak a rajongóikhoz. Minden esetre ők azt vallják, hogy minden amit gyártanak, szépnek és jól hangzónak kell lennie. Minél jobban belemerülök ebbe a kettősségbe, annál inkább nyilvánvaló, hogy mekkora kihívást jelent, de abban a magasságban, ahol a Guarneri G5 foglal helyet, az elvárásaink is nagyon nagyok úgy hangzás, mint a vizuális megjelenés tekintetében.

A megjelenésére vonatkozóan bizton állíthatom, hogy nem lesz rá panasz. Azt is állítom, hogy egyben lenyűgöző mérnöki munka áll mögötte. A típus jelzésben a G5 azt jelenti, hogy ez már a régóta futó Guarneri ötödik generációja. Az általános alapok változatlanok, két-utas rendszerű, hátsó kicsatolással, állványos, ám megvalósítás módokban jelentősen eltér az elődtől.

DAD rock:

A magas sugárzó egy 28 mm-es lágy dóm, ami a Sonus faber ikonikus Damped Apex Dome technológiája. A membrán előtt egy függőleges áthidaló elemre rögzített kis tüske hivatott arra, hogy a fázison kívüli hang anomáliákat kiküszöbölje, másodlagos funkciója pedig az, hogy védelmet nyújtson a kis kezek, vagy más kósza behatások ellen, amire a védőrács nem igazán alkalmas. A keresztváltó a 2,2 kHz-es törésponti frekvencián adja át a jeleket a 150 mm-es mélyközépnek. Ennek membránja cellulóz pép, amit különböző természetes anyagok felhasználásával merevítenek.

A membrán mögött rejtőzik az a dolog, amiben a G5 jelentősen különbözik az elődtől. Új neodímium mágnesmotor hajtja, ami alacsonyabb tartományon is képes a torzítás mentes hangra. A Sonus faber azt mondja róla, hogy 15 Hz a rezonancia frekvenciája, ami lehetővé teszi az átvitelt 40 Hz-re csökkenteni. Sokat dolgoztak azon, hogy fokozzák a driver sebességét.

A keresztváltó méretezését hallgatási tesztekkel és számítógép szimulációval állították be.  Magas minőségű alkatrészeit kézzel forrasztják a nyomtatott áramköri lapba. A két bemenet csatlakozás hagyományosnak tekinthető, kettős kábelezést, vagy kettős erősítést tesz lehetővé. A Sonus mérései szerint nincs drasztikus eltérés a műszaki paraméterekben az elődhöz képest. 86 dB/W az érzékenysége, 4 ohm az impedancia, ami azt jelenti, hogy relatív magas a teljesítmény igénye.

Jelentős különbség:

A kabinet kialakításában szintén jelentős változtatásokat végeztek. A Sonus faber 2021-ben megvásárolta a De Santi asztalos műhelyt, ami korábban csak mint beszállító dolgozott nekik. Kívülről ugyan nem látványos a változás, de az új hangfaltest belső része jelentősen módosult. Megtartották a lant formát, de a belső merevítéseket áttervezték. Az alsó és felső részeket összefogó fém szerelvénynek és a pontos méretezésű merevítésnek köszönhetően nagyon merev konstrukció a végeredmény.

A Guarneri G5 hátsó kicsatolású szellőztetett doboz, bár ez alig látszik rajta. A fém profilban található nyílásokat Stealth Ultraflex rendszernek nevezik. A fém profil egyébként komoly segítség a merevség fokozásában. A látható fém részek nagyrészt sötét felület kezelést kaptak, és elegáns összhatást keltenek.

Kiváló minőségű kidolgozása a legapróbb részletekig kiterjed. Nagyon tetszett a fém-fa-bőr kombinálásának módja. A G5 tervezésekor figyelembe kellett venniük az előd hagyományos megjelenését, de modern változatot kellett alkotni. Nem nyúltak azokhoz a design elemekhez, amelyek jól beváltak, de kortárs módon tálalták. A vizsgálati mintáim wenge színűek voltak, és szerintem megérik az állvány nélküli 13.000 fontos árcédulát. Eddig csak az esztétikáról beszéltem, de tudniuk kell, hogy a Guarneri a kedvenc Sonus faber hangfalam, olyan számomra, mint John Candy a sárkányrepülésben.

Állvány:

A legtöbb vásárló számára a Guarneri G5 nem áll meg 13 ezer fontnál, megmondom miért. A Sonus faber a honlapján kísérletet tesz, és a hangfalakat polcra helyezve is bemutatja, mert a dedikált állvány 3200 font. Még akkor is drágának minősül, ha figyelembe veszem a prémium minőségét. Ám a vizuális illeszkedés végeredménye vitathatatlan. Valami más olcsóbb állványon olyan hatást keltene, mintha az Armani öltönyéhez vasalt orrú bakancsot venne fel.

A hang megítélés tekintetében inkább amolyan félig tele pohár embernek tekintem magam. Nem érzem magamat feljogosítva arra, hogy a végső döntő bíró legyek a hangminőség tekintetében. Inkább a tapasztalataimat osztom meg, és segítek jól megítélni az optimális használat módot. Ezt a gondolatot azért írom le, mert napokon át küszködtem azon, hogy miként írjam le a tapasztalataimat. Végül úgy döntöttem, hogy azt a kérdést fogom megválaszolni, hogy kinek fognak tetszeni.

Ez természetesen nem azt jelenti, hogy szidni fogom, mert elképesztő dolgokra képes, és hallható a gyártó erőfeszítése a hangzás javításában. Rengeteg olyan pozitívuma van, amit a Sonus faber hanggal társítanak a rajongók. Larkin Poe Blood Harmony (24/96 Qobuz) Deep Stays Down számában a Lowell nővéreket állítja a hallgatás középpontjába. Az énekhang gazdag bemutatás módja anélkül tereli rájuk a figyelmemet, hogy karikatúrát csinálna belőlük. A mögöttük megszólaló gitár riff élénk, és valósághű, a tonalitás reális. A kettő együtt pedig nagyon élvezetes, mert a reprodukció soha nem csap át impresszionista stílusba.

Túlmutat az elődön

A szám közepén megszólaló basszus mutatja meg igazán a változást. Akik ismerik az elődök hangját, azok számára szinte hihetetlen, és úgy érezheti, hogy képtelenség. Félreértés ne essék, van olyan pontja az átvitelnek, ahonnan nincs tovább lefelé.

Penguin Cafe Handfuls of Night (Erased Tapes) összetettségét szépen megmutatja, nem mos össze semmit, torlódást nem érzékelek. A gyártó törekvése a mélyközép sebességének fokozására, itt kamatozik. Valódi lendülettel mutatja meg a zene ritmusát.

Még mindig nem végeztem a pozitívumokkal. A Penguin Cafe felvétele a Greenpeace szervezet segítségével készült, és az Antartktisz tájainak sebezhető voltát szeretné bemutatni. Igyekszik hatalmas tereket ábrázolni, amiben a Guarneri tökéletes partner. A korábbi verzióval összehasonlítva kifejezetten inert. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy annyira nem érzékeny a tökéletes elhelyezésre. A hátsó port hatékonyan segíti az átvitelt, és a stílusa természetes. Természetesen, ha falnak szorítja, azt nem fogja szeretni, de 30 centiméternél egy kicsit nagyobb távolság már elég neki.

Miért vagyok ennyire visszafogott? A fent felsorolt pozitív tulajdonságok mellett éreztem némi visszafogottságot a hangban is. Ez ezen az árszinten nem elfogadható. Az év elején meghívtak a Sonus faber új Heritage sorozat bemutatójára, ahol teljesen elvarázsolt a Guarneri G5 energiája. Némi kísérletezés és megszületett a válasz.

A hallgatási hangerő:

A bemutatón a sok látogató miatt értelemszerűen nagyobb hangerőt használtak. Amikor aztán én is megnyitottam a csapokat, az eredmény sokkal meggyőzőbb lett. Semmi nem készített fel Peter Gabriel 1987-es élő előadására a Live in Athens (Real World Music), amit újra hallgattam kicsit nagyobb hangerővel. A Sonus faber olyan energiával és örömmel rontott be a San Jacinto-ba, hogy elképesztett. Minden megjött, amit korábban hiányoltam. Gabriel nyers énekstílusa és szenvedélye, a közönség tapintható rajongása, ott termett. Aztán minden korábbi felvételt újra hallgattam immár nagyobb hangerőn, és ugyanezt az örvendetes javulást tapasztaltam.

Itt egy pillanatra álljunk meg, és tisztázzuk a dolgokat. A bűvös szám, amin a Guarneri G5 életre kelt, az 75 dB a hallgatási pozícióban. Sokaknak ez távolról sem tűnik hangosnak, de biztosan lesznek olyanok is, akik nem használnak ekkora hangerőt. Összehasonlítva a Kudos Titan 505 hangfallal, az alacsonyabb hangerőn képes az érzelmi hatást megadni. Kimondható tehát, hogy az új Sonus faber meghálálja a hangerő növekedést, és rengeteget javul a bemutatója.

Olyan mint egy Lancia:

Használja olyan módon a Sonus faber Guarneri G5 hangfalát, mintha egy Lancia Delta Integrale autót a versenypályán. Azzal sem jó a csúcsforgalomban araszolni. Amíg a bemutatót írtam róla, megjelent a Sweat philadelphiai banda debutáló albuma a Who Do They Think They Are (TeePee Records). Olyan a hangzás, ami 1976-ra emlékeztet, de a G5 felvette a kesztyűt. Izgalmas, és megdöbbentően dinamikus.

Összefoglaló:

Ennek a rövid értékelésnek, és a hangfallal kapcsolatos felfedezésnek köszönhetően azt tudom mondani róla, hogy örülök, hogy én írhattam róla. Ha a zenehallgatási szokása megengedi a kicsit nagyobb hangerő beállítást, kivételes örömökben részesülhet vele. A fizikai szépsége vitathatatlan, és széles zenei skálán alkalmazható. Benne van, amit a Sonus faber évtizedek óta jól csinál, és ehhez hatalmas térábrázolás, valamint mesés hallgatási élmény párosul.

Írta: Ed Selley

2024. május 23.

Forrás és képek: HiFi+ és Sonus faber

Forrás: Audiophile-szalon.hu