Az új jövevény nincs egyedül, vele érkezett a 2-utas állványos kistestvére a Lumina II Amator, ugyanilyen szemet gyönyörködtető fényes, 45 fokos szálirányba rendezett valódi fa furnér panellel.
A gyártó többi Amator modelljéhez hasonlóan ezek is olyan fejlesztéseket tartalmaznak, amik kiemelik őket a standard kínálatból.
A változások és a technológiák:
A módosítások részeként a közép és magas sugárzó közötti frekvencia váltás 2850 Hz-re emelkedett, ami 250 Hz eltérést jelent a standard Lumina V állóval összehasonlítva. A mély keresztezési frekvenciája ugyanúgy 260 Hz.
A Hybrid IFF/Paracross Topology keresztváltó a gyártó Homage sorozatában, például az Amati G5-ben is megtalálható. Mi a Heritage széria Electa Amator III hangfal tesztelésekor már megtapasztaltuk az előnyeit.
A műbőrbe burkolt ház egyenes vonalai alatt belül a magas és közép sugárzó kamrája lant alakú, és külön van választva a mélyektől. Jót tesz a hangnak, amellett, hogy erősíti a kabinet felépítését. Van még egy rejtett funkció, ez a reflex port kicsatoló nyílása. Lefelé mutat és áthalad a bázis lapon. Ennek célja az volt, hogy a hangfal kevésbé legyen érzékeny a pozícionálásra, de egyben nélkülözhetetlenné teszi a tartozék tüskék használatát, hogy a port ne legyen lefojtva, és szabadon szellőzhessen.
Fényes vörös, wenge és dió színű előlappal rendelhető. A Lumina V Amator 29 mm-es DAD magas sugárzót, 150 mm-es papír közepet, és két darab 165 mm-es szendvics membrános mélyet használ.
A driverek a Lumina szériában részben a Sonetto sorozatból származó darabok. A 29 mm-es Damped Apex Dome csipogó például selyem lágy dóm, aminek közepét a függőlegesen előtte futó áthidalóban elhelyezett tüske csillapítja. A 150 mm-es közép is a Sonetto-ból származik. Ennek papír pép membránjába természetes rost szálakat kevertek, hogy fokozzák a merevséget. A két darab 165 mm-es papír és szintetikus hab membrános mélysugárzó pedig speciálisan a Lumina sorozathoz fejlesztett egység.
A képeken impozáns megjelenésű hangfal nem túl nagy méret. 105 centi magas, és 22,5 kilós súlya egyszemélyes mozgathatóságot, és jelentős szoba barátságot eredményez. A beállításuk is egyszerű, mert a kicsatoló nyílások lefelé mutatnak. Kísérleteztem egy kicsit a mozgatásukkal. Előre-hátra mozgatáskor nem tapasztaltam jelentős változást, inkább a beforgatás mértékével lehet kísérletezni a jobb sztereó képalkotás érdekében. A végső beállításban enyhén a hallgatási pozícióm felé forgatva találták meg a végső helyzetüket.
A névleges 89 dB-es érzékenységüknek, és az 50 W 4 ohm értéküknek köszönhetően nem nehéz őket meghajtani. Jól működtek több erősítővel az Audiolab 9000A-tól kezdve a régi Naim NAC52/NAP250 kombinációig mindegyikkel. Azt még meg kell említenem, hogy mágneses rögzítésű porvédő ugyan tartozéka, de kár lenne a gyönyörű előlapot eltakarni velük a zenehallgatáskor.
Néhány hangfal esetében komoly erőfeszítésre van szükség ahhoz, hogy a jól ismert muzsikák hallgatása során feltárjam az erényeiket (meg persze a bűneiket). A Lumina V Amator azonban kifinomult, könnyen szerethető hangzással rendelkezik. Gazdag mélytartomány, nyitott vonzó közép, és édes magas kombináció. A legjobb az benne, ahogy a tartományokat úgy kombinálja, hogy a reprodukció során a zene kerül az előtérbe, nem pedig az azt létrehozó eszközök.
Sol Gabetta Mendelsson albumán [Sony Classical 19439934002] a csellistát Bertrand Chamayou zongoraművész a zeneszerző életművének előadása alatt. Jó példája a hangfal könnyed zeneiségére. A pontos pozícionálás után valósághű környezetben jelenítik meg a két művészt, és nagy gondot fordított a vonós mellett a billentyűk textúrájára.
Ám az Amator nem csak az egyszerű felvételeken tündököl. Daniel Knaggs Two Streams [Capella Records CR-429] a Houston Kamarakórus felvételén magával sodró az előadás intenzitása, valamint az ének és a kíséret harmóniája. A koncert terem akusztikája meggyőző, igazi háromdimenziós tér ahol a súlyok és a tisztaság egyszerre pontos.
Ólafur Arnalds zeneszerző 2013-as első nagylemeze a For Now I Am Winter [Mercury 4810177]. A hangfal szépen szólaltatja meg a nagy kiterjedésű hangokat, de figyelmet fordított a téma táncos voltára. A Words Of Amber hallgatásakor élvezetes a hangjegyek megszólaltatása és lecsengése a finom kíséret mellett. Ugyanezt tapasztaltam az Old Skin hallgatásakor, ahol a hangfal a feszes lüktető basszus fölött jól elkülönítve ábrázolja a közép és magas tartomány finom részleteit, így emelve ki a zene mondanivalóját.
Green Day Saviors [Reprise 093624866077] felvételén kiderült, hogy nem várható el tőle a hatalmas hangnyomás. A nyers támadások inkább jelezve vannak, mintsem a haját tépik. De ez természetesen nem azt jelenti, hogy nagyon válogatós a zenei műfajokban. White Music, XTC 1978-as bemutatkozó albuma [Virgin 724385069123] valódi pop-punk stílus. Igazi előfutára volt a Green Day muzsikájának. A Lumina V Amator nyílt hangja elhozta a hangulatot. A This Is Pop, és a halhatatlan Statue Of Liberty azok számára, akik benne vannak a korban feltűnhet, hogy akkoriban bizony nem szóltak ilyen ütős és részlet gazdag módon, mint ezeken az olasz dobozokon.
Visszatérve Angelo Verploegen és Jerone van Vliet zongoraművész Little Dancer szettjének [Just Listen Records JL033] egyszerűségéhez, ez az élő felvétel DSD formátumban lett rögzítve, ami a stúdió specialitása. Két előadó játszik a stúdió mikrofonok előtt, amelyeket az alapító, Jared Sacks állított be. Ő végezte a felvétel minden utómunkáját. Lenyűgöző az igényesség, ez a felvétel csak a muzsikáról szól. Nagyon jól feküdt ennek a kis álló hangfalnak ez a zenei stílus. Sima, mégis részlet gazdag bemutatója ideális volt ehhez a felvételhez.
Amellett, hogy a Lumina V Amator tervezésének alap feltétele volt a pozícionálás egyszerűsége, a gyártó nagyon odafigyelt a megjelenésükre is. Kissé életstílusnak tűnhetnek első ránézésre, de inkább azt mondanám róluk, hogy kiváló hangfal, amelyet felhasználó baráttá tettek. Nem hinném, hogy ezzel bárki vitatkozni tudna.
Hi-Fi News ítélet:
Lehetséges, hogy a Sonus faber kínálatában a legolcsóbb szériáról beszélünk, de sem a kivitel, sem a hangzás minősége terén nem kell kompromisszumot kötnie. A gyártó egzotikumai mellett a Lumina V Amator tömegcikk, de nagyon jól teljesít, és okos mérnöki megoldásokat tartalmaz. Nem utolsó sorban gyönyörű a megjelenése, ami szokatlan ebben az árkategóriában.
A három-utas hangfal minden sugárzója jól viselkedik, egyetlen csekély jelenség a 260 Hz-es törésponti frekvencia érték közelében mérhető tetőesés. Aztán van a vízesés diagram 2,9 kHz részén egy szintén csekély mértékű rezonancia, de semmi mást nem lehet ráolvasni.
A Lumina V Amator névleges 89 dB érzékenysége is megállja a helyét. A mérések szerint 89,1 dB 1 kHz-en, 89,5 dB 500-8.000 Hz között. Az átvitel +/- 2,2 és 2,6 dB 200 Hz és 20 kHz között. A legnagyobb eltérés 7 kHz felett fordul elő. A DAD csillapítása 31 kHz felett rezonancia csúcsot mutat, de ez inkább mérhető, mint hallható.
Csekély eltérés volt a két hangfal között, de a 0,45 dB eltérés szintén inkább csak mérhető, mint hallható. A közeli mérésekből látható, hogy ha 10-15 fokkal befelé forgatja, az édesebbé teszi a hangzást. A porvédők 3 kHz felett 3 dB-lel is csökkentik a magas tartományt, ezért javasolt levenni őket zenehallgatáskor.
A két 165 mm-es mélysugárzó 97 Hz-en éri el a maximumot, erre segít rá a lefelé mutató kicsatoló, ami 43 Hz-re van hangolva. Tartsa távol a hangfalat a vastag szőnyegektől. A minimális impedancia 2,8 ohm 104 Hz, a fázisszög -57 fok (70 Hz) és +42 fok (21 Hz) között változik. Nem árt, ha van egy megfelelő teljesítményű erősítő, hogy a beütések határozottak legyenek.
Írta: Andrew Everard, mérés Paul Miller
- Április 22
Forrás és képek: Hi-Fi News és Sonus faber
Forrás: Audiophile-szalon.hu