Hírek, újdonságok

Sonus faber Olympica Nova III bemutató - Soundstageultra

bartimex
2023.06.16 15:40
Sonus faber Olympica Nova III bemutató - Soundstageultra

A világnak nagy szüksége van egy nagyszerű hangfalra, ami párban 15.000 dollár alatt beszerezhető. Több audiofil barátom ezt az összeget egyáltalán nem sokallja. A nem audiofil barátaim pedig elképesztően soknak tartják. Valószínűleg nem kell hosszan keresgélnie a neten, hogy találjon olyan ítészt, aki úgy vélekedik, hogy tizenötezer dollárért túl sokat nem szabad elvárni.

Valójában mennyit lehet elvárni ennyi pénzért? Én azt hiszem megtaláltam a helyes választ. A Sonus faber Olympica Nova III az elvárásaimat új szintre emelte azzal kapcsolatban, hogy mi várható el egy 13.500 dollárba kerülő hangfalpártól.

Általános bemutatás:

43,5×14,8×18,1 inches méretével és 77,1 fontos súlyával a Sonus faber Olympica Nova széria álló hangfal kínálatának középső tagja. Legnagyobb testvére az Olympica Nova V (16.500 USD/pár) három mélysugárzót tartalmazó hangfal, kisebb álló rokona pedig az Olympica Nova II, amiben egy mélysugárzó van. A gyártó állítása szerint a Nova sorozat az eredeti Olympica új technológiákkal feljavított változata, amiknek köszönhetően a hangminőség is javult.

A négy driver függőleges elrendezésben van. Legfelül a saját fejlesztésű Damped Apex Dome (DAD) magas található. Az 1,1 inches selyemdómot neodímium mágnes motor hajtja. Az előlapján alumínium terelő ível át, ami csillapítja és linearizálja a magas tartomány leképezést. A gyári adat szerint 35 kHz-ig megy fel, ami magasabb érték, mint amire a legtöbb lágy dóm képes.

A középtartományt egy 5.9 inches hangszóró kezeli, amelynek membránja cellulóz pép, és más természetes rostok keveréke. Levegőn szárítják, ami elvileg optimalizálja a merevségét és a csillapítását. A magas és közép sugárzókat ízléses valódi olasz bőr felület vegyi körbe, amelynek alsó részén Sonus faber logo található.

Alul két 7 inches mélysugárzó van. a membránok két réteg cellulóz között egy réteg szintetikus hab anyagból állnak. A gyártó szerint ez alacsony tömeget és nagy merevséget biztosít.

A Nova III szekrénye nyolc rétegű hajlított fafurnér, amit erős ragasztó tart egyben. A belső részében bordák találhatók, amik csökkentik a rezonanciát. A kabinet általános merevségét tovább fokozták alul és felül elhelyezett öntött alumínium fedelekkel, amiket extrudált alumínium profil köt össze. A formája hátrafelé szűkülő, az oldal panelek a végén szinte összeérnek, enyhén domborított formában. Tulajdonképpen nincs hátlapja, a keskeny hátsó élen fut végig a Sonus Faber Ultraflex kicsatoló rendszer portja, amit az összekötő merevítőbe integráltak bele. Aszimmetrikus elrendezésű a két hangfal formája, így lehetőséget ad arra, hogy kifelé vagy befelé mutató irányba lehessen elhelyezni a kicsatolókat. Ez a szobák nagy részében befolyásolja a mélyátvitelt, ám nálam nem volt jelentős a különbség. Kifelé fordítva helyeztem el a végleges elrendezésben.

A bázis lemezbe acél tüskék csavarhatók, amelyek pozíciója felülről rögzíthető a tartozék csavarokkal.

Két pár egyedi gyártású bemenete van. A kötőelemek kézzel is kényelmesen meghúzhatók. Fém összekötő lapokkal vannak összekapcsolva.

Az Olympica Nova III három-utas Paracross keresztváltóval épül. A Sonus faber egyedi gyártású ClarityCap kondenzátorokat tartalmazza az áramkör, ami a különleges topológiának köszönhetően csökkenti a rádiófrekvenciás zavarokat, ezzel javítja a halk részletek bemutatás módját. A magas törésponti frekvenciája 2500 Hz, a közép pedig 250 Hz. Ezek általános értékek. Az átviteli tartománya 35 Hz-35 kHz, a névleges impedancia 4 ohm, az érzékenység viszonylag magas 90 dB/2,83V/m.

A Nova III valódi fa dió, vagy wenge kivitelben is rendelhető. A vizsgálati mintám wenge színe gyönyörű. Látnia kell ahhoz, hogy értékelni lehessen a gyártás minőségét. Nem lehet belekötni, ez a kidolgozás bármilyen árkategóriában megállja a helyét, olyan tökéletes. A pontos illesztések, a fa finom erezete lenyűgözött. Az egyik legszebb kidolgozás amit valaha láttam. Nem túlzás azt mondani, hogy a Sonus faber a hangfal gyártást művészeti forma szintre fejlesztette. A tulajdonosi büszkeségnek nem csak a megjelenésben, de a hangzásban is jelen kell lennie.

A rendszer összeállítás:

Siltech Explorer hangszóró kábelekkel kötöttem rá a Boulder Amplifiers 2060 végfokra. A forrás Apple MacBook Pro laptop volt, amit egy Hegel Music Systems HD30 DAC és előerősítő alakított analógra. Qobuz streaming anyagokat játszottam le Roon szoftveren keresztül. Igen egyszerű a rendszer, ahogy azt a képen is láthatja.

Végső helyzetükben a hangfalak magas sugárzói 28 inch távolságra voltak az oldal falaktól, és 66 inchre a hátsó faltól. 10 láb volt a hallgató távolság, és a hangfalak egymástól 9 lábra voltak elhelyezve. A kicsatoló nyílások kifelé néztek, a beforgatás mértéke pedig olyan volt, hogy a fejem mögött keresztezte egymást a tengely irány. Az optimális beállítás megtalálása nem volt macerás. A beállításomat a FuzzMeasure mérő szoftverrel ellenőriztem, ami igazolta, hogy úgy a térábrázolás, mint a tonalitás jó. Természetes volt a hang, és mély a színpadkép, széles ábrázolás móddal.

A hang:

A meghallgatást tini lányom lejátszási listájával kezdtem. Dean Lewis és Hans Wetzel számokkal. Lényeges információkhoz jutottam általuk. Először is kikristályosodott bennem, hogy a Nova III tiszta, soha nem harsány, szinte semleges hangzásra képes. Hosszan hallgatható úgy halkan, mint nagyobb hangerő beállításban. Számomra ez azt sugallja, hogy a hangzás karaktere nem függ a hangerőtől, ami kiváló tervezésre utal. A legtöbb kisebb méretű kabinet nagy hangerőn rémálom, de ez nem.

Élveztem ahogy a zene áradta a szobában. Lewis Waves című szerzeményének A Place We Knew (16-bit/44.1kHz FLAC, Island Australia/Qobuz) hallgatása közben a színpad mély. Az énekhang mintha a hangfalak front vonalától hátra, néhány lábnyira szólalna meg. A hangerő növelésével az ábrázolás mód megmaradt, sem a szélességéből, sem a hangulatából nem veszített semmit. A gitár nem keményedett fel, tiszta és hosszan hallgatható maradt.

Kíváncsi voltam arra, hogy a magas tartománya mennyire lágy. Régóta vonzódok a kemény kupolás dómok hangjához, de azért nem annyira, hogy ne tudjam nagyra értékelni azt a lágy verziót, ami jól szól. Nekem néha unalmas a lágy dómok csillogásának hiánya, ezért Jerry Junkin és Dallas Wind Symphony’s Crown Imperial: Festive Music for Organ, Winds, Brass & Percussion (24/176.4 WAV, Reference HR-112) lemezét indítottam el. Keith O. Johnson hangmérnök fantasztikusan keverte ezt a felvételt. William Walton Coronation March: “Crown Imperial” című szerzeményén feltekertem a hangerőt, hogy a teljes dinamikát élvezhessem. A 45. másodpercnél a harangjáték jól hallhatóan csillogó. Akárhogy is hallgattam, nem igazán tudtam megállapítani, hogy lágy dóm szólaltatta meg ezeket a hangokat, ami kiváló eredménynek számít főleg annak tudatában, hogy ez selyem magas sugárzó.

A felső tartomány átment a vizsgán, következhet a mély. Richard Strauss Festival Intrada című szerzeményén Mary Preston orgona művész aktiválja a 32 inches síp szelepét. Nos, ez csak részben hallható. Az Olympica Nova III létrehozta az Orinoco Flow hatalmas hangját és erős basszusának legnagyobb részét (ez a síp 35 Hz-ig megy le!). Ugyanezt éreztem Enya 1988-as Watermark albumán (16/44,1 AIFF Reprise). A basszus telt, folyékony, de halvány utalás van arra, hogy a mélysugárzók már erőlködnek a szoba mélyhanggal való feltöltésével. Amúgy élveztem a Nova III közép és mélytartomány integrációját, de itt nem volt egyértelműen jelen az a lassú dübörgő hang, amit a magasabb kategóriás hangfalak létre tudnak hozni.

A női énekhang reprodukciója nem szabad, hogy kihívást jelentsen egy jól megtervezett hangfal számára. Az egyik kihívást jelentő dal Sia Chandelier akusztikus verziója az 1000 Forms of Fear: Deluxe Version (16/44.1 FLAC, Monkey Puzzle/RCA/Qobuz) albumról. 90 dB körüli hangerőt állítottam be a hallgatási pozíciómban. A Sonus faber Olympica Nova III hangja nyílt, és együtt szárnyalt Sia hangjával a refrén éneklése közben. Ismerem ezt a felvételt, hallottam már ilyen jól szólni más hangfalakon is, de azok mindegyike sokkal többe került ennél. A DAD magas könnyedén lépést tudott tartani ezzel a magas röptű előadással.

SF VS. TAD:

Élénken bennem van a fenti muzsika hangzása miközben ezt a Sia dalt hallgattam a TAD Evolution One TX hangfalaimon (27.995 USD párban). Akkor is azt írtam, hogy a Chandelier szárnyalt miközben kristálytiszta maradt, nem vált durvává, és erőlködésmentes az előadás mód. Meglepően hangzik, de a Nova III hallgatása közben pontosan ugyan ezt éreztem. Azt nem állítom, hogy egyformán szólnak, de a kétszeres árú hangfalon tapasztalt általános hatás megegyezett a mostanival.

Igen, tisztában vagyok azzal, hogy hatalmas árkülönbség választja el egymástól a két hangfalat. Ennek ellenére úgy érzem, hogy nem két külön világot hasonlítok össze. Mindkettő három-utas kivitel, az árat figyelmen kívül hagyva mindkettő egyformán szép kidolgozású, és hasonló méretű álló. Mindkét hangfalpár mély átvitele hasonló stílusú, de a TAD mélyebbre megy le. A Sonus mély karaktere feszesebb. Mindkettőnél igaz, hogy jobban szólt, mint amire a méretét figyelembe véve bárki számíthat. A TAD berillium magasa 60 kHz-ig megy el, de ennek ellenére a magas tartományban nem hallottam jelentős különbséget. A különbség a középtartomány ábrázolás módjában nyilvánul meg. A TAD vastagabb, és melegebb, a Sonus kissé visszafogott, és holografikus. Nem minden zenén nyilvánvaló a különbség, de bizonyos felvételeken jól meghallható. Csekély előnyt adok a Novának a közép és felső basszus tartományban, mert mozgékonyabb, és gyorsabb.

Joggal feltételezheti bárki, hogy a dupla árú TAD magasabb színvonalú építést és sokkal jobb hangot nyújt. Nos, nem. Az Evolution bár kivételes építési minőséget nyújt, a Nova III egyenrangú vele. A feleségemnek például a Sonus faber jobban tetszett a szobában felállítva, mint a TAD.

Mindez igen egyszerű következtetéshez vezet. A továbbiakban nem a TAD Evolution lesz az első, amit azoknak az érdeklődőknek ajánlok, akik igényes kivitelű kisebb állót keres, ami jól zenél. Hogy tehetném ezt, amikor a Sonus faber fél áron majdnem ezt nyújtja?

Értékelés:

A Sonus faber Olympica Nova III nagyjából az ideális választásnak nevezhető azok számára, akik audiofil igényekkel rendelkeznek. A kivitel tekintetében semmiféle előnyt nem ad a drágább hangfal típusoknak. Semmi utalás nem található benne arra vonatkozóan, hogy nem a sztratoszférikus árkategóriáról beszélünk, legfeljebb a bemutatás mód az, amin tetten érhető. Igen, tisztában kell lennie azzal, hogy a magasabb árkategória több basszus alapra képes, de a lemaradás nem jelentős. A Nova III hangja leginkább semleges, nagyon kicsit csillapított közép tartománnyal, de kiválóan megtervezett tonális karakterrel. Egy Revel hangfallal összehasonlítva előnyként fogja értékelni a háromdimenziós képalkotás módját, és a feszesebb mélyeit.

Végül térjünk rá az ár-érték arányra. A Sonus faber Olympica Nova III olyan hangzást és felépítésbeli minőséget mutat fél áron, ami a TAD Evolution. Amikor ez kikristályosodott bennem, eltávolítottam a TAD ajánlásomat a honlapról.

Záró gondolatként el kell mondanom, hogy a Nova III aktuálisan a kedvenc hangfalam a 15.000 dolláros árkategóriában.

Írta: Jeff Fritz

Forrás és képek: Soundstageultra és Sonus faber

 

forrás: Audiophile-szalon.hu