Modern csúcskategóriás rendszer parancsnoki központjának tervezték. A T+A nagy teljesítményű multi forrás lejátszója CD lejátszást, és minden elképzelhető streaming megoldást kínál hatalmas teljesítménnyel, valamint rádióval.
Ha valami egyszerű, olcsó streaming erősítőt keres, néhány funkcióval, haladjon tovább, nincs itt semmi látnivaló! A T+A R 2500 R kiváló példája annak, hogy mit lehet kihozni az egydobozos készülékekből, amire csak hangfalakat kell csatlakoztatni. Fekete és ezüst színben rendelhető. Analóg, és digitális bemeneteket is akar a helyi és online források mellé? Semmi akadálya! Van CD gyűjtemény? Jöhetnek a fényes korongok! Földi sugárzott adókat hallgatna? Van benne FM és DAB+ tuner! HDMI hang a TV vagy set top box felől? Ez csak természetes!
Ez utóbbi két dolog kapcsolja össze a régmúlt és a modern időket. Valódi High-End képességek old school VU műszerekkel az előlapon, ez valami teljesen új, és szokatlan dolog. Retro-modern vagy fordítva? Minden esetre hajaz a gyártó 1992-es R szériájának megjelenésére, amik még napjainkban is rengeteg otthonban mindennapos használatban vannak.
A hasonlóság nem véletlen, a T+A R2000-es sorozatának zászlóshajójáról beszélünk. A meghatározása szerint multi forrás receiver, amelynek 14 kilós dobozába alapban rengeteg funkciót építettek be, de még tovább fokozható. Aki MM vagy MC hangszedővel szerelt lemezjátszót akar csatlakoztatni, az rendelheti phono opcióval. Ekkor külön árnyékolt dobozba épített modul épül be, és a második RCA bemenet automatikusan PHONO-vá neveződik át a front panel kijelzőn. Igen, van rajta XLR analóg bemenet a többi RCA mellett.
Érdekes módon a rengeteg funkció egyszerű megjelenés mögött rejtőzik. A front panel forgató gombok mellett alig néhány másik található, mégis mindent lehet innen vezérelni. A titok a forgató gombok több funkciós használat módja, lehet őket forgatni, és megnyomni. Az egyéb nyomógombok néhány általános beállítás közvetlen elérését teszik lehetővé, mint például hangfal AB átkapcsolás, előerősítő kimenet be és kikapcsolás, valamint hangszín be és kikapcsolás.
A CD betöltő nyíláson kívül USB-A port, és 4,4 mm-es pentaconn fejhallgató kimenet látható rajta előröl. A szimmetrikus csatlakozás mód minden Solitaire fejhallgató esetében alkalmazható. Átalakítóval pedig bármely más általános dugóval szerelt füles csatlakoztatható.
A VU műszerek világításának színe változtatható, és kikapcsolható, ha úgy jobban tetszik. Egy igényes, áttekinthető tartozék távvezérlő jár hozzá, amely az általános vezérléseken kívül lehetőséget ad arra, hogy belemerüljön a rendszer beállítás menüjébe. A vezérlő alkalmazás a T+A saját fejlesztésű MusicNavigator G3. A felülete kényelmesen használható a beállítások elvégzésére ugyanúgy, mint a streaming böngészésre. Őszintén szólva egy okos eszköz kijelzőjét nézegetni sokkal kényelmesebb, mint a front panel kijelzőn követni az eseményeket a mindennapi használat során.
Az R széria a T+A top kategória alatt található a hierarchiában. A High Voltage (HV) technológia csepegtetett verziója viszont megtalálható az R 2500 R előerősítő és erősítő fokozataiban. Ennek köszönhetően a kimeneti teljesítmény 140 W 4 ohm, meggyőző dynamic headroom érték mellett. Ez lendületes, dinamikus hangzást eredményezhet.
A gyártóra jellemző dupla DAC jelfeldolgozás mód. Külön dekóder kezeli az 1-bites jelfolyamot, és egy másik a PCM formátumot, természetesen natív feldolgozás móddal. Ez annyit jelent a gyakorlatban, hogy a DSD jeleket nem alakítja PCM-re az analóg konverzió előtt. Mi szükség lenne erre, ha úgy is be van építve a T+A True 1-bit Converter?
Szóval a DSD jelfolyamot a saját fejlesztésű DAC, a PCM-et pedig csatornánként négy darab Burr-Brown chip alakítja analógra. Hatféle szűrésmód és felskálázás választható a menüben.
Nagy hangsúlyt helyeztek a streaming platformra. A zenei szolgáltatók Connect verziója mellett AirPlay is választható. Különleges lehetőség, hogy a hálózaton keresztül a DSD formátumokat natív módon tudja kezelni. A Bluetooth aptX HD a FLAC formátumot is tudja továbbítani.
A Wi-Fi és Ethernet csatlakozásokon kívül számítógép USB-B, külső memória USB-A, koaxiális és optikai bemenetek állnak rendelkezésére. Jó hír, hogy külön tápegység gondoskodik a digitális és analóg részegységek tápellátásáról, továbbá az, hogy a digitális egységek galvanikusan le vannak választva egymástól nagy sebességű izolátorokkal.
A hang:
Nosztalgikus utazást tettem a BBC Proms anyagok között. A tetőre szerelt antennának köszönhetően a rádió vétel tiszta és dinamikus. Elgar Second Symphony című szerzeményét a BBC Scottish Symphony Orchestra előadásában élveztem. A nagyzenekart Ryan Wigglesworth vezényelte. A Royal Albert Hall előadó terme jelen van a felvételben. Az analóg és digitális sugárzás közötti átkapcsolás pedig rávilágított arra, hogy a T+A milyen jól kezeli a DAB formátumot.
Stílusok széles skálájával, ami a The Trondheim Concertos apró részleteibe való betekintéstől a Frankie Goes to Hollywood régies hangzásvilágáig kipróbáltam, és mindegyik tetszett. Jól teljesített több hangfallal, de végül a hallgatási teszt legnagyobb részében egy PMC progigy5 állóból csalogatott elő ritkán hallható hangokat. A színpad messze túlmutatott a kompakt méretű dobozokon, a mély tartomány pedig feszes, és kiterjesztett, ütős, amikor arra volt szükség. Holly Johnson hangjának apró rezdülései, a Trevor kürt élethű megszólaltatása, az ütős hangszerek rétegei élményszámba mentek.
Más forrásokon a kiválasztható szűrés módok adnak lehetőséget a hangzás testre szabásának. Az R 2500 R beépített CD lejátszója szépen szól, de ha nincs meg a lemez, a Bezier/IIR beállításban a korai kiadású anyagokon hosszan hallgathatóvá teszi a gyakran harsány magas tartományt. A jobb felbontással streamelhető internet rádiókon például szintén kiválóan teljesített.
Hálózathoz csatlakoztatott tárolóról játszottam le a The Police 1983-as Syncronicity négy lemezes albumát. Élő felvételek, demók, és klasszikus stúdió felvételek is megtalálhatók a gyűjteményben. A T+A széles ablakot tárt a trió reggae stílusú muzsikájára, ahol a trió mindhárom tagjának megvan a saját helye a színpadon. Minden tetszett, az Every Breath You Take-től a Don’t Stand So Close Me-ig (élő felvétel). Az ember néha úgy érzi az újra kiadott zenei gyűjteményekkel kapcsolatosan, hogy a metaforikus vágó szobában minden hulladékot felsepertek a padlóról, de jelen esetben szerencsére ez nem igaz, inkább visszarepíti a hallgatót az LP korszakába.
Nem kell feltétlenül kimagasló minőségű felvétel ahhoz, hogy az R 2500 R megmutathassa a kimagasló képességeit. A digitális kiválóságokon persze jobban meg tudja mutatni az erősítés tényleg magas képességeit. Pat Metheny Moondial című felvétele például pontosan meghatározott. Nylon húros Linda Manzer bariton szóló gitár, amit AEA R88 ribbon mikrofonnal és Go Acoustic Audio „piköppel” rögzítettek.
Tény, hogy a hangszer jelenlét érzete megdöbbentő, és izgalmas. A mély húrok rezgése, a zenész húr érintése, és az apró rezonanciák a fogó lapon csodálatos élmény. Az album extrém részlet gazdag bemutatás módja lehetőséget ad arra, hogy a hallgató teljesen belemerülhessen a művész játékába.
Ugyanígy érezheti majd Julie Adams Land Of My Early Childhood: Bartók Piano Works egy mikrofonnal készített felvételének lejátszása során. DSD256 formátumban van meg. Megjegyzem, a T+A képes lenne a DSD512 felbontás, vagy a PCM 32 bit 768 kHz-ig bármely fájl kezelésére. A zongora lélegzet elállító ábrázolása igazi zenei élmény. A ritmus táncol az ujjakon, a billentés erőssége és a lecsengés elképesztő, és magával ragadó.
A kritikus meghallgatás vége felé közeledve néhány egyéb műfajt is elindítottam. Punk Me Up – A Tribute To The Rolling Stones, Cleopatra Records. Bármi, ami Jah Wobble Start Me Up verziójával kezdődik, és a Sympathy For The Devil Anti-Nowhere League basszusával folytatódik, majd a kaotikus Street Fighting Man-ban végződik, csak szeretni lehet, ugye?
Biztos vagyok abban, hogy a T+A fejlesztő mérnökei nem ezt hallgatták, miközben minden digitális és analóg know-how tudásukat próbálták beépíteni a tervezés során. Ennek ellenére az R 2500 R mennydörög, és vicsorogva lázad, pontosan úgy, ahogy ezen a felvételen a bemutatónak szólnia kell.
Összefoglalás:
Napjaink folyamatosan változó hálózati világában több érv is szól amellett, hogy nem érdemes minden elképzelhető funkciót egy készülékbe beépíteni. De a T+A R 2500 R legalább annyira jövő álló, mint nagy teljesítményű berendezés, és mint ilyen, minden aggodalmat eloszlat. Kiváló felépítés, nagyvonalú felszereltség, lenyűgöző műszaki fejlettség, ami a magas minőségű rendszereket is maga mögé tudja utasítani, ha röviden kellene jellemezni. Meg tudja hajtani a teljesítmény faló hangfal típusokat is. Mindezt minimális felhajtással, és lenyűgöző zeneiséggel teszi.
Ítélet:
Pontozás:
Forrás és képek: HiFi Choice fizikális lapkiadvány reprint és T+A
2024 November
Forrás: Audiophile-szalon.hu