Menu

Cart

Hegel V10 phono előerősítő – Az első lépés

Az év elején látott napvilágot az oslói székhelyű gyártó, azaz a Hegel új phono előerősítője. A Hegel V10 a norvég audiomárka első kalandozása a phono előerősítők világába.

 

 

Korábban már több alkalommal mutattuk be a norvég márka különböző készülékeit, melyek nem véletlenül ismertek a high end audiorendszerek kedvelőinek körében. Nyilván nem mondunk sok újat azzal, ha kijelentjük, a bakelitlemezek reneszánszukat élik, és a streaming, valamint egyéb online zenei platformok térnyerése ellenére sem látszik csökkenni népszerűségük. Az okok boncolgatására jelen cikkünkben nem vállalkoznánk, hiszen a téma már önmagában is egy külön írást érdemelne, annyit azonban elmondhatunk, hogy a vinyl szerelmesei szerint az ilyen lemezek teljességgel más élményt és hangzást nyújtanak, mint amit a digitális formátumok kínálnak.

Így kezdődött…


De térjünk is rá a tárgyra: A HEGEL V10 MM és MC hangszedőkhöz egyaránt használható (noha nem szimultán), megalkotója pedig nem más, mint a Hegel vezető tervezőmérnöke, Bent Holter (noha a Hegel csapatának többi tagja is ellátta ötletekkel). Holter már a 90-es évek óta előszeretettel foglalkozik phono előerősítők tervezésével, azonban érdekes módon a V10 a vállalat első ilyen típusú terméke. Az eredeti elképzelések szerint az új phono előerősítőt egy viszonylag szerény készüléknek szánták volna, azonban Bent jobbnak látta, ha már alapjaiban valami nagyot alkotnak, így született meg a V10.

Kialakítás és funkciók


A szemrevalóan karcsú phono előerősítő frontoldalán csupán egyetlen gombot és egy LED-et találunk. A V10 alaposan becsomagolva érkezik, a gyártó pedig egy egyszerű, mégis stílusos útmutatót mellékel hozzá. A dobozban megtalálható maga a készülék, mely ránézésre körülbelül fele olyan szélességű, mint a Hegel hagyományos méretű erősítői, azonban mélységét tekintve nagyjából megegyezik velük. (Magassága 6 cm, szélessége 21 cm, mélysége pedig 28 cm.) A letisztultan elegáns egységet kezünkbe véve érezhető, hogy kellőképpen masszív, úgy 3 kg-ot nyomhat.

 

 

 

 

A dobozban találunk még egy hálózati csatlakozót, melynek két ága a készülék alján találkozik az előerősítővel, annak gumilábai pedig pont elegendő helyet engednek, hogy a kábeleket kényelmesen elvezethessük a ház alatt. A V10 frontoldala maga a megtestesült letisztult elegancia, csupán egy kisméretű Hegel logo, egy LED, valamint egy ki- és bekapcsoló gomb kapott itt helyet. Valóban egy nagyon esztétikus egységgel van dolgunk, a minimalista külső ellenére pedig mégsem tűnik úgy, hogy egy szokványos házba bujtatták volna.

Hátoldal / Backstage


A készülék hátuljára pillantva rögtön feltűnnek az aranyozott RCA ki- és bemenetek, illetve találunk itt szimmetrikus XLR kimenetet is, az egyedi kialakítású földelőcsavar pedig masszív és biztos érzetet kelt. Az aranyozott aljzatok alatt DIP kapcsolók sokasága lakozik mind a bal, mind a jobb csatornához, noha a Hegel elmondása szerint úgy konfigurálták, hogy mozgó mágneses hangszedők esetén már az első bekapcsolás után hadra fogható legyen a készülék.

A DIP kapcsolók tulajdonképpen kétállású kapcsolók, melyekkel különböző paramétereket állíthatunk be a V10-en, ezekkel másik phono előerősítőnél is találkozhattunk. Itt kiválaszthatjuk például, hogy MM vagy MC hangszedőt használunk, beállítható az MM hangszedők kapacitása (100 és 467pF között), az impedancia értéke MC hangszedőknél (33 és 550 Ohm között), valamint a jelszint, aminek a gyárilag beállított értéke mozgó mágneses hangszedők esetében 40 dB, mozgó tekercseseknél pedig 60 dB, mely 5, 10 vagy 12 dB-el növelhető.

 

 

Végezetül pedig rendelkezésünkre áll egy szubszonikus szűrő funkció is, mellyel a nemkívánatos, 20 Hz alatti alacsony frekvenciás zajoktól szabadulhatunk meg. Ugyan az állítási lehetőségek sokasága első látásra kissé ijesztőnek hathat, a használati útmutató remek képei segítségünkre lesznek, bár őszintén szólva szükséges hozzá némi idő, mire működésüket teljesen átlátja az ember, emellett pedig magán a készüléken lévő feliratok is kissé nehezen olvashatók.

Mindazonáltal a többség bizonyára megelégszik majd azzal, hogy a hangszedőnek megfelelően egyszer beállítsa az előerősítőt, azonban a kapcsolók megnehezíthetik mindazoknak a dolgát, akik rendszeresen cserélnek hangszedőt – a V10 viszonylag szűk célközönsége pedig minden bizonnyal ebből a csoportból kerül majd ki.

Mi van belül…


A V10 belsejében ultra alacsony zajszintű, diszkrét JFET tranzisztoros bemeneti modul lakozik, mind az MM, mind az MC részlegek esetében. Az MC bemenetnél 4 párhuzamosan kapcsolt JFET tranzisztort alkalmaztak, mely megoldás a Hegel elmondása szerint teljesen zajtalanná teszi a V10-et. A készülék MM és MC erősítő fokozatai alacsony zajszintű tápegységgel és diszkrét bipoláris tranzisztorokkal dolgoznak, melyek célja ugyancsak a lehető legalacsonyabb zajszint elérése.

A V10 tápellátásáról egy külön házban helyet foglaló E-Core transzformátor gondoskodik, mely a készülék tömegének jelentős részét adja. Energiatakarékosság céljából, valamint az EU-s előírásoknak megfelelően a V10 alvó üzemmódba kapcsol, amennyiben 15 perc elteltével nem játszunk le rajta zenét. Mindazonáltal van rá lehetőségünk, hogy ezt a funkciót kikapcsoljuk, ami energiafelhasználási szempontból kissé furcsa, azonban adott esetben hasznosnak bizonyulhat a felhasználó számára.

Hangminőség


Meglátásom szerint egy phono előerősítőnek az a dolga, hogy olyannyira pontos RIAA kiegyenlítést valósítson meg, amennyire csak lehet, miközben a lehető legkevesebbet adja hozzá a hangzáshoz, emellett pedig elektronikai (és fizikai) szempontból csendes legyen. Az elvárás az, hogy a phono előerősítő lehetővé tegye, hogy a hangszedőtől érkező információ dinamikusan szólaljon meg, hűen a felvételhez, nem pedig az, hogy a gyenge minőségű masterelést és a rossz minőségű felvételeket szépítse.

Röviden szólva az lenne a kívánatos, hogy a hangszedő által közvetített legapróbb elektromos információt is felerősítse egy olyan szintre, amit az (elő)erősítő anélkül tud hasznosítani, hogy „kiszínezze” a jelet, vagy bármit is elvegyen belőle. A Hegel marketinganyagaiban számos olyan funkciót és alkotóelemet említ meg, melyek a V10 maximális csendességét hivatottak szolgálni, és meg kell hagyni, valóban sikerrel jártak ezen a téren, hiszen sem zene lejátszása nélkül, sem zene lejátszásakor nem tapasztaltam semmilyen zajt.

Következzen a meghallgatás


Eelsőként a Leftfield „Phat Planet” című számával a „Rhythm and Stealth” című albumukról, mely könyörtelenül sodró dinamikájával, sok különböző frekvenciát felvonultatva remek próbatétel elé állít bármilyen audio berendezést. A track ráadásul bővelkedik a térbeli effektusokban is, melyek helye folyamatosan változik, mindezt pedig az aktuális tesztalanynak kell hiba nélkül reprodukálnia – a V10 pedig teljesít, méghozzá nem is akárhogyan. Kimondottan szépen adja vissza a tracket, hasonlóan vagy talán még jobban is, mint a referenciaként használt hasonló árkategóriájú készülék, noha mintha a szokásosnál kicsivel többet is hallani abból, amit az AT09CIII hangszedő a barázdákból kiolvas.

A lemez dinamikáját jól érzékelhetően közvetíti a V10, rendkívül szépen ábrázolt sztereo hangzással, emellett térbeli megszólalása is jobbnak tűnik, mint amihez füleim szoktak. A basszusok mélyebbre hatolnak, szinte magával ránt a felvétel, különösen annak finoman ábrázolt részletei – azok az apróságok, amiktől az ember rögtön libabőrözni kezd. Végül aztán az egész lemezt végighallgattam, melynek minden pillanata valóságos élvezetet jelentett, ezen a rendszeren keresztül pedig majdnem olyan volt, mintha most hallottam volna először.

 

 

 

Kollekcióm egyik legbecsesebb darabja John Martyn „Solid Air” című albumának félsebességgel vágott kiadása, mely sokadik hallásra igen jó viszonyítási pontként tud szolgálni a tesztelések során. Minden egyes hallgatáskor valódi élvezetet nyújt, és meg kell hagyni, a V10-en keresztül hallva pedig még különlegesebb élményt jelent. Martyn gitárjátékának minden nüansza érzékelhető, és miközben a gitárhang magasabb részletei bőséggel kirajzolódnak, mégsem nyomják el a felvétel többi részét.

Csupán valamivel több részletet hallok, mint amit a füleim megszoktak, a hangzás pedig olyannyira lenyűgöző, hogy már-már kezdem megkérdőjelezni, hogy valóban stimmel-e a Hegel félmillió forint feletti ára és nem egy magasabb árkategóriában foglal helyet véletlenül. Azonban tévedésről szó sincs, ami igencsak meglepő – jó értelemben véve. Ahogyan azt már említettem, egy igen gyakran játszott lemezről van szó, így elég sok felületi zajt érzékelek, ami – feltételezem – csak a V10, mely nem próbálja szépíteni mindazt, amit a hangszedő kiolvas, és az előerősítő felé továbbít.

 

 

De folytatódjon a meghallgatás egy újabb lemezzel: Scott Wainwright neve bizonyára kevesek számára ismert, viszont a brit énekes-gitáros-dalszerző „Every Man Has His Critics” című albuma érdemes mindazok figyelmére, akik nagy kedvelői a blues-os stílusnak. Azonban nem a tartalma miatt választottam ezt a lemezt, hanem mivel egy rendkívül egyszerűen és „őszintén” felvett albumról van szó – óriási költségvetés vagy fullextrás stúdiómunka nélkül. Mindez pedig remekül átjön a V10-en keresztül, Wainwright zenéje pedig kellően hitelesnek hat.

Nyilván a tuba hangjára számít legkevésbé az ember, azonban rögtön felismerhető a hangszer, és tisztán hallható, hogy nem csak egy rézfúvósról vagy annak hangmintájáról van szó a sok közül. Itt is megmutatkozik, milyen nagyszerű darab a Hegel V10, mely őszintén adja vissza mindazt, amit a hangszedő továbbít felé, és hallhatóan nagyon keveset fed el belőle. Természetesen a lemez megszólalása nagyban függ az általunk választott hangszedőtől, azonban, ha egy megfelelő darabot használunk, a V10 rendkívüli transzparensségével bőven meghálálja.

Összegzés


A Hegel V10 esetében egy igazán jó phono előerősítő született, méghozzá olyan árcédulával, ami nem is feltétlenül árulkodik a benne rejlő tudásról – határozottan felülmúlta például a referenciaként használt, ugyan valamelyest olcsóbb készüléket, azonban a kettejük közti teljesítménybeli különbség nagyobb, mint azt a 60 000 Ft-os árkülönbség sugallná. Megszólalása részletgazdag és transzparens, és megalkuvást nem ismerő hitelességgel adja vissza mindazt, amit a hangszedőtől kap, miközben nem fedi el a felvétel vagy egy agyonjátszott lemez tökéletlenségeit.

 

 

Az általa kínált funkciók tárházára sem lehet panaszunk, hiszen mozgó mágneses és mozgó tekercses hangszedőkkel egyaránt használható, találunk benne szubszonikus filtert, mely kiszűri a 20 Hz alatti frekvenciákat, gain beállítási lehetőségeket a nagyon alacsony jelszintű MC hangszedőkhöz, továbbá szimmetrikus XLR kimenet is a rendelkezésünkre áll.

Ami a negatívumokat illeti, a DIP kapcsolók elrendezése kissé zavaros, és beletelt némi időbe, mire sikerült megfelelően beállítani őket. A készülék bekapcsolásakor ráadásul egy pukkanó hang hallható, így javasolt előtte lejjebb vennünk a hangerőt, az ütött-kopott lemezekkel és gyenge minőségű felvételekkel pedig nem bánik kesztyűs kézzel a V10. Mindent egybevetve egy igen jól sikerült modellről van szó, amire a Hegel méltán lehet büszke.

Ajánlás


Masszív és jól megtervezett készülék, külsejében pedig nincsen semmi feltűnő vagy hivalkodó elem. Hangminősége transzparens, részletező és rendkívül csendes. Megszólalása lenyűgözött, azonban, ha valakinek sok karcos lemez lakozik a gyűjteményében, a V10 nem fogja elrejteni azok hibáit, ilyen esetekben érdemes egy kevésbé őszinte phono erősítőt választanunk. Ár-érték arányát tekintve a Hegel első phono előerősítője kimondottan jó minőséget produkál, sőt kifejezetten kitűnő vételként kínálkozik az audiofil lemezrajongók számára.

 

(Markovits Tamás)

 

 

 

 

Forrás: Sztereómagazin.hu

Ingyenes szállítás

Ingyenes szállítás

100.000 Ft feletti megrendelés esetén, Magyarország egész területére.

Ügyfélszolgálat

Ügyfélszolgálat

Tel: +36209533324, email: info@bartimexaudio.hu Hétfő-Vasárnap 8:00 - 20.00. Bemutató, árukiadás, személyes átvétel kizárólag előre egyeztetett időpontban bemutatótermünkben:1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Fizetési lehetőségek

Fizetési lehetőségek

Webáruházunkban bankkártyával, utánvéttel, előreutalással és bemutatótermi átvétel esetén készpénzzel fizethet.

Garancia

Magyar jótállás

Termékeink tiszta forrásból, márkaimportőrökön keresztül, vagy közvetlen gyári importból érkeznek. A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi és az európai márkaképviseletek támogatásával értékesítjük.

Cégünk erősségei:

- Több mint tíz éves szakmai tapasztalat

- Széles termékválaszték, több mint 3000 féle termék a hi-fi, audiofil és high-end kategóriákban

- Vásárlás előtti és utáni tanácsadás

- Professzionális termék demó a bemutatótermünkben

- A termékeink többsége otthoni körülmények között is kipróbálható

- A termékeket magyar jótállási feltételekkel, magyar áfás számlával, a magyarországi márkaképviseletek támogatásával értékesítjük


Térkép

terkep

Kapcsolat

Cégnév: Bartimex Audio Bt.

Bemutatóterem:  1039 Budapest, Bivalyos u. 20.

Nyitvatartás: Kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Elérhetőség: Tel: +36209533324

Email: info@bartimexaudio.hu

Írja meg véleményét:

Hírlevél feliratkozás


Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesüljön akcióinkról, újdonságainkról. Feliratkozását egy egyszeri 4%-os kedvezményre jogosító kuponnal honoráljuk!
Használati feltételek
Alulírott, a fenti jelölőnényzet kipipálásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje, és hírlevelet küldjön a számomra. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.

Bejelentkezés vagy Regisztráció