Hírek, újdonságok

Silent Angel Munich M1 streamer teszt + Bremen B1 összevetés

bartimex
2022.10.04 07:50
Silent Angel Munich M1 streamer teszt + Bremen B1 összevetés

 

A Silent Angel tesztjeim kiemelkedően jó hangulatban készültek és ennek a Bremen B1 streamer volt a fő oka! Zseniális ár-érték arányt kínál, ráadásul olyan karakterrel és precizitással, amit egyetlen egy alternatívánál sem tapasztaltam ebben az árfekvésben. Mi van viszont, ha a nagyobbik tesóját rakjuk mellé, a Silent Angel Munich M1 lejátszót?

Ezt a cikket a GedeonAudio.hu portál engedélyével, tartalmi változtatások nélkül közöljük. 

 

 

 

 

 

A Silent Angel Munich M1 streamer alapvető hozzáállás szempontjából erősen megegyezik a belépő kategóriásnak titulált Bremen B1-gyel, viszont mind a front és hátlap több változást is sejtet. A front panel a Forester F1 táppal megegyező szálcsiszolt alumínium elemből készült, közepén állapotjelző LED pöttyökkel és jobb oldalán a 6.3 mm-es jack fejhallgató kimenettel.

 

 

A hátlapon a digitális AES/EBU, koax, I2S kimeneteken túl már egy USB-A portot is kapunk, amin keresztül ráköthető komolyabb DAC, akár MQA képes is. A további 3 USB-A tárhelyként és közvetlen pendrive-os lejátszásra használható. Kimeneti oldalon analóg RCA vár ránk, ahogy a kisebbik tesónál is. Fontos különbség még, hogy a Munich M1 nem WiFi és Bluetooth képes, csak ethernet aljzaton keresztül használható a Bremen B1 lejátszóval szemben.

 

 

 

 

A Silent Angel Munich M1 streamer komolyabb CPU-t használ (4 Cores 1.5GHz ARM Cortex-A72) és kapott egy ventilátormentes hűtőbordás rendszert, amivel szignifikánsan csökkentik az üzemi hőmérsékletet. Funkciók között is adódik eltérés, ugyanis még az applikáció sem ugyanaz, amivel a Bremen B1-et és a Munich M1-et használni tudjuk. Elég szépen menüpontonként piktogramokkal jelzik, hogy mi és hogyan működik, melyik aljzatok is működnek az adott beállítással, ugyanis kapcsolható, hogy a saját vagy külső DAC-ot használunk-e, milyen mintavételezési beállításokat szeretnénk érvényesíteni és ehhez hasonlók. További streamer funkciók a Spotify Connect, Tidal, Qobuz, HighResAudio, AirPlay 2, Roon Ready, DLNA/UPnP, Amazon Music HD, TuneIn. Fontos kiegészítés, hogy a két streamer elcserélt egymással 1-1 funkciót, mégpedig a Tidal Connect-et és a Roont, ugyanis a Munich M1 nem tud Tidal Connectet, de Roon-t igen, míg a Bremen B1 tud Tidal Connect-et, de Roon-t nem!

 

 

Fontos információ lehet még futómű felhasználás esetén, hogy a Silent Angel Munich M1 PCM 384 kHz-ig támogat AES/EBU, I2S és koax kimeneten, míg PCM 768 kHz-ig az USB kimeneten. A Bremen B1 PCM 192 kHz-et támogat mindegyik digitális kijáraton.

 

 

 

 

Pár hónapja nyüstölöm már a Silent Angel termékeket és azóta ki is jött egy újabb software frissítés a Munich M1-re. Elég egyszerű a feladat, mert a VitOS Orbiter applikáción belül jelzi is a bal oldali menüsor alján, hogy új software érhető el rá és két bökéssel már indult is a letöltés. Szó szerint zenehallgatást közben töltötte le magától a frissítést, és jóformán csak az 1 perces installálás idejére hallgatott el a lejátszó, majd ment tovább minden, mintha mi se történt volna.

 

 

Tehát a különbségek adottak, de mi van ha ez alapján még mindig nem tudja valaki, hogy melyiket is érdemes választani? A tesztelést számtalan különböző rendszerben végeztem, de a cikk írása közben Norma Audio Revo IPA-70B erősítőt és Neat Acoustics SX1 hangfalat használtam. VIABLUE és Titan Audio kábelezés, illetve Silent Angel Forester F1 tápegység volt bekötve mindkét streamer mögé. 1-1 Bastei DC kábellel ment innen a táp a Bremen B1-nek és a Munich M1-nek is, így mindkettő szimultán ment és csak bemenetet kellett változtatnom a Norma erősítőn, hogy halljam a különbséget.

 

 

A nehézség a dologban az, hogy csak UPnP appon keresztül lehet úgy kezelni a két streamert, hogy ne legyen különbség az interfacek között sem. Mivel normális esetben az egyiken Tidal Connecteztem, a másikon meg Roon-oztam, így ez is ad egy egyértelmű különbséget felhasználói élményben és vélhetően hangban is.

 

 

Alapvető karaktere nagyon hasonló a Silent Angel Munich M1 streamernek is, tehát fókuszált, feszes, tiszta, precíz és nagy felbontású. Az A/B teszteléseknél pár különbség előjött a két streamer között, ami elválasztja a két terméket egymástól, de azért nem fekete-fehér módon. A kontraszt mértéke erősebb a Munich-nél, tehát mintha csendesebb sötétségből gyorsabban és határozottabban ugrana elő egy-egy hang, azok rajzolata élesebb és rajzosabb, illetve a közép-felső frekvenciás felcsendülések is közvetlenebbek. Ennek hatása, hogy a presence élmény komolyabb, egy handpan és egy akusztikus gitár valóságosabbnak tűnik a “csilingelőbb” jellege miatt. Szerintem a felső frekvenciás részletezése vagy ‘kiemelése’ jobb lehet az M1-nek, mert még a térábrázolásnál is hallani különbségeket. Távolabbra helyezi úgy a hangszert, hogy közben jobban előjönnek az apró, nesz szerű finomságok. Talán a fény mennyisége növekszik a színpadon és ezt érzékelem, de ezt is szép elegánsan teszi, mert nem erőszakos egy másodpercig sem.

 

 

A Silent Angel Munich M1 streamer extra rugalmassága vélhetően ott nyílik ki csak igazán, ha egy komoly USB bemenetes DAC-ra kötjük. Be is raktam mögé a Norma Audio Revo DS-1 DAC/CD lejátszómat, amiben van USB-B is. Elég durva a különbség így, főleg a térélmény változik jól hallható mértékben. Szélességben és mélységben kitágul a színpad, Buddy Guy énekhangja kerekebb, testesebb és intimebb. Ez így nyilván nagy százalékban a DAC minőségéről is szól, de ami nem mindegy, hogy a futómű a Munich M1 USB-n keresztül, vagy esetleg a Bremen B1 AES/EBU-n. Az M1 USB hangja testesebb és teresebb, a térábrázolás több figyelmet kap, míg a B1 AES/EBU-n jobban fókuszál a közép és felső tartományra, a basszusok terén pedig egy fél lépéssel gyengébbet üt. Nagyon hasonlóak, de az USB opció valóban kifinomultabbnak hat.

 

 

Összességében a Silent Angel Munich M1 streameren jobban érzem azt, hogy a közép és “felsőbb” kategóriát célozza, míg a Bremen B1 a belépő és közép kategória közti szegmenst. Ez hangban is visszaköszön, egy fokkal teljesebb a hangkép, a basszusok artikulációja és jelenléte jobb, a kontraszt és sebesség határozottabb. Futóműként is az említett módon mást kínál már csak az USB-A kimenete miatt is, de a komolyabb CPU és hűtés is lehet egy magyarázat a különbségekre. Funkciókban a Tidal Connect hiánya fájó pont, tekintve, hogy a Bremen B1 pedig tudja, de reménykedem benne, hogy ez egy jövőbeni frissítéssel elérhető lesz. Hangminőség, karakter és fókuszáltság zseniális saját DAC-kal is, de a digitális kimeneteivel jóformán bármeddig tuningolható és így akár indokolatlannak tűnő szettekben is röhögve helytáll.