A Silent Angel tesztjeim kiemelkedően jó hangulatban készültek és ennek a Bremen B1 streamer volt a fő oka! Zseniális ár-érték arányt kínál, ráadásul olyan karakterrel és precizitással, amit egyetlen egy alternatívánál sem tapasztaltam ebben az árfekvésben. Mi van viszont, ha a nagyobbik tesóját rakjuk mellé, a Silent Angel Munich M1 lejátszót?
Ezt a cikket a GedeonAudio.hu portál engedélyével, tartalmi változtatások nélkül közöljük.
A Silent Angel Munich M1 streamer alapvető hozzáállás szempontjából erősen megegyezik a belépő kategóriásnak titulált Bremen B1-gyel, viszont mind a front és hátlap több változást is sejtet. A front panel a Forester F1 táppal megegyező szálcsiszolt alumínium elemből készült, közepén állapotjelző LED pöttyökkel és jobb oldalán a 6.3 mm-es jack fejhallgató kimenettel.
A hátlapon a digitális AES/EBU, koax, I2S kimeneteken túl már egy USB-A portot is kapunk, amin keresztül ráköthető komolyabb DAC, akár MQA képes is. A további 3 USB-A tárhelyként és közvetlen pendrive-os lejátszásra használható. Kimeneti oldalon analóg RCA vár ránk, ahogy a kisebbik tesónál is. Fontos különbség még, hogy a Munich M1 nem WiFi és Bluetooth képes, csak ethernet aljzaton keresztül használható a Bremen B1 lejátszóval szemben.
A Silent Angel Munich M1 streamer komolyabb CPU-t használ (4 Cores 1.5GHz ARM Cortex-A72) és kapott egy ventilátormentes hűtőbordás rendszert, amivel szignifikánsan csökkentik az üzemi hőmérsékletet. Funkciók között is adódik eltérés, ugyanis még az applikáció sem ugyanaz, amivel a Bremen B1-et és a Munich M1-et használni tudjuk. Elég szépen menüpontonként piktogramokkal jelzik, hogy mi és hogyan működik, melyik aljzatok is működnek az adott beállítással, ugyanis kapcsolható, hogy a saját vagy külső DAC-ot használunk-e, milyen mintavételezési beállításokat szeretnénk érvényesíteni és ehhez hasonlók. További streamer funkciók a Spotify Connect, Tidal, Qobuz, HighResAudio, AirPlay 2, Roon Ready, DLNA/UPnP, Amazon Music HD, TuneIn. Fontos kiegészítés, hogy a két streamer elcserélt egymással 1-1 funkciót, mégpedig a Tidal Connect-et és a Roont, ugyanis a Munich M1 nem tud Tidal Connectet, de Roon-t igen, míg a Bremen B1 tud Tidal Connect-et, de Roon-t nem!
Fontos információ lehet még futómű felhasználás esetén, hogy a Silent Angel Munich M1 PCM 384 kHz-ig támogat AES/EBU, I2S és koax kimeneten, míg PCM 768 kHz-ig az USB kimeneten. A Bremen B1 PCM 192 kHz-et támogat mindegyik digitális kijáraton.
Pár hónapja nyüstölöm már a Silent Angel termékeket és azóta ki is jött egy újabb software frissítés a Munich M1-re. Elég egyszerű a feladat, mert a VitOS Orbiter applikáción belül jelzi is a bal oldali menüsor alján, hogy új software érhető el rá és két bökéssel már indult is a letöltés. Szó szerint zenehallgatást közben töltötte le magától a frissítést, és jóformán csak az 1 perces installálás idejére hallgatott el a lejátszó, majd ment tovább minden, mintha mi se történt volna.
Tehát a különbségek adottak, de mi van ha ez alapján még mindig nem tudja valaki, hogy melyiket is érdemes választani? A tesztelést számtalan különböző rendszerben végeztem, de a cikk írása közben Norma Audio Revo IPA-70B erősítőt és Neat Acoustics SX1 hangfalat használtam. VIABLUE és Titan Audio kábelezés, illetve Silent Angel Forester F1 tápegység volt bekötve mindkét streamer mögé. 1-1 Bastei DC kábellel ment innen a táp a Bremen B1-nek és a Munich M1-nek is, így mindkettő szimultán ment és csak bemenetet kellett változtatnom a Norma erősítőn, hogy halljam a különbséget.
A nehézség a dologban az, hogy csak UPnP appon keresztül lehet úgy kezelni a két streamert, hogy ne legyen különbség az interfacek között sem. Mivel normális esetben az egyiken Tidal Connecteztem, a másikon meg Roon-oztam, így ez is ad egy egyértelmű különbséget felhasználói élményben és vélhetően hangban is.
Alapvető karaktere nagyon hasonló a Silent Angel Munich M1 streamernek is, tehát fókuszált, feszes, tiszta, precíz és nagy felbontású. Az A/B teszteléseknél pár különbség előjött a két streamer között, ami elválasztja a két terméket egymástól, de azért nem fekete-fehér módon. A kontraszt mértéke erősebb a Munich-nél, tehát mintha csendesebb sötétségből gyorsabban és határozottabban ugrana elő egy-egy hang, azok rajzolata élesebb és rajzosabb, illetve a közép-felső frekvenciás felcsendülések is közvetlenebbek. Ennek hatása, hogy a presence élmény komolyabb, egy handpan és egy akusztikus gitár valóságosabbnak tűnik a “csilingelőbb” jellege miatt. Szerintem a felső frekvenciás részletezése vagy ‘kiemelése’ jobb lehet az M1-nek, mert még a térábrázolásnál is hallani különbségeket. Távolabbra helyezi úgy a hangszert, hogy közben jobban előjönnek az apró, nesz szerű finomságok. Talán a fény mennyisége növekszik a színpadon és ezt érzékelem, de ezt is szép elegánsan teszi, mert nem erőszakos egy másodpercig sem.
A Silent Angel Munich M1 streamer extra rugalmassága vélhetően ott nyílik ki csak igazán, ha egy komoly USB bemenetes DAC-ra kötjük. Be is raktam mögé a Norma Audio Revo DS-1 DAC/CD lejátszómat, amiben van USB-B is. Elég durva a különbség így, főleg a térélmény változik jól hallható mértékben. Szélességben és mélységben kitágul a színpad, Buddy Guy énekhangja kerekebb, testesebb és intimebb. Ez így nyilván nagy százalékban a DAC minőségéről is szól, de ami nem mindegy, hogy a futómű a Munich M1 USB-n keresztül, vagy esetleg a Bremen B1 AES/EBU-n. Az M1 USB hangja testesebb és teresebb, a térábrázolás több figyelmet kap, míg a B1 AES/EBU-n jobban fókuszál a közép és felső tartományra, a basszusok terén pedig egy fél lépéssel gyengébbet üt. Nagyon hasonlóak, de az USB opció valóban kifinomultabbnak hat.
Összességében a Silent Angel Munich M1 streameren jobban érzem azt, hogy a közép és “felsőbb” kategóriát célozza, míg a Bremen B1 a belépő és közép kategória közti szegmenst. Ez hangban is visszaköszön, egy fokkal teljesebb a hangkép, a basszusok artikulációja és jelenléte jobb, a kontraszt és sebesség határozottabb. Futóműként is az említett módon mást kínál már csak az USB-A kimenete miatt is, de a komolyabb CPU és hűtés is lehet egy magyarázat a különbségekre. Funkciókban a Tidal Connect hiánya fájó pont, tekintve, hogy a Bremen B1 pedig tudja, de reménykedem benne, hogy ez egy jövőbeni frissítéssel elérhető lesz. Hangminőség, karakter és fókuszáltság zseniális saját DAC-kal is, de a digitális kimeneteivel jóformán bármeddig tuningolható és így akár indokolatlannak tűnő szettekben is röhögve helytáll.
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.
A működéshez szükséges cookie-k döntő fontosságúak a weboldal alapvető funkciói szempontjából, és a weboldal ezek nélkül nem fog megfelelően működni. Ezek a sütik nem tárolnak személyazonosításra alkalmas adatokat.
A marketing cookie-kat a látogatók weboldal-tevékenységének nyomon követésére használjuk. A cél az, hogy releváns hirdetéseket tegyünk közzé az egyéni felhasználók számára (pl. Google Ads, Facebook Ads), valamint aktivitásra buzdítsuk őket, ez pedig még értékesebbé teszi weboldalunkat.
Az adatok névtelen formában való gyűjtésén és jelentésén keresztül a statisztikai cookie-k segítenek a weboldal tulajdonosának abban, hogy megértse, hogyan lépnek interakcióba a látogatók a weboldallal.
A személyre szabáshoz használt cookie-k segítségével olyan információkat tudunk megjegyezni, amelyek megváltoztatják a weboldal magatartását, illetve kinézetét.