Nemrég volt alkalmam meghallgatni a Sonus faber Olympica Nova V hangfalat, amelyről egy Brian Hunters podcastban számoltam be, és Marc Phillips kollégámnál pedig a Lumina modellekhez volt szerencsém. Sőt, be kell valljam, korábban mikor saját részre kerestem hangfalat, komolyan szemeztem a Venere S korábbi modellel. Ám a Venere szépsége nem a tipikus Sonus faber hangzást rejtette, ezért végül is nem húztam meg a ravaszt, és más gyártó hangfalát választottam.
Véleményem szerint a Sonus faber hangzás világa olyan, mint egy aláírás. Meleg, és a zeneiségre koncentrál, de megtartja a színeket, a természetességet, és a linearitást. Szerintem a gyártó az utóbbi években sokat fejlődött, és kialakította a csak rá jellemző hangot. Mikor felajánlották, hogy saját rendszeremben meghallgatva írhatok bemutatót az Olympica Nova II-ről, lelkesen beleegyeztem.
Nézzük meg közelebbről:
Amikor megérkeztek a Nova II hangfalak, kicsomagolásuk közben eszembe jutott a Focal Kanta No2-vel kapcsolatos hasonló élményem. Mindkét hangfal ugyanolyan szerényen van csomagolva, ám miután kikerülnek a dobozból rendkívül különlegesek. A kivitel kifogástalan, igazi olasz kifinomultság jellemezte a Nova II-t, míg a Focal esetében sikkes új francia vonalak tárultak elém. Mindkettő igen magas színvonalat képvisel teljesen eltérő stílusban.
Az Olympica Nova II felülete gyönyörű, enyhén textúrált valódi fa erezettel, amelyben egyetlen csavar, vagy rögzítő elem sem látszik. Vizuálison olyan, mintha lebegne, ám ezt csodálatra méltó olasz stílusban teszi. Abszolút modern Sonus fabert látok, aminek megjelenésébe képtelen vagyok belekötni. Olyan vonzó és klasszikus, amire nagyon kevés hangfal képes. Arcugnano-ban nagyon tudják, hogy kell ezt jól csinálni.
Akik ismerik a Sonus faber jellegzetességeket, itt mindent megtalálnak. Hátul keskeny idomba integrált kicsatoló rendszer, amely para-aperiodikus szellőztetés mód, és ők Stealth Ultraflex-nek nevezik. Ívelt kabinet forma, és a látványos húrozás az előlapon. Az új modellek több dicséretet kaptak a szakma részéről, mint korábban bármelyik. Nálunk is megkérdezték a kollégák, hogy megtarthatjuk-e őket?
Az Olympica Nova II hangja:
Ismét párhuzamot vonok a Focal Kanta és a Nova II között, mert hasonlók, de mégis mások. A Kanta modern, letisztult, összességében előre mutató, talán kicsit agresszív hajlamú, és tökéletesen hangolták rá az új formátumok magas tartományának és átütő basszusainak bemutatás módjára. Enyhe V-forma tuning érzékelhető a hangjában, de igen ízlésesen kivitelezve. A Sonus faber Olympica Nova II szintén modern, de más stílusú. A frekvencia menet enyhén lefelé ível, az ultra mély tartomány pedig csekély mértékben emelt. A jól kidolgozott közepekkel kombinálva ez nagyon kellemes hallgatási élményt ad.
A Nova II nem csak a mélyekben, de a sztereó képalkotásban és a felső közép tartomány tisztaságában is jeleskedik. A hangfal képes a felvételek harmonikus szerkezetének bemutatására, olyan mélyre ásva a tonalitásban, amit ritkán hallok más hangfalaktól.
Míg a Kanta a dinamikára, a mély és magas hangokra helyezte a hangsúlyt, a Sonus faber a csodálatos középtartományról szól. Ebben az árkategóriában ez lenyűgöző teljesítmény, ami minden zenei stílusra alkalmazhatóvá teszi. Próbáltam csöves, félvezetős, és hibrid erősítőkkel is, a közép tartománya mindegyikkel magával ragadó, tiszta és csábító volt.
A Nova II enyhén emelt basszus tartománya jó alapokat teremt a bemutatónak. A magas hangok annak ellenére, hogy enyhén lefelé ívelő az átvitel, rendkívül artikulált, tiszta, és felesleges csillogástól mentes. A hang információk tálalás módja sokkal inkább zenei, mint erősítő orientált hallgatási módot tesz lehetővé. A basszus organikus, nem túl feszes, vagy ütős, de lazának sem nevezhető. Úgy fogalmazhatom meg a dolgot, hogy valahol 30-50 Hz környékén támogatja meg a muzsikát, hogy nagyobb figyelmet fordíthasson a többi hangtartományra.
A meghallgatás:
Az összhatás mindig artikulált, soha nem durva, és mindig hihetetlenül tiszta, ami intimitás érzést ad az akusztikus anyagokon. A Punch Brothers, vagy a The Goat Rodeo Sessions lélegzet elállító színorgiával szólal meg, a klasszikus felvételek pedig egyszerűen fenségesek.
Ez a hangolás mód a modern felvételeket jól szolgálja. Napjaink limitált anyagainak durva éleit kissé ellágyítja, így a fényes felvételek is kellemesen hallgathatóvá válnak. A hangolás mód nem erőlteti rá magát a muzsikára, széles zenei skálán jól működik. Inkább a felvétel mélységeibe való betekintéséről szól, amit igen kifinomult módon tár fel.
Aki az utolsó rezdülésre is kíváncsi egy feltáró vagy borotva éles tisztaságú bemutatóban, annak nem javaslom. Akik viszont a felszerelésük helyett a zenét szeretik hallgatni, azok számára áldás. A Sonus faber Olympica Nova II mindent szépen szólaltat meg, de nem úgy, hogy eláztatja mézzel, hanem gondosan kifinomult módon simítja el a durva éleket, hogy többet mutathasson be a zene mondanivalójából és az érzelmekből különösen a közép tartományban, ahol mindez lakozik.
Az erősítő párosítás módokkal kapcsolatban a következő tapasztalataim voltak. Az általam nagyon kedvelt triódás erősítővel is meghajtható. De meg ám! Ebben az erősítés módban a kevesebb watt több tisztaságot és gazdagabb hangzást adott számomra. A hangzás a melegebb oldal felé mozdult el, de az előadás soha nem volt unalmas, vagy túl vékony. A basszus a csöves és a félvezetős erősítőkkel is lendületes maradt, lépést tartott a zene ritmusával, és a dallammal. A félvezetős erősítés sem csökkentette a felső közép és magas hangok varázsát, bár nem ajánlom, hogy kifejezetten csilingelő hangú, vagy magasba húzó erősítőt kössön rá, hacsak nem a fényes hangzás a kifejezett vágya. Egyébként az a tulajdonság, hogy a hangfal erősítőtől függően képes csillogni, számomra kaméleon jellegűvé teszi a szó jó értelmében, mert ezt nem gondoltam volna korábban egy Sonus faberről.
Ítélet:
A Sonus faber az Olympica Nova II-vel bizonyította, hogy a korábbi hangzás stílusát olyanná alakította, ami ügyesen közelebb hozza egymáshoz a hagyományos zenerajongókat és az audiofil hallgatóságot. Nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy mennyire kifinomult a hangja, és milyen lenyűgöző tisztaságú a közép tartománya ahhoz képest, hogy a 10.000 dolláros árkategóriáról beszélünk.
Ha Ön is azt vallja, hogy a zene a középtartományban él, a mélytartalom támogatja, és a magas hangok pedig izgalmassá teszik a hallgatási élményt, akkor ez egy olyan hangfal, amit mindenképpen meg kell hallgatnia.
Írta Grover Neville
2021 december 10.
Forrás és képek: Parttimeaudiophile/Grover Neville
Forrás: Audiophile-szalon.hu