final D8000 Pro Edition high end fejhallgató teszt
bartimex
2023.12.2912:34
A japán székhelyű final céget egyre sűrűbben emlegetik nemzetközi fórumokon, szakmai portálokon és közösségi oldalak komment szekcióiban. Most az egyik legjobb fejhallgatójuk, a D8000 Pro Edition bemutatása következik, a szubjektív gondolatokhoz objektív mérést is mellékelünk. Nem tudjuk, hogy létezik-e jobb síkmágneses fejhallgató, de aki referencia szintet keres, annak valószínűleg ez egy lehetséges végállomás.
A fejhallgatók világa gombamód tempóban nő, új modellek és cégek jönnek folyamatosan. De az abszolút zászlóshajók ligája, ahol titánokkal kell ringbe szállni, továbbra is szellős. Ám aggodalomra semmi ok. A bővülő füles-verzumban tisztán látható, hogy nem kizárólag a komfortos középkategóriát, hanem a maximalistáknak címzett high end kategóriát ugyancsak gazdagítják friss nevek. Az árak emelkednek, de cserébe vajon kapunk-e hozzáadott értéket, technológiát a gyártóktól?
A final D8000 Pro Edition nevében szereplő "Pro" arra utal, hogy professzionális célra, nevezetesen hangmérnökök igényeire tervezték. A D8000-ből három kiadás létezik, ez (árban) a középső helyet tölti be. Alatta található a sima D8000, mely a gyártó leírása szerint inkább a klasszikus zenéket kedvelők ízlését veszi célba. Dinamikai szélességben és térhatásban, a final dokumentációja alapján, még jobb is az alapváltozat. Logikus kérdés: miben más a profiknak szánt verzió?
final D8000 és final D8000 Pro Edition különbségek
Újra átvizsgálták a hangszórót és olyan módosításokat eszközöltek rajta, hogy a hangtisztaságot jobbá tegyék. A final D8000 egyik legmeghatározóbb része az AFDS (Air Film Damping System) nevű technológia, amely meggátolja, hogy a membránréteg a mágnesekhez érjen (ez a kontaktus, pontosabban a miatta kialakuló hangszínezés a gyártó leírása szerint gyakori torzításnövelő probléma számos hagyományos síkmágneses fejhallgatónál).
A final D8000 Pro Edition finomhangolásai az AFDS-t is érintik. Úgy módosították, hogy a füles nagyobb terhelésen még hallhatóbbá tegye a mélyhangokat. A gyártó leírása szerint ez alapozta meg e döntésüket: a professzionális hangstúdiókban, sok esetben hangosabban hallgatják vissza a műsort (egy átlagfelhasználóhoz képest), hogy jobban megfigyeljék a részleteket. A D8000 Pro Edition szemben az alapkiadással, több tisztaságot ígér, ha rock, pop, vagy bármilyen szűkebb dinamikájú zene lejátszására kerül sor.
A fülpárna kivitelén is módosítottak, hogy annak szellőző hab bélése és egyedi szövet kárpitozása segítse a "kellemes textúrát" (a gyártó feltételezhetően zenei textúrára gondolt ez alatt) és az egyenletesebb basszust. Utóbbit annak ellenére, hogy a párnák nem zárják le teljesen a fül körüli részt. Mindez azért érdekesség, mert a levegőt kevésbé elzáró fülpárnák általában gyengébb basszust eredményeznek.
A D8000 és a D8000 Pro Edition mellé is két kábel jár, egy 1,5 m és egy 3 m hosszúságú. Utóbbi a Pro Edition esetében ezüstözött rézvezetőt tartalmaz. A két kábel közti eltérést még röviden ecsetelni fogjuk a Hangminőség c. bekezdésben. Spoiler: az ezüstözöttel jobb hangot kaptunk. Egyébként a hangmérnökök igényeire szabott kiadás fülpárnájának kárpitozása is eltérő: Toray Ultrasuede szövetet alkalmaztak e célra.
Mint egy kémfilmben
A fejhallgató méretes kartondobozban jött hozzánk, melyből egy szövetzsákba bugyolált, matt fekete, Travel Sentry fémkoffert emeltünk ki. Utóbbi láttán rögtön titkosügynöknek éreztük magunkat.
Talán egy picit túlzás ennyire extravagáns kiegészítőt nyújtani egy fejhallgatóhoz, de jó oldala is van. Nem valószínű, hogy ebben tárolva poros vagy karcos lesz a tartalma. Másrészt a (kulcsra zárható) bőröndöt egyedi azonosítóval látták el, elhagyása esetén megkönnyítve az eredeti tulajdonos beazonosítását. A roppant méretű táskában megtaláltuk annak kulcsait, két kábelt és természetesen a fejhallgatót.
Használat közben
A final D8000 Pro Edition fül köré fekvő, nagyméretű fejhallgató. Nem összecsukható és nyitott kivitel, tehát elsődlegesen csendes, nyugodt körülmények között célszerű használni. Japánban készült, amit nemcsak a rajta lévő felirat alapján érzékelünk. A gyártási minőség igényes, a hangszórók masszív alumínium-magnézium házban fészkelnek. A fejpántból fém szárbetét jön elő, amely a kamrák oldalán kattogás nélkül, néma csendben tolható. Úgy mozog, mint kanál a mézben, beállítás után pedig helyén marad.
A hangszórókamrák döntése és forgatása enyhe mértékben lehetséges, a vastag párnákkal kombinálva mindez jól fejhez simuló hatást ad. Mint a legtöbb síkmágneses fejhallgató, ez sem kimondottan pillekönnyű. 523 grammos tömege által robusztus, masszív érzetet kelt kézben tartva. A fejpánt felső részét nem bonyolították túl. Feszes párnázás és bőrkárpit érintkezik a koponya felső részével. A kábelek közül a rövid 3,5, a hosszú 6,3 mm-es Jack dugót tartalmaz a forrás felőli végén.
A fülesbe egyedi, bajonett-szerű idommal kiegészített, kissé nyújtott fejű monó Jack dugók illeszkednek. Csatlakozás után egy mozdulattal rögzítjük, és a helyükön maradnak, rántás esetén előbb esik le a fejhallgató, minthogy a kábel kijöjjön.
Komfort tekintetében dicséretet érdemel a fülpárna. Szellőző bélése által nemcsak a hangoknak, hanem az ember közérzetének is jót tesz. Nem okoz nyomó, feszítő érzetet, továbbá egész jól felveszi az állkapocs, nyak és koponya hajlatainak formáját. Nagy helyet biztosít a fül számára, egy átlagos füllel rendelkező személy nem valószínű, hogy kifogásolni fogja e motívumot.
A fejpánt nem különösebben rugalmas, ezért huzamosabb idő után enyhe nyomás érezhető fentről. Mi azt tapasztaltuk, hogy a fülpárnák sokat átvettek a tömeg elosztásából. Ezért a fejpánt annak egyszerűsége ellenére nem vált bántóvá. Találkoztunk már kényelmesebb, illetve kevésbé észrevehető fejhallgatóval is, ami alatt azt értjük, hogy használat közben a final D8000 Pro Edition éreztette jelenlétét. A síkmágneses fejhallgatók jellemzően nagyobbak és nehezebbek, így a kategórián belül mérlegelve érzékeltük, hogy a final mérnökei sok részletet alaposan átgondoltak. Termékük "nem vált köddé" maradéktalanul, de robusztus kialakításával, vaskos alkatrészeivel mégis szerzett magának tekintélyt.
Teszt körülmények
Alapos bejáratást követően RME ADI-2 DAC FS volt a kritikus meghallgatás alatt használt elektronika. Itt meg kell jegyezni, hogy a Muzix Audio jóvoltából érkezett a szerkesztőségbe egy Lotoo Mjölnir fejhallgató erősítő/DAC/streamer. Azzal is kipróbáltuk a final-t, bizonyára nem meglepő, hogy felülmúlta az RME tudását.
A részletek mennyisége, a frekvenciák egyensúlya és térmélység ábrázolása szempontjából saját D/A konverterünk is kihozta a D8000 Pro Edition profi oldalát. A Lotoo viszont nagymértékben hozzátett ahhoz, hogy érzelmesebb, intimebb hanghatás egészítse ki az élményt. Lazább, természetesebb összképet adott, ráadásul növelte az ottlét érzetét. A D8000 Pro minden előnyös tulajdonságát felfedte saját eszközünk társaságában, de a pontosságot kicsit a szenvedély kárára billentette. Mindebből annyi a tanulság, hogy a final D8000 Pro Edition várakozáson felüli mértékben reagált arra, ha még magasabb minőségű elektronika került mellé. Jelen cikk az RME ADI-2 DAC FS használatával szerzett szubjektív tapasztalatokra fókuszál. A Lotoo Mjölnir cikkjében (mely hamarosan olvasható lesz) folytatásos jelleggel, tovább foglalkozunk még a final D8000 Pro tudásával.
Hangminőség
A final D8000 Pro Edition mellőzte azt az enyhe lassúságot és sötétebb, lágyabb tónust, ami az eddig kipróbált síkmágneses alternatívák zöme nyújtott. Friss, egyenes és mesterien részletező karakterrel tárta fel alegapróbb, szinte jelentéktelen zenei összetevőket egyaránt. Miközben finoman kibontotta a különböző irányú, dinamikájú és hangszínű motívumokat, stabil, magabiztos basszust tett azok alá. A mélyhangok nem domináltak, kellemes harmóniában mozogtak a többi frekvencia mellett. Ritka kombinációját kaptuk sebességnek és testességnek.
A mélyhangok integritásának feltérképezésére olyan zenét hallgattunk, amit a klasszikus rajongóknak felesleges bemutatni: Vivaldi - A Négy Évszak albumát, ráadásul a zseniális Claudio Abbado vezénylésével, a London Symphony Orchestra kíséretében. Többször is végig hallgattuk a "Tél - I. Allegro non molto" c. számot, figyelve a vonósok árnyalatait, basszusait. A final D8000 Pro könnyedén táncoltatta a mélyebb hangokat és a váratlan, drámai csúcspontoknál zuhatag módjára szabadította fel a zenekar energiáit. Fantasztikus mértékben átjött a hangszerek részletessége és a zene rendkívül magas érzelmi töltete. Hangfal és fejhallgató kategóriában is csak kevés olyan járt eddig a szerkesztőségben, ami ennyire elsöprő és intenzív módon adta vissza Vivaldi mesterművét. Tehát ez a fejhallgató klasszikus zenére is bátran bevethető.
A vadabb stílusok kedvelői, különösen rock fanatikusok számára talán felesleges bemutatni a Linkin Park banda egyik alapművét képező "In The End" c. számot és annak zseniális átvezetőit. A rappelés jellegű "dalszöveg" alatt izmos, nehéz ütemeket adott a fejhallgató, de nem tette azokat feltűnően pumpálóvá. A refrén alatt még inkább kontrollált és kiegyensúlyozott energia elosztás volt tapasztalható. Chester keserű érzelmekkel átitatott hangja, a zúzós gitárkíséret és a bőségesen kezelt cintányér is egyenlő mértékben, egymásra licitálás nélkül jött át.
A zsánertúra nem ért véget, Post Malone - Wow. című nótája segített hiphop vizekre evezni. A basszus gazdagon textúrált volt, minden vibráció részletesen és pontosan jelent meg. Nem kimondottan audiofil mű, inkább autómélyláda kínzásra ideális, de final állta a sarat és az örvénylő, dühöngő mély frekvenciás részletek mellett az effektekre, ide-oda mozgó digitális részletekre is ügyesen rámutatott. Az énekes sávjára nem kevés autotune-t pakoltak, ami egyes fejhallgatókon hűvös, éles, bántó hatást okozott. A final levette ezt az élt, de közben mégis artikulált, textúrált maradt.
A legnagyobb meglepetést Oscar Peterson - We Get Requests c. jazz albuma váltotta ki, azon belül is a Quiet Nights Of Quiet Stars (Corcovado). A színpad kissé szűk volt, de a hangszerek szerfelett élethűen, mesteri dinamikával rajzolódtak ki. Minden zongorabillentyű leütés kapott egy kis tömeget és szilárdságot. Csukott szemmel nem okozott nehézséget elhinni, hogy a bőgős tőlünk fél méterre pengeti húrjait. Igaz, hogy a We Get Requests kifogástalan minőségű album, ergo, ha nem pocsék a hangrendszer, jól szól. A final abban lépett túl egy mezei fejhallgató korlátain, hogy a mű legmélyebb, leginkább elásott tónusait is lazán, természetesen adta át. Ha feljebb emeltük a jelszintet (hangerőt), a zene úgy nyílt ki, mint egy interaktív festmény, melynek összetevői széthúzhatók oldalra és a befogadó felé is.
Megjegyzés: az OFC és ezüstözött OFC kábel közül inkább utóbbit alkalmaztuk, jobb részlet szeparációt és térábrázolást tett lehetővé. A rövid, tiszta rézvezetőt tartalmazó kábellel egyenetlenség és lágyság hallatszott a kevésbé fókuszban lévő magas frekvenciás részletekben. Az ezüstözött kábelre váltva frissebb, élőbb és levegősebb hangélmény volt az eredmény. Természetesen ízlésfüggő is, hogy kinek melyik nyeri el tetszését, mert van, akinek jobban tetszik a lágyabb, kevésbé fókuszált hangkarakter.
1 kHz-ig szép linearitás figyelhető meg. 2-4 kHz körül beesik a görbe 10 dB mértékben, de 7 kHz-től újra magabiztosan útra kel a friss és részletes magasabb frekvenciák érdekében. Ritka, hogy egy fejhallgató 20 Hz-en ennyire stabil maradjon. Ezeket a méréseket az ezüstözött kábellel végeztük.
Szkeptikus olvasók szokták jelezni, hogy amíg nincs mérhető különbség kábel és kábel között, addig nem „hisznek benne”. Tessék megfigyelni a final D8000 Pro Edition ezüst (pontosítva: ezüstözött réz) és réz kábelek közti eltérést, itt elég egyértelműen látható, bár főleg a 100 Hz alatti, valamint 3 és 10 KHz körüli frekvenciákat érinti egy, másfél dB értékben… de attól még ott van.
Alternatívák
A Meze Audio ELITE izgalmas vetélytárs, mely összességében kissé érzelmesebb, puhább tónust képvisel. Aki biztosra akar menni, annak érdemes saját zenékkel mindkét fejhallgatót meghallgatni. A final mellett szól a hitelesebb magas frekvencia kezelés és megnövelt transzparencia, az ELITE pedig ebben a kontextusban kissé kényeztetőbb, komfortosabb hangja miatt méltó említésre. Másik erős név a Focal Utopia (2022). Az egyik legjobb a dinamikus hangszórós kategóriában. Viszont annak illeszkedése még feszesebb, ezért szintén tanácsos kipróbálni, rászánni legalább 20-30 percet a komfort megállapítására vásárlás előtt.
Végszó
Nem ismerjük a világon létező összes síkmágneses fejhallgatót. Csak abból tudunk kiindulni, amit eddig mértünk, láttunk, hallottunk. Erős a felhozatal, ezért a final D8000 Pro Edition pozícionálása nehéz… kellene, hogy legyen. De közben nem az. Akik készítették, egyértelműen tudták, hogy mit akarnak. Az eredmény egy fejhallgató, ami kiegyensúlyozott és (ha a műsor, elektronika is jó) magasabb terhelésen nem olyan fárasztó, mint számos riválisa. Egységesen adagolja a térhatást, réteg szeparációt és frekvencia egyensúlyt. Nincsen túlbuzgó hatása, lelkifurdalás nélkül írható le, hogy természetes hangú. Rendhagyó egyvelege egy luxuscikknek és zeneipari igáslónak.
Negatívumként legfeljebb annyi, ha feltétlenül muszáj említeni olyat, hogy a kábel lehetne rugalmasabb, a fejpánt pedig picit puhább, de az is igaz, hogy tartósságot sugall. Az ár valószínűleg sokak számára húzós, de itt a jó öreg hangfalas párhuzamot vesszük elő. Hagyományos hifi rendszer, ami ilyen integrált és teljes hangzásra képes, még sokkal többe fog kerülni. És azok közül, amit eddig teszteltünk, egyik síkmágneses fejhallgató sem tudta így keverni az intimitást, basszus textúrát, jelenlét érzetet és terhelhetőséget, illetve hosszú távú hallgathatóságot. Kipróbálása nem kizárólag hangmérnököknek ajánlott, hanem bárkinek, aki a fejhallgatós élményt az elnöki lakosztály felől szeretné megközelíteni.
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.
A működéshez szükséges cookie-k döntő fontosságúak a weboldal alapvető funkciói szempontjából, és a weboldal ezek nélkül nem fog megfelelően működni. Ezek a sütik nem tárolnak személyazonosításra alkalmas adatokat.
A marketing cookie-kat a látogatók weboldal-tevékenységének nyomon követésére használjuk. A cél az, hogy releváns hirdetéseket tegyünk közzé az egyéni felhasználók számára (pl. Google Ads, Facebook Ads), valamint aktivitásra buzdítsuk őket, ez pedig még értékesebbé teszi weboldalunkat.
Az adatok névtelen formában való gyűjtésén és jelentésén keresztül a statisztikai cookie-k segítenek a weboldal tulajdonosának abban, hogy megértse, hogyan lépnek interakcióba a látogatók a weboldallal.
A személyre szabáshoz használt cookie-k segítségével olyan információkat tudunk megjegyezni, amelyek megváltoztatják a weboldal magatartását, illetve kinézetét.