Töretlen népszerűségnek örvendenek a zsebméretű, bárhova vihető zenelejátszók (DAP), köszönhetően az okostelefon jellegű felhasználói élménynek, miközben többségük remek hangminőségben kínálja a rajta tárolt zenét. Az iBasso DX260 járt szerkesztőségünkben, egy naprakész fenevad az 500 000 Ft alatti mezőnyben.
Mit tud az iBasso DX260?
Főbb funkcióit tekintve hordozható zenelejátszó, digitális futómű és USB DAC. Zsebre vágva út közben történő zenehallgatást tesz lehetővé. Szobai környezetben az is lehetséges, hogy az iBasso dedikált SPDIF kimenetét egy koaxiális bemenetű D/A konverterhez csatlakoztassák. Támogatja a gyorstöltést, amennyiben zenét másolunk rá, akár az USB 3.1-nek megfelelő sebességgel is fogad fájlokat.
Mennyi zene fér el rajta? Beépített memóriája mindössze 64 GB, de az inkább alkalmazások tárolására szolgál. Legfeljebb 2 TB kapacitású micro SD kártyákat képes fogadni, ami bizonyára a legtöbb zenegyűjtőnek kielégítő. Mit játszik le? A manapság elterjedt (sztereó) formátumokból szinte bármit, részletes lista cikkünk záró oldalán olvasható. Ha feltétlenül muszáj hiányolni valamit, akkor (vitatott létjogosultságú) MQA, vagy ISO kiterjesztés egyelőre nincsen a támogatottsági listáján. Viszont a natív DSD (DSD256-ig) és PCM (legfeljebb 768 kHz/32 bit mintavételezési frekvenciával) adott. Hozzá kell tenni, hogy a koaxiális kimenet "csak" 384 kHz/24 bit, illetve DoP DSD128 jelfolyamot képes küldeni. Mindez egy alumínium készülékházban ölt formát, amelyen 5 col képátlójú Sharp IPS kijelző jeleníti meg a menürendszert, albumborítókat és egyéb alkalmazásokat.
Miben új?
Az iBasso DX260 a korábban bemutatott DX240 utódja. Hardveres, funkcionális és esztétikai részletein elvégeztek néhány apró módosítást, melyek közül most áttekintünk néhányat. Elhagyták az ívelt hátlapot, helyette szögletes formatervet alkalmaztak. Korábban 2,5 mm-es szimmetrikus Jack kimenetet alkalmaztak, de ezúttal a szélesebb körben elterjedt 4,4 mm-es Pentaconn mellett döntöttek. A hátsó oldal bal felső sarkában lévő csavarokat eltávolítva könnyebb hozzáférni az akkumulátorhoz, amennyiben évek múlva annak cseréje szükségessé válik. Az előd ESS DAC chipet használt, amely helyett ezúttal összesen nyolc, mátrixba rendezett CS43198-ra bízták a digitális/analóg konverziót. A jel/zaj viszony (DX240-hez viszonyítva) 125-ről 133 dB-re, a teljes harmonikus torzítás pedig -114-ről -123 dB-re módosult. A Qualcomm 660 SoC megmaradt, viszont a gyártó egyik leghangsúlyosabban közölt frissítése, hogy újra cserélték az FGPA-t.
Az iBasso így jellemzi 2.0 verziójú FGPA-MASTER 2.0 rendszervezérlőjét: "Többéves algoritmusfejlesztés után az FGPA-Master elérkezett a 2.0 generációhoz. A hangrendszer vezérlőjeként közvetlenül az SoC felől igényli az adatot és meghatározó szerepet tölt be a hangreprodukcióban és a jelintegritás megőrzésében. Minden audio órajelet két NDF femtomásodperc pontosságú oszcillátorral időzít és generál, hogy egy teljesen szinkronizált, egyetlen órajeles forrást valósítson meg. Az FGPA-Master 2.0 emellett pikomásodperc pontosságú vezérléssel rendelkezik, beállítja a DAC órajelét, adatát és kiépíti a FIR szűrőt." A 2. generációs FGPA-MASTER működését az alábbi ábra illusztrálja. A FIR szűrő egyéb feladatairól és előnyeiről további leírás és szemléltető grafika található az iBasso honlapján.
Az DX260 két operációs rendszert tartalmaz. A felhasználó tudja eldönteni, hogy melyiket szeretné használni. Az Android 11 nyitottságával megadja a külső alkalmazások telepítésének és futtatásának lehetőségét, továbbá az internet alapú szolgáltatók kényelmes használatát. A Mango OS, mint második operációs rendszer Linux alapú, és zárt. Kifejezetten zene lejátszásra optimalizálták, a WiFi és Bluetooth funkciók alatta nem bekapcsolhatók. A gyártó leírása szerint kisebb mértékű EMI (elektromágneses interferencia) valósul meg Mango OS futtatásakor és a zenehallgatási élmény tisztább.
Küllem
A korábban bemutatott iBasso hordozható zenelejátszókat kerekített sarkok és minimalista forma jellemezte. Azokhoz képest a DX260 szögletesebb, hegyes sarkokkal és aszimmetrikus alakkal. Érzékelhetően jobbkezesek számára készült, ők értékelni fogják, hogy a jelszint vezérlő (hangerő szabályzó) pont hüvelykujjra esik. Alatta sorakozik három átlós gomb, melyek zenei navigációra szolgálnak. Szerintünk diszkréció szempontjából előnyös, hogy korábbi arany potmétert ezüstszínűre cserélték.
Egy kis díszítés azért van, hogy az összkép ne legyen túl egyhangú. Alulra került a 3,5 mm-es Jack és 4,4 mm-es szimmetrikus Pentaconn kimenet, melyek körül aranykarika díszeleg. Ezeket leszámítva nincs látványos dekoráció, amennyiben a hátlap rögzítőcsavarjait tartalmazó, bordás fémlapot nem számítjuk bele. Fent fészkel egy második 3,5 mm-es Jack csatlakozó, mely SPDIF kimenetet biztosít külső DAC számára. Mellette találjuk a töltésre és számítógépes kapcsolatra szolgáló USB csatlakozót, továbbá a micro SD kártyarekeszt.
A dobozban lévő tartozékok részét képezi egy USB-C és egy 3,5 mm-es Jack - RCA csatlakozós koaxiális, valamint egy bejárató kábel. Utóbbi a gyártó leírása szerint azt a célt szolgálja, hogy "a DX260 a kondenzátorok formázásával és elektronikus alkatrészek stabilizálásával elérje a benne lévő teljes potenciált". Felhasználói kézikönyvében 100-200 óra járatást javasol az iBasso, de egyáltalán nem kötelező ehhez az említett kábel használata. A hagyományos használattal is megtörténik a bejáratás (vagy ahogy a cég fogalmaz, beégés) folyamata. Szintén mellékelt tartozék egy karcok ellen védő fólia a kijelzőhöz, valamint egy átlátszó TPU védőtok. Amit egyesek hiányolhatnak, hogy bőr, vagy bőrhatású alternatíva is legyen a csomagban, ami jobban illene ehhez a kategóriához. A TPU is hatékonyan véd, bár kissé visszavesz a prémium érzetből.
Használat közben
Az iBasso DX260 gyerekjáték mindenkinek, aki elsajátította már Android rendszerű okostelefon használatát. Ugyanazt a menükiosztást kaptuk, mint a DX240 kipróbálásakor. Új állapotában csak néhány létfontosságú alkalmazást tartalmaz, beleértve a Mango Player nevű alkalmazást. Utóbbi hasonlít az azonos nevet viselő második operációs rendszerhez, csak kicsit csinosabb gombkiosztással és átvezető animációkkal. A zenelejátszóhoz és általános készülékfunkciókhoz számos beállítási lehetőség tartozik, melyeket itt nem sorolunk fel tételesen, de néhány közülük határozottan említést érdemel.
Külön menüpontba helyezték a hanggal kapcsolatos opciókat. Utóbbiban be tudtuk állítani a jelszint (hangerő) korlátozását, hogy egy bizonyos százalék fölé ne menjen. Ugyanitt sorakoztak a digitális, valamint FIR szűrők, melyek nem változtatták meg gyökeresen a hangzást, de érzékenyebb fejhallgató/hangrendszer esetén apró mértékben módosítottak a részletességen. Azt is be tudtuk állítani, hogy kikapcsolt kijelző mellett a fizikai gombok és jelszint vezérlő (hangerő szabályzó) reagáljanak-e. Az akkumulátor üzemidőt leginkább az befolyásolta, hogy milyen Gain beállítás (Low vagy High), illetve kimeneti üzemmód (rögzített vonalszintű vagy variálható) volt aktív. A gyártó minimum 11,5, legfeljebb 26 órát ígér egy feltöltéssel, a tényleges időtartam a lejátszott műsortól és az IEM/fejhallgató jellegétől ugyancsak függött. PD gyorstöltővel nagyjából 2 óra alatt töltődött 0-ról 100%-ra az akkumulátor.
A fenti képek a Mango Player felületéről készültek, melynek menüpontjai kevésbé csinos grafikával, de megtalálhatók a Linux-alapú Mango operációs rendszerben is. Minden funkciót és navigációs lehetőséget tartalmazott, ami manapság egy korszerű lejátszóprogramtól elvárható. USB DAC módban még azt is el tudtuk dönteni, hogy töltsük-e az akkumulátort a számítógéphez történő csatlakoztatás után. Ugyanitt elhelyezték a Bluetooth DAC funkciót, ami azt jelenti, hogy az iBasso kétirányú Bluetooth kommunikációval rendelkezett. Külső eszközről is fogadta a jelet, valamint füles vagy vezeték nélküli hangrendszer felé ugyancsak képes volt továbbítani az épp lejátszott műsort. Bluetooth DAC módban csak AAC és SBC kodek támogatást nyújtott.
1. Megjegyzés: Korábbi DAP tesztek során találkoztunk olyan funkciókkal (LDAC kodek támogatottság Bluetooth kapcsolatnál, Apple AirPlay ), melyek a DX260-ból kimaradtak. Tudva azt, hogy a gyártó inkább hangminőségre próbált fókuszálni, számunkra érthető volt, hogy miért hagyott ki bizonyos kényelmi funkciókat, melyek a Bluetooth vagy WiFi köré épülnek.
2. Megjegyzés: aki telefonról szeretné vezérelni az iBasso DX260-at, mint médiaszervert, megteheti többek között a HiBy Music alkalmazás telepítésével. Utóbbi egyedüli "hátránya", hogy Mango operációs rendszer alatt nem futtatható, aktív WiFi kapcsolatot igényel, de a kényelemért cserébe nincs panasz.
A Sennheisertől megszoktuk, hogy minőségi elektronikával és műsorral életteli énekhangokra és lenyűgöző térhatásra képes. Yuja Wang - Ravel c. albumát hallgatva fejünkben virtuális koncertterem épült fel. A zongora kristálytisztán és holografikusan jelent meg. A kísérő zenekar minden egyes hangszerét egyértelműen meg tudtuk különböztetni. Nem hangfalakból szólt a zene, ennek ellenére a szellős, mély térhatás segített elképzelni a villámkezű zongoristanőt a zürichi Tonhalle falai között, ami kimagaslóan jó akusztikájáról ismert. Egyszerűen hibátlan volt a hangélmény, fantasztikus részletességgel kaptuk vissza Ravel munkáit.
2016 óta több számos DAC-os fejhallgató erősítő és DAP társaságában hallgattuk a HD 800S-t. Úgy érzékeljük, hogy az utóbbi években jelentős fejlődés következett be az 500 000 forint alatti DAP világban, sikerült megközelíteni egy olyan hangszínpadot és mikro-dinamikát, ami 5-10 éve inkább a milliós szintet jellemezte. Ezt a véleményt csak tovább erősítette a DX260. Kíváncsiságból Marcus Miller - Papa Was A Rolling Stone c. számát meghallgattuk az iBasso és egy RME ADI-2 DAC FS kimenetéről is. A részletek elhelyezésével és a virtuális térmélységgel szinte pontosan ugyanazt nyújtotta az iBasso, mint referencia asztali D/A konverterünk, ami lenyűgöző. Ha alaposan figyeltünk, az RME finomabban, természetesebben ábrázolta a cintányérokat és a dinamikus részleteket (lábdob, basszusgitár). Aztán kicsit állítgattunk az iBasso digitális szűrőin és sikerült még közelebb férkőzni az RME szintjéhez. Hozzá kell tenni, hogy ez az összemérés nem volt teljesen igazságos, mivel az ADI-2 nem tartalmazott lejátszót és akkumulátort. Az viszont mindenképpen elgondolkodtató, hogy zsebméretű eszközzel 80-90%-ban megközelíthető egy high end, széles körben elismert asztali eszköz hangzása.
Hangminőség (64 Audio Fourté)
Az amerikai 64 Audio referencia fülmonitorjával is kiegyensúlyozott, rendkívül részletes hangzást kaptunk. A Quizas, Quizas, Quizas bevezetőjében könnyen észrevettük a hárfa halk pendüléseit, a fuvola finoman úszó hangját és a hullámzó, romantikus vonós kíséretet. Szellős tér volt a hangszerek, illetve hangszer csoportok között, így a részletek nem mosódtak össze. Porter hangsávja markáns volt, de nem túl erőszakos. Olcsóbb DAP/fülhallgató kombinációk esetében előfordult, hogy az énekhang magas frekvenciái, a sziszegős mássalhangzók zavaróan élesen jelentek meg, különösen, amikor az énekes lelkesebbé vált. A Fourté józanul, felesleges kozmetika nélkül kezelte a vastagabb magas hangokat is, így az eredmény színezetlen maradt. A zene információtartalmából és karakteréből nekünk nem hiányzott semmi.
Alternatívák
Aki az iBasso tudása legjavát szeretné, annak a DX320MAX képez alternatívát (a sima DX320 e sorok írásakor nem kapható). Még nem teszteltük, de izgalmas lenne összevetni a DX260 és DX320MAX lejátszókat olyan fülessel, mint a 64 Audio Fourté vagy final D8000 Pro Editon. Ha a DX260-hoz árban közelebbi DAP kihívót kell megnevezni, akkor érdemes elolvasni a FiiO M15s tesztjét.
Végszó
Az iBasso hatékonyan finomított a korábbi receptjén. Az eredmény egy jól kihasználható eszköz, mely utazás során és komolyabb hifi rendszerbe illesztve egyaránt helytáll. Aki félmillió forint alatt keres egy USB DAC funkcióval rendelkező, nem kizárólag Android alapokat nyújtó hordozható zenelejátszót (ami digitális futóműként szintén bevethető), annak érdemes kipróbálnia. A kerekített szélű forma fogása szerintünk jobb volt, de műszakilag ezúttal is bőséges lett az eredmény. Néhány apróság (Apple AirPlay, LDAC) kimaradt a tudástárából, de még így is meglehetősen komplex eszközt bocsátottak útjára a tervezők.
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.
A működéshez szükséges cookie-k döntő fontosságúak a weboldal alapvető funkciói szempontjából, és a weboldal ezek nélkül nem fog megfelelően működni. Ezek a sütik nem tárolnak személyazonosításra alkalmas adatokat.
A marketing cookie-kat a látogatók weboldal-tevékenységének nyomon követésére használjuk. A cél az, hogy releváns hirdetéseket tegyünk közzé az egyéni felhasználók számára (pl. Google Ads, Facebook Ads), valamint aktivitásra buzdítsuk őket, ez pedig még értékesebbé teszi weboldalunkat.
Az adatok névtelen formában való gyűjtésén és jelentésén keresztül a statisztikai cookie-k segítenek a weboldal tulajdonosának abban, hogy megértse, hogyan lépnek interakcióba a látogatók a weboldallal.
A személyre szabáshoz használt cookie-k segítségével olyan információkat tudunk megjegyezni, amelyek megváltoztatják a weboldal magatartását, illetve kinézetét.