Az iFi merészen úgy döntött, hogy létrehozza eddigi legjobb minőségű mini DAC eszközét. A GO bar Kensei a korábban bemutatott, sima GO bar prémium változata. Utóbbitól eltérően nem alumínium, hanem acél házzal rendelkezik és tartalmazza a JVCKENWOOD vállalat K2HD technológiáját. Állítólag a digitalizálás során elveszett adatot képes visszaállítani, hogy az eredmény jobban megközelítse az eredeti analóg mesteranyag hangminőségét. Merész vállalkozás, mi sült ki belőle?
K2: digitális mentőakció
Az iFi GO bar Kensei azoknak készült, akik a lehető legkisebb, de hangminőségben felsőbb kategóriába tartozó, D/A konverterrel egybeépített fejhallgató erősítőt keresik. A gyártó közleménye alapján 18 hónapon keresztül dolgoztak közösen a JVCKENWOOD csapatával, hogy a K2HD technológiát sikerrel beágyazzák a szóban forgó eszközbe. Az eljárást eredetileg a japán Victor Studio mérnökei hozták létre, mert elégedetlenek voltak a digitálisan létrehozott művek érzelmi mélységével, hiányolták azokból az életteliséget. Azt tűzték ki célul, hogy gazdag és természetes harmonikusok jelenjenek meg a steril digitális hangokból, hogy a végső élmény organikus legyen. Érdekesség, hogy a K2 támogatással rendelkező mini hifi rendszerek, CD lejátszók és K2 HD CD lemezek kuriózumnak számítanak az elhivatott albumgyűjtők köreiben.
Az adatveszteség minden CD specifikációnak megfelelő master anyag esetében adot, nem is beszélve az olyan internetes zeneszolgáltatók műsorairól, mint (többé-kevésbé a TIDAL és) a Spotify. Utóbbi komplett könyvtára az iFi leírása alapján jelenleg 44,1 kHz/16 bitre van tömörítve. A K2 feldolgozás során 192 kHz/24 bites felskálázásra kerül sor, a hullámforma korrekciója pedig idő (és nem frekvencia) tartományban történik meg. Izgalmas háttérinformációk, de mi a korábban kipróbált felskálázó eszközökkel elég vegyes tapasztalatokra tettünk szert. Éppen ezért töltött el minket kíváncsisággal, hogy a K2HD vajon mennyire teszi majd "természetesebbé" a hangélményt. Máris rátérünk, de előtte jöjjenek az iFi GO bar Kensei főbb szolgáltatásai!
Ez is Go bar, habár…
Az iFi GO bar Kensei ugyanolyan bemenetekkel és kimenetekkel rendelkezik, mint a korábbi cikkben bemutatott és Ajánlott Vétel cédulával jutalmazott, sima GO bar. USB-C csatlakozót találunk rajta, melyhez mobileszközt vagy számítógépet fogad. Kimenetet illetően 3,5 mm-es Jack és 4,4 mm-es Pentaconn közül tudunk választani. Nem kötötte orrunkra az iFi, hogy pontosan mit módosítottak az áramkörön, de az bizonyos, hogy a Kensei kiadás tartalmazza a már említett K2HD technológiát, továbbá a jitter csökkentésért felelős órajele is precízebb működésű, mint a sima kiadásé. Fentebb esett szó a japán acélház alkalmazásáról (az alapváltozat alumínium külsővel rendelkezik), illetve a drágább modell tápegységén is javítottak. E sorok írásakor a GO bar Kensei DAC 180 000 forint körül kapható, így jelenleg Magyarországon megközelítőleg 80%-kal drágább, mint az alapkiadású GO bar.
Kicsomagolás
Az iFi GO bar Kensei japán befolyását kedves gesztussal, egy bambusz dobozkával koronázták meg készítői. Az apró ládika tetejét gravírozott minta díszíti, japán és angol feliratokkal jelezve tartalmát. Kétségtelenül egyedi részlet, ilyen kiegészítőt korábban egyik tesztalanyunkhoz sem mellékeltek. Az apró doboz tetejét eltolva pillanatokon belül előkerült a szivacsrétegbe ágyazott D/A konverter és annak tartozékai. Utóbbiak között találtunk egy Lightning-USB C és egy mindkét végén USB-C kábelt, amihez USB A-C átalakítót is csomagoltak. Fekete bőrtokot is találtunk, az eszköz használaton kívüli tárolására.
Küllem
Színezetlen acélházával az iFi GO bar Kensei teljesen más minőségi szintet képviselt, mint alapkiadású rokona. Apró méretéhez 65 grammos tömeg társult, amitől kézben tartva meglehetősen masszív, prémium érzetet keltett. A szálcsiszolt ház elegánsan visszaverte a fényt, ezáltal kifejezetten kellemes érzés volt ránézni. Hasonlóan a csatlakozókhoz, a kistestvérrel megegyező kiosztású gombokkal találkoztunk (viszont a korábbi, matt alumínium helyett tükörsimára polírozták azokat). A jobb oldalon lévő plusz és mínusz jelű gomb jelszint vezérlésre (hangerőszabályzás) és szűrőmódválasztásra szolgált. Legfelülre került egy beállítógomb, amellyel az XSpace, XBass, K2HD módok közül tudtunk léptetni (és belépést engedett a digitális szűrőválasztó módba is). A tetőn lévő számok, illetve az azok mellett lévő LED az aktuális mintavételezési frekvenciát mutatta. A plusz vagy mínusz jelú gomb megnyomásával az aktuális jelszintet is láttuk, ekkor az összes LED egy sorban, csúszka jelleggel mutatta a hangerősséget.
Használat közben
A GO bar Kensei kiegészítő program (driver) telepítés nélkül is gondtalanul működött Windows operációs rendszerű számítógéppel és természetesen Mac OS rendszerekkel egyaránt. Próbaképpen iPhone kimenetéhez csatlakoztattuk, mely hasonlóan zökkenőmentes módon ismerte fel. A tesztelés során kifogástalanul tette a dolgát. Itt meg kell jegyezni, hogy filmek és videójátékok hangsávjait is ajakszinkronkéséstől mentesen tudta megjeleníteni, ami mozifalóknak vagy keménymagos gamereknek számottevő lehet.
Az eszköz huzamosabb ideig tartó zenehallgatás esetén alaposan átmelegedett, de nem aggasztó mértékben. A fizikai jellemzők közül legfeljebb két apróságba tudtunk belekötni. Ezek közül az oldalsó iEMatch kapcsoló volt az egyik. Prímán működött, de kissé akadozós műanyag jellegével szerintünk elütött a prémium acélház minőségétől. Másik részlet (ami már inkább szőrszálhasogatás), hogy a bőrtokba csak használaton kívül, kábelmentesen fért be a DAC. Pedig valószínűleg sokan lesznek, akik karcoktól, ütődésektől védeni szeretnék utazásaik során (zenehallgatás közben is) a Kensei elegáns acélházát.
Megjegyzés: itt-ott fellelhetők kifejezetten e célra való GO bar tokok az interneten, reméljük, hogy idővel Magyarországra is jönnek.
Hangminőség
Az iFi GO bar Kensei gazdag részletességgel és remek általános frekvencia egyensúllyal jelenítette meg jól ismert, tesztelésekhez használt zeneszámainkat. Mint minden fejhallgató erősítővel kombinált USB DAC esetében, ezúttal is jelentős mértékben befolyásolta a végeredményt a választott fül illetve fejhallgató. Rövid ideig Sennheiser HD 620S volt fő társasága, de a kettő valahogy túl nyers tónust eredményezett, ezért átnyergeltünk egy 64 Audio A4s fülmonitorra. Utóbbi magasabb kategóriát testesített meg, de az iFi rendkívül árnyalt basszust és finoman kontrollált térbeli részleteket tett vele hallhatóvá.
Kíváncsiságból egy Windows operációs rendszerű laptop beépített hangkártyájához viszonyítottuk az iFi GO bar Kensei karakterét, de másodperceken belül utóbbi javára billent a mérleg. Az integrált hangkimenet puffogó, nehéz basszusa elnyomta a többi részletet, Eliane Elias - I Thought About You c. művénél pedig kifejezetten kellemetlen, éles és vastag magas frekvenciás élekkel szólalt meg az énekesnő hangsávja. Az iFi hangkimenetére váltva egyértelműen pontosabb és finomabb dallamossággal megjelenő basszust kaptunk, a vastag, nehéz kontraszt helyett pedig lazasággal, természetesebben és jobb jelenlétérzettel bontakozott ki az ének.
Tesztelés közben próbáltunk saját memóriánkra támaszkodva megállapítani, hogy mennyire sikerült meggyőzőre tesztalanyunk hangkaraktere. Az összképpel ezen a ponton még nem voltunk egészen megelégedve. Igaz, hogy egy átlagos alaplapi hangkártyához képest pontosabb és részletesebb hangélményt kaptunk, de az átütő valóságérzet és neutralitás, melyet az iFi beharangozott, ismeretlen okból elmaradt. Nem kellett sokáig várni, hogy meglegyen a kakukktojás. Kicseréltük a gyártó által mellékelt darabot egy KáCsa KCO-U-Ag USB A-C kábelre, melyben magas tisztaságú OCC ezüst vezető volt az adatcsatorna vezetője. Ez az egy kiegészítő sokkal természetesebb hangzást eredményez, pihentetőbb magas frekvenciás tónusokkal és mélyebb atmoszférával. Ráadásul a halk, félreeső részletek és a hangszerek a vízszintes színpadon is jobb szeparációval, tagolódással mutatkoztak meg. Minél többet cserélgettünk, annál egyértelműbbé vált, hogy a gyártó által mellékelt alapkábellel zavaróbb, torzabb összképpel jelent meg a zene.
A kakukktojás kizárásával már csak annyi dolgunk maradt, hogy hátra dőljünk és figyeljük a zenei részleteket. Az iFi GO bar inkább prémium kategóriába férkőzött, ezért joggal vártunk el tőle finom, elmélyült zenehallgatásra alkalmas hangkaraktert. Megfelelően magas felbontású fülhallgatóval ezt hiánytalanul rendelkezésre bocsátotta, megfelelve a kritikus elvárásoknak. Cassandra Wilson - Red Guitar c. számát hallgatva minden hangszer szépen elhatárolódott egymástól, az énekhang kitűnő fókusszal és közvetlenséggel, a fejünk közepén rajzolódott ki. Életszerű arányokkal, egy előadás energiájával született meg a zene, csak nem a testben, hanem a két fül közötti virtuális térben.
Kíváncsisággal kapcsoltuk be a K2HD funkciót, mely valóban hozott változásokat, bár nem egészen a várt módon. Előnyösnek bizonyult? Szerintünk igen, bár nem minden műfajú és felbontású zeneszámmal. Az iFi leírása alapján mi azt szűrtük le, hogy a "zavaróan" digitális műveket felskálázva hivatott egy analógos, kellemesebb hangélményt létrehozni. Ebből eredően, ha helyileg tárolt, 24 bites fájlokat hallgattunk (köztük a The Dave Brubeck Quartet - Take Five c. klasszikusát), azoknál csak annyit érzékeltünk, hogy a magas frekvenciás részletek térbeli mozgása élénkebbé vált és a közép/magas hangok színesebb, emelkedett irányba változtak. Ha sima CD minőségű fájlnál kapcsoltuk be, a színpad középpontjának térbelisége javult és a háttérben lévő részletek tisztább, frissebb jelleggel jöttek át.
Ezt tapasztaltuk Caro Emerald - Back It Up c. dala közben is, mely szórakoztató módon kombinálta a swing korszak és elektronikus műfajok elemeit. A K2HD bekapcsolásával frissebb, élénkebb rajzolattal jelent meg a háttérben játszó hangszeres kíséret. Az említett technológia ebben a formában szerintünk nem tett hozzá forradalmi szinten az (eleve gazdag és tiszta karakterű) iFi alapkarakteréhez, de bizonyos zenék, kevésbé tiszta digitális albumok esetén segített ésszerű határokon belül felfrissíteni és helyreigazítani néhány apró részletet.
Végszó
Az iFi GO bar Kensei meglepő közvetlenséggel és rengeteg energiával képes megjeleníteni unalomig ismert zenéket is. Megfelelő fülhallgatóval sok élvezet garantált, arányos dinamika és tónus ábrázolás mellett. Komolyabb érdeklődőknek érdemes számításba venni, hogy a gyári kábel színezi a hangot, eltúlozza a basszust és torzítja a magas frekvenciákat. Utóbbi egy magasabb minőségű alternatívával könnyen orvosolható. Vastagabb árcédulával jön a GO bar Kensei, mint alapkiadású rokona, de cserébe magasabb elvárású audiofil felhasználók elismerését is ki tudja vívni. Akinek nagyobb opció is elférne a zsebében (minimális felárral), annak érdemes a funkciókban bőkezűbb iFi xDSD Gryphon tesztjét elolvasni! Ha viszont szigorúan egy öngyújtónál kisebb elektronika a cél, a GO bar Kensei-nek is jut hely a meghallgatásra méltó termékek listáján.
- Hasznos lenne mellé egy olyan tok, mellyel utazás közben is használható marad
- A mellékelt USB kábelek rontanak a hangélményből - pontatlanok basszus és magas frekvenciák terén, elhivatott zenekedvelőknek mindenképpen jobb minőségű kábel vásárlása ajánlott
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.
A működéshez szükséges cookie-k döntő fontosságúak a weboldal alapvető funkciói szempontjából, és a weboldal ezek nélkül nem fog megfelelően működni. Ezek a sütik nem tárolnak személyazonosításra alkalmas adatokat.
A marketing cookie-kat a látogatók weboldal-tevékenységének nyomon követésére használjuk. A cél az, hogy releváns hirdetéseket tegyünk közzé az egyéni felhasználók számára (pl. Google Ads, Facebook Ads), valamint aktivitásra buzdítsuk őket, ez pedig még értékesebbé teszi weboldalunkat.
Az adatok névtelen formában való gyűjtésén és jelentésén keresztül a statisztikai cookie-k segítenek a weboldal tulajdonosának abban, hogy megértse, hogyan lépnek interakcióba a látogatók a weboldallal.
A személyre szabáshoz használt cookie-k segítségével olyan információkat tudunk megjegyezni, amelyek megváltoztatják a weboldal magatartását, illetve kinézetét.