Hírek, újdonságok

ROKSAN ATTESSA – EISA DÍJAS STREAMER

bartimex
2023.03.31 11:41
ROKSAN ATTESSA – EISA DÍJAS STREAMER

A Roksan’s Attessa kvartett legátfogóbban felszerelt komponense a phono, a vonal és a digitális bemeneteket kombinálja a BluOS streaming platformmal és végerősítővel.

Ma már tudjuk, hogy a BluOS streaming technológia köré épített hálózati erősítők – pestiesen szólva – olyanok, mint a „déli busz”. Mindent visznek. A Roksannak is az a nagy előnye, hogy van benne szinte minden. Tesztünk tárgya egyike annak a két Attessa erősítő modellnek, amely 2021-ben jelent meg. A Roksan azt mondja az új belépő szintű erősítőkkel kapcsolatban, hogy esetükben „a teljesítmény és a kényelem egyaránt fontos”, amihez egyértelműen hozzá lehet adni a „stílust”, ami igaz is, mivel az összes eddigi Attessa termék valóban nagyon vonzó dizájnnal rendelkezik.

A sorozat sztárja

Az Attessa modellek egységes megjelenésének biztosítéka a teljes szélességű dobozhoz való ragaszkodásban ölt testet, ami eltér a mostanában tapasztalható trendtől. Bár széles (432 mm), vékony is, és mindössze 76 mm magas. Ez persze azt is jelenti, hogy nincs hely a legmodernebb, színes TFT-kijelzőnek, amit mellesleg ezért az árért elvárhatnánk egy streaming géptől. Ehelyett az Attessa egy apró, megvilágított bekapcsoló/készenléti gombbal, valamint egy vékony OLED-panellel kelleti magát.

 

Utóbbi elsőre egy szabványos hangerő jelzőnek tűnik, ami az előlap mindkét oldalát meghosszabbítja, de valójában itt egy forgó szabályzó gombról van szó. Forgassa el és nyomja meg az erősítő forrásai közötti váltáshoz, ami a kijelző bal oldalán látható, vagy növelje a hangerőt, ami a jobb oldalon jelenik meg. A kijelzőn narancssárgán világítanak a grafikus ikonok és a hangerősáv, megfelelően jelezve a beállítás szintjét és a forrásválasztást.

Jöjjenek a részletek

Ezt az előlapi felületet talán kissé körülményes megszokni, különösen azért, mert maga a vezérlő kezelése némi határozottságot igényel. Az egységhez egy karcsú távirányító tartozik, ami leegyszerűsíti a kezelést, öröm a használata az ésszerű gombelrendezésnek és a kézre álló funkcióknak köszönhetően. A BluOS alkalmazás segítségével a berendezés átfogóan vezérelhető, mindez nagyban megkönnyíti a kezelést.

A beállítás során szükség van a MaestroUnite letöltésére is, ami a Roksan anyavállalatának, a Monitor Audio-nak az ingyenes applikációja. Segítségével a teljes Attessa termékcsaládot lehet szabályozni, ezzel egyetlen közös „rendszerbe” integrálható a CD-átvitel és az integrált erősítő (mindkettő rendelkezik erre a célra beépített Wi-Fi modullal).

Ez az alkalmazás kezeli az éteren keresztüli firmware-frissítéseket a streaming erősítőhöz, ugyanakkor nem teszi lehetővé a zenestreamelést. Ehelyett a BluOS alkalmazás jelenti a szabad utat ebbe a vezeték nélküli világba.

 

A Roksan kissé homályosan nyilatkozik ad az Attessa dobozában rejlő alkatrészek aspektusaival kapcsolatban, utalva a „következő generációs” elő- és végerősítő szekciókra és utalva a Caspian termékcsalád néhány ismert technológiájára a toroid transzformátor kapcsán. Ez utóbbi magyarázza az erősítő súlyát (10,5 kg), míg a felső panel szellőzőnyílásai azt sejtetik, hogy ez már nem egy régebbi jólbevált D osztályú eszköz, hanem jóval több annál.

HUB -ként az Attessa Streaming Amplifier a legtöbb bázist lefedi. Az Ethernet/Wi-Fi, az aptX Bluetooth és a BluOS kapcsolat mellett az erősítő három analóg RCA-bemenetet kínál, amelyek közül az egyik integrált MM phono kapcsolathoz való. Emellett négy digitális bemenet is van (két koaxiális, két optikai), plusz USB, sőt van még egy RCA előfok-kimenet/mélynyomó csatlakozás is. Amit néhány riválishoz képest hiányoltunk, az egy HDMI eARC port, ami egyszerűvé tenné a TV-hez való csatlakoztatást.

 

Az Attessa erősítő vizsgálata közben azon kaptam magam, hogy elrévedtem néhány apró részleten. A MaestroUnite alkalmazás segítségével például feltölthető néhány új grafikus ikon az erősítő kijelzőpaneljére, vizuális kiegészítésként a különböző újabb forrásokhoz. Annak is örültem, hogy a távirányítóval könnyen elérhető a phono stage erősítő beállítása, a bal/jobb panoráma, az analóg bemenetek és a 3,5 mm-es fejhallgató-kimeneti érzékenységállítás is, valamint a „Standby Plus” mód, amely gyorsabbá teszi a készülék bekapcsolását.

Hangzásminőség

Ha egy minden-az-egyben BluOS-megoldást keres valaki, de úgy érzi, hogy kevésbé megfelelő a mögöttes erősítő technológiája, akkor a Roksan’s Attessa a hagyományos, jól bevált AB osztályú kimeneti fokozatával talán megfelelő lehet.

Miközben a gyártó neve járt a fejemben, elindítottam az Earth Wind & Fire September című Best of albumának címadó dalát, néhány másodperccel később már a ritmusra bólogattam, miközben egyaránt értékeltem és élveztem ennek a karcsú erősítőnek az időzítését és a hangszín reprodukcióját. Az Attessa SA jól reagált a zenére és rendesen megnyomta a B&W 705 S2 hangfalaimat, keményedő magas hangok nélkül, amik csökkentették volna az élvezetemet.

 

A BluOS modullal és a Streaming Amplifier Burr-Brown/TI DAC-jával, valamint a Monitor Audio Silver 500 7G padlóállványaival szintén akcióba lendültem, és elindultam a mély basszusok után. De az Attessa SA még így is rendkívül jól bánt a kedvenc zenéim részleteivel, és arányaiban is nagyszerűen lavírozott az ének, a fúvósok, valamint a dob és a basszus elemek között.

Nagyon élveztem a hangzást. Az Atessa a fortissimo rézfúvók és az iszonyatosan lüktető ütőhangszerek és a basszus tomboló keverékével lepett meg leginkább. Az Attessa SA mindezt erővel, léptékkel és árnyaltsággal – és elragadó hangosítással – kitűnően oldotta meg a reprodukciót. Azt nyújtotta, amit vártam.

Összegzés

A Roksan’s Attessa SA a BluOS erősítők közül talán a leghagyományosabb, ennek ellenére a nagyfelbontású streaming funkciókat letisztult, intelligens esztétikai megoldással és egy rendkívül stabil AB osztályú végerősítővel társította. Ennek az egyébként belépő szintű eszköznek kiváló a minősítése, és az elvitathatatlan zene iránti érzékenységnek, a nagyszerű reproduktív hajlamnak köszönhetően kiválóan muzsikált minden „testhelyzetben”.

(Herskovits Tamás)

Forrás: Sztereómagazin.hu